مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت زغال‌سنگ از شروع سال جاری میلادی در حال افزایش است. با پیش‌بینی بهبود وضعیت اقتصادی در جهان و افزایش تقاضا در هند و چین انتظار افزایش قیمت زغال‌سنگ وجود داشت.

در پی افزایش تقاضای واردات در هند و چین قیمت زغال‌سنگ اقیانوس آرام افزایش یافته است و با بهبود تقاضای دیگر کشور‌های آسیایی، قیمت‌ها همچنان افزایش خواهد یافت.

پس از کاهش سطح تقاضا در اقیانوس اطلس در دوران رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹، اولین باری است که قیمت‌ها افزایش یافته است. به علاوه قیمت گاز نیز به دلیل مازاد ظرفیت در بازار کاهش یافته است.

سطح تقاضای زغال‌سنگ در اقیانوس اطلس نیز افزایش یافته است. افزایش تقاضای چین وهند نیز به بالا رفتن قیمت زغال‌سنگ کمک کرده است.

به گزارش بانک بارکلی احتمالا سطح تقاضای کشور‌های آسیایی و کشور‌های غربی در سال ۲۰۱۰ بالا خواهد بود. متعاقب این امر قیمت زغال‌سنگ نیز افزایش خواهد یافت.

هند به یکی از بزرگترین تولید‌کننده‌ها، وارد‌کننده‌ها و مصرف‌کننده‌های زغال‌سنگ در جهان تبدیل شده است. بیشترین سطح تقاضای زغال‌سنگ در بخش تولید برق این کشور است. موجودی زغال‌سنگ در هند ۶۸۰ میلیون تن است در حالی که سطح تقاضای زغال‌سنگ در پایان برنامه ۱۱ ساله در این کشور در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، ۷۳۱ میلیون تن خواهد بود.

تفاوت بین عرضه وتقاضا در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۶،۲۰۰۸-۲۰۰۷ و ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به ترتیب ۴/۵۳ میلیون تن،۳۸ میلیون تن و ۱/۶۰ میلیون تن بود. احتمال محدود شدن عرضه زغال‌سنگ در سال جاری وجود دارد؛ چرا که کشور‌های صادر‌کننده این محصول با مشکلات زیربنایی روبه‌رو هستند که متعاقب این امر احتمال افزایش قیمت زغال‌سنگ نیز وجود دارد.