تحولات بازار آهن در هفته گذشته

آزاده حسینی

هفته گذشته بازار آهن به واسطه تداوم رشد قیمت‌ها و در واقع احیای بازار وارد مرحله جدیدی شد؛ چراکه در این هفته برخلاف انتظار برخی از کارشناسان بازار با تبعیت از بازارهای جهانی با رشد مواجه شده و سوی دیگر قضیه یعنی عدم وجود تقاضای واقعی مد نظر قرار داده نشد و یک سویه با رشد مواجه شد، البته بالا رفتن سطح قیمت‌ها در بازار جهانی و پایان یافتن زودهنگام فصل سرما در ایران می‌تواند از جمله عواملی باشد که موجب تثبیت قیمت‌ها در سطح فعلی باشد.

شنبه و رشد آرام قیمت‌ها

مبادلات این هفته بازار آهن با رشد قیمت آغاز شد؛ اما فعالان بازار نسبت به رشد قیمت‌ها با تردید برخورد کردند، زیرا دلیل این تداوم رشد نرخ از هفته قبل افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی بود. رشد قیمت‌ها در روز شنبه از این جهت جالب توجه بود که معمولا در ابتدای هفته تغییر قیمتی نداشته و بازار در انتظار روند مبادلات در روز یکشنبه بورس کالا و در واقع عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان می‌ماند، اما این بار دلیل محکم‌تری برای رشد وجود داشت و به نظر می‌رسید بازار از بلاتکلیفی خارج شده است. در مبادلات ابتدای هفته انواع میلگرد بین ۷/۱ تا ۴ درصد رشد داشت به‌طوری که میلگرد ۸ آجدار به صورت کلاف با رشد ۶/۱ درصدی با نرخ ۵۹۵ تومان مبادله شد و انواع تیرآهن نیز با رشد ۴۰ تا ۶۰ هزار ریالی مواجه شده و تیرآهن سایز ۱۴ با نرخ شاخه‌ای یک صد و دوازده هزار تومان و تیرآهن سایز ۲۷ شاخه‌ای ۳۴۵ هزار تومان قیمت خورد.

یکشنبه و تداوم رشد قیمت‌هادر بازار آهن

در مبادلات روز یکشنبه نیز قیمت‌های بازار با پذیرش موج رشد نرخ‌ها در بورس کالا با افزایش همراه بود، در این روز تنها عرضه‌کننده محصولات بورس کالا ذوب‌آهن اصفهان بود، محصولات این شرکت با رقابت خریداران روبه‌رو شده و از این رو قیمت‌ها نیز افزایش یافتند؛ لذا بازار آهن نیز در روز یک‌شنبه با تداوم رشد قیمت همراه بود؛ به‌طوری که میلگرد سایز ۸ اهواز به صورت کلاف با رشد ۸/۰ درصدی به نرخ ۶۰۰ تومان رسید و سایر محصولات نیز به همین ترتیب تا رشد ۶/۱ درصدی را تجربه کردند.تیرآهن سایز ۱۴ نیز که در روز قبل با نرخ شاخه‌ای یکصد و دوازده هزار تومان مبادله شده بود، با رشد به یکصد و ۱۶ هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت. تیرآهن سایز ۲۷ نیز با رشد ۵ هزار تومانی در هر شاخه به قیمت ۳۵۰ هزار تومان رسید.

عبور مجدد میلگرد از نرخ ۶۰۰ تومان در روز دوشنبه

در این روز، میلگرد با طی یک نوسان هفتگی مجددا از نرخ ۶۰۰ تومان عبور کرد. میلگرد هفته قبل نیز از نرخ ۶۰۰ تومان عبور کرده بود؛ اما در پایان هفته با اندکی افت مواجه شده بود؛ لذا در هفته گذشته که منتهی به ۳۰ دی ماه بود مجددا با طی یک دوره صعود از مرز ۶۰۰ تومان گذشت. در این روز میلگرد ۸ آجدار اهواز به صورت کلاف با رشد ۸/۰ درصدی با نرخ ۶۰۵ تومان مورد مبادله قرار گرفت. در این روز انواع میلگرد در بازار آهن با رشد ۸/۰ تا ۹/۴ درصدی همگی بالای نرخ ۶۰۰ تومان مبادله شدند. در این روز تیرآهن به‌رغم رشد میلگرد با اندکی افت مواجه شد.

همچنین در مبادلات بورس کالا نیز که در روز دوشنبه مختص مبادلات ورق بود با رشد قیمت مواجه شد در این روز ورق گرم مبارکه ۵۶۲ تومان بدون احتساب ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد کارگزاری قیمت خورد.

توقف رشد قیمت میلگرددر روز سه‌‌شنبه

در این روز، رشد قیمت میلگرد متوقف شده و بر خلاف آن تیرآهن که روز قبل با اندکی کاهش مواجه شده بود بازگشت مثبت داشت. در این روز البته میلگرد همچنان بالای ۶۰۰ تومان مورد مبادله قرار گرفت. انواع تیرآهن نیز با رشد به قیمت‌های روز یک‌شنبه بازگشتند. میلگرد ۸ آجدار اهواز به صورت کلاف در این روز ۶۰۵ تومان قیمت خورده و تیرآهن سایز ۱۴ نیز یکصد و ۱۶ هزار تومان مبادله شده و تیرآهن سایز ۲۷ نیز به شاخه‌ای ۳۶۰ هزار تومان رسید.

اوج رقابت برای محصولات فولادی در روز چهارشنبه

در این روز بورس شاهد اوج رقابت در طول هفته برای انواع محصولات فولادی بود که به تبع آن بازار نیز مجددا رشد را تجربه کرد. در این روز قیمت میلگرد نیشابور در بورس کالا کیلویی ۲۰ تومان رشد نرخ داشت و به کیلویی۵۹۰ تومان رسید. در بازار نیز میلگرد با رشد ۲ تا ۵ درصدی مواجه شد، به‌طوری که میلگرد ۸ آجدار اهواز به صورت کلاف با رشد ۲ درصدی به نرخ ۶۲۰ تومان رسید.

تیرآهن سایز ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان نیز با رشد یک هزار و پانصد تومانی به رقم یکصد و ۱۷ هزار و۵۰۰ تومان رسید. تیرآهن سایز ۲۷ نیز با ۳۶۵ هزار تومان قیمت خورد.

پیش بینی می‌شود با توجه به علاقه‌مندی فعالان بازار به رشد قیمت‌ها و بهبود آن و از سوی دیگر اصرار دولت بر پایین نگهداشتن سطح قیمت‌ها در هفته آینده شاهد تثبیت قیمت‌ها در سطح فعلی باشیم؛ چراکه با وجود بالا رفتن سطح قیمت‌ها در بازارهای جهانی اما تقاضایی نیز درمقابل برای آن وجود نداشته و از همین رو به واسطه تلاش فعالان بازار و فولادسازان برای بهبود بازار تنها می‌توان شاهد تثبیت قیمت‌ها بود و دلیل واقعی برای رشد بیشتر وجود ندارد.