شکسته شدن سطح مقاومتی قیمت مقاطع در بورس کالا

بالاترین نرخ ثبت شده برای میلگرد ۶۳۹۴ ریال و بالاترین نرخ تیرآهن ۷۵۹۴ ریال بود

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: نخستین عرضه مقاطع ذوب‌آهن اصفهان برای سلف ۲۹/۱۲/۸۸ که آخرین محموله‌های سال جاری محسوب می‌شوند، دیروز روی تابلوی بورس آمد و نرخ تمامی این عرضه‌ها به دلیل تقاضای بالای بازار با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد. شدت تقاضا در حدی بود که حتی با وجود اینکه بیشتر این عرضه‌ها مربوط به معاملات از پیش هماهنگ شده و پروژه‌ای بود و طبیعتا در حجم پایینی عرضه شده بودند، خریداران دیگر نیز وارد رینگ شده و باعث رشد قیمت این کالاها شدند.

این مساله باعث شد تا در یکی از عرضه‌ها که تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ بود، ناظر تالار اقدام به ارزیابی موجودی حساب کارگزارانی که بیش از ۱۰ هزار تن تقاضا داشتند کرد تا از این طریق ۱۰ درصد تضمین خرید کالا که مشتریان ملزم به واریز هستند را بررسی کند. در نتیجه این امر باعث شد تا فقط خریداران صد درصد و واقعی در سیستم مشخص شوند و تقاضاهای کاذب که بیش از حد قیمت‌ها را بالا می‌برند، حذف شوند.

ناظر تالار در جریان این اقدام که بیش از پانزده دقیقه طول کشید و باعث شد تا کل تقاضا از ۳۰۰ هزار تن به ۱۹ هزار تن تقلیل یابد اعلام کرد، کارگزارانی که ۱۰ درصد‌ها در حسابشان واریز نشده و کمتر از ۱۰ هزار تن خرید دارند نیز همانند خریدارانی که بالاتر از ۱۰ هزار تن تقاضا دارند توسط بازرس‌های بورس کالا تحت نظارت قرار دارند و کارگزاران بهتر است این مساله را در نظر داشته باشند.

بازارهای جهانی و توجیه خریداران از افزایش قیمت‌ها

اگرچه هیاهوی بورس در روز گذشته پس از ماه‌ها نشانه رونق بازار فولاد ایران برای تجار و معامله‌گران بود؛ اما برخی از فعالان بازار رشد یکباره قیمت‌ها را به صلاح نمی‌دانند. به عقیده آنها اگر قرار براین باشد که بازار ایران همپای بازارهای جهانی حرکت کند بهتر است این رشد آرام و پلکانی باشد تا در صورت تعدیل قیمت‌ها که به دنبال توزیع این کالاها در بازار ایجاد می‌شود لطمه نبینند. البته اغلب فعالان بازار با توجه به قیمت بیلت و مواد اولیه و هزینه تولید در ایران نرخ‌های فعلی را منطقی می‌دانند خصوصا اینکه گفته می‌شود نرخ محصولات وارداتی نیز در چند روز اخیر رشد قابل توجهی داشته است. گفته می‌شود محموله‌های ذوب‌آهن برای سلف ۳۰ /۱۲/۸۸ در ۲ تا ۳ جلسه معاملاتی دیگر بورس عرضه خواهد شد.

فروش اعتباری، حتی در رونق بازار

دیروز ذوب‌آهن به‌رغم اینکه بازار رونق داشت، ۱۰ هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن خود را که ۵۵ درصد آن تیرآهن و ۴۵ درصد میلگرد بود را به صورت اعتباری عرضه کرد. گفته می‌شود این روش که از زمان تشدید رکود در بازار، توسط این شرکت اجرا می‌شد از این به بعد ادامه می‌یابد و توجیه آن هم این است تا به تمام تقاضای بازار در هر شرایطی پاسخ داده شود.

این کالا که سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن بود در ابتدا با نرخ ۶۴۵۰ ریال عرضه شده بود؛ اما از آنجا که آخرین عرضه ذوب‌آهن در معاملات دیروز بود، این شرکت با در نظر گرفتن میانگین قیمت‌های ثبت شده برای میلگرد و تیرآهن تا زمان این عرضه، نرخ پایه آن را بالا برده و با قیمت ۶۷۴۰ عرضه شد. این کالا که از ۱۰ هزار به ۲۰ هزار تن افزایش پیدا کرده بود، پس از رقابت به ۶۸۰۷ ریال رسید. مجموع تقاضای این سبد ۲۲۰ هزار تن بود.

تیرآهن ۷۵۹۴ ریالی شد

در معاملات روز گذشته در بورس کالا تیرآهن ۲۷ ذوب‌آهن با قیمت ۷۵۰۰ ریال عرضه شد که در رقابت کل ۶ هزار و ۸۰۰ تن با قیمت

۷۵۹۴ ریال معامله شد. قیمت این کالا در مقایسه با آخرین نرخ معامله که ۷۵۴۰ ریال بود و در

۱۰/۰۳ /۸۸ ثبت شده بود، ۵۴ ریال رشد داشت.

تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ این شرکت نیز که ۲۲ هزار تن عرضه شده بود پس از رقابت از قیمت پایه ۶۷۵۰ ریال به ۷۰۷۷ ریال رسید. نرخ این کالا در مقایسه با آخرین قیمت ثبت شده در بورس که ۶۷۵۰ ریال (۲۷/۱۰/۸۸) بود،۳۲۰ ریال رشد نشان داشت. میلگرد نیز در معاملات روز گذشته رشد قابل توجهی داشت. بر این اساس سبد میلگرد A-۳، ا۱۰ تا ۳۲ با قیمت ۵ هزار و ۸۵۰ ریال عرضه شد که در رقابت قیمت آن به ۶۱۳۷ ریال رسید. از این کالا ۱۳ هزار و۲۰۰ تن معامله شد، در حالی که کل تقاضا برای آن ۱۶۰ هزار تن بود.

سبد میلگرد A-۳، ا۱۰ تا ۳۲ در یک محموله دیگر نیز عرضه شد که قیمت آن از ۵۸۵۰ ریال به ۶۰۵۱ ریال رسید. از این کالا تنها ۳ هزار تن فروش رفت.

میلگرد A-۳، ا۱۴ تا ۲۰ ذوب‌آهن با قیمت ۵۸۵۰ ریال عرضه شد که قیمت آن در رقابت به ۶۱۰۳ ریال رسید. از این کالا ۲ هزار و ۱۰۰ تن عرضه شده بود، در حالی که برای آن ۴۸ هزار و ۳۰۰ تن تقاضا وارد سیستم شده بود. آخرین نرخ ثبت شده برای این کالا ۵۷۰۱ ریال بوده که در تاریخ ۲۷/۱۰/۸۸ ثبت شده بود و نشان‌دهنده رشد ۴۰۰ ریال است.

سبد میلگرد A-۳، ا۸ تا ۲۸ ذوب‌آهن با قیمت ۵۹۰ ریال عرضه شد که در رقابت به ۶۲۵۳ ریال رسید. از این کالا تنها ۵۰۰ تن عرضه شده بود.

سبد میلگرد A-۳، ا۸ تا ۱۸ نیز با قیمت

۵۸۵۰ ریال عرضه شد که قیمت این کالا نیز به ۶۳۹۴ ریال رسید و فروش رفت. از این کالا۴۵۰ تن معامله شد. سبد میلگرد A-۳، ا۸ تا ۱۸ در محموله دیگری و با نرخ ۵۹۰۰ ریال عرضه شد که قیمت آن ۶۳۱۱ ریال شد.

افزایش ۱۲۵ تومانی سبد مخلوط میلگرد

سبد میلگرد مخلوط ذوب‌آهن دیروز با قیمت ۵۹۰۰ ریال عرضه شد که تمام ۲۸۰ تن آن با نرخ ۶۳۵۹ ریال و پس از رقابت فروش رفت. آخرین قیمت ثبت شده برای این کالا و با همین ترکیب که در تاریخ ۱۳ /۱۰/۸۸ معامله آن انجام شده بود ۵۱۰۰ ریال بود که نشان از رشد

۱۲۵۰ ریال افزایش قیمت را داشت. سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن ۲۴۰ تن با قیمت ۶۶۰۰ ریال عرضه شد که پس از رقابت به ۷۱۲۱ ریال رسید و فروش رفت.

سبد میلگرد A-۳، ا۱۲ تا ۲۵ این شرکت با قیمت ۵۸۵۰ ریال عرضه شد که پس از رقابت به ۶۲۸۲ ریال رسید. کل عرضه این کالا ۲۰۰ تن بود در حالی که تقاضا برای آن ۴ هزار و ۸۰۰ تن بود.