گروه بورس کالا- هشت طرح فولاد استانی جزو مصوبات شورای اقتصاد است و این شورا تنها طرح‌هایی را تصویب می‌کند که توجیه فنی و اقتصادی داشته باشند.

به گزارش ایمیدرو، سیدحسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان مطلب بالا افزود: اجرای هشت طرح فولاد استانی از جمله کارهای خوب دولت نهم بوده که در سفرهای استانی به تصویب رسیده و به عنوان یک خواسته عمومی در سطح کشور است.

وی ادامه داد: به نظر من دولت باید از هر طریقی که می‌تواند این هشت طرح را سریع‌تر به اتمام برساند و طبق آنچه در قانون پیش‌بینی شده به بخش خصوصی واگذار کند.

او ادامه داد: انتشار اوراق مشارکت نیز کمک خوبی برای تسریع در تکمیل این طرح‌ها است و دولت نیز باید کمک کند تا این طرح‌ها هر چه زودتر به بهره‌برداری برسند.

استفاده از تسهیلات ارزی برای افزایش سرعت اجرای طرح همچنین معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن درباره این هشت طرح فولادی گفت: با استفاده از راهکارهایی که اندیشیده شده، این طرح‌ها می‌توانند از تسهیلات ارزی از جمله اوراق مشارکت ارزی و همین طور اعتبارات ارزی بانک مرکزی استفاده کنند که این امر سرعت اجرای این طرح‌ها را بیشتر خواهد کرد. محسن حاتم افزود: توجیه فنی و اقتصادی این طرح‌ها نیز توسط مشاوران و کارشناسان بررسی شده و به تصویب شورای اقتصاد رسیده است. وی تصریح کرد: انتشار اوراق مشارکت ریالی نیز یکی از راه‌های مهم تامین منابع مالی برای اجرای این طرح‌هاست. ضمن این‌که برای تسریع بیشتر این طرح‌ها انتشار اوراق مشارکت ارزی نیز مصوب شده است و اوراق مشارکت ریالی نیز به زودی منتشر می‌شود.

سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد در هر نقطه از کشور مقرون به‌صرفه خواهد بود

بهرام سبحانی، مدیرعامل سابق ذوب‌آهن اصفهان، نیز در این باره گفت: در ایران با توجه به وجود ذخایر گاز و زغال‌سنگ و همچنین مواد اولیه، سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد در هر نقطه از کشور مقرون به‌صرفه خواهد بود و این طرح‌ها نیز اقتصادی است و زیرساخت‌های آن فراهم شده یا در حال فراهم شدن است.

وی افزود: به دلیل این‌که رسالت دولت‌ها، توسعه منطقه‌ای هم هست، مبنای انتخاب محل اجرای طرح‌های هشت‌گانه می‌تواند این باشد که فولاد را به مناطق کمتر توسعه‌ یافته ببریم؛ زیرا فولاد عامل توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود، لذا دولت نیز باید پا به ‌پای این طرح‌ها نسبت به ایجاد زیربناها مانند راه‌آهن، آب، برق و امثال آن سرمایه‌گذاری کند تا در زمان راه‌اندازی این طرح‌ها امکانات مذکور برای آنها فراهم شده باشد.