افزایش نرخ شیمیایی‌ها و عدم استقبال خریداران

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: افزایش نرخ محصولات شیمیایی در معاملات روز گذشته بورس کالا عدم استقبال خریداران را به همراه داشت. در معاملات روز چهارشنبه نرخ پایه اکثر محصولات گروه شیمیایی با افزایشی معادل ۳۰ تا ۴۰ تومان مواجه شد.

نماینده بازرگانی پتروشیمی علت اصلی افزایش نرخ را رشد قیمت‌های جهانی اعلام کرد و گفت: نرخ محصولات پتروشیمی بر اساس فوب منهای ۵ درصد تعیین می‌شود و گویا با وجود اینکه بورس کالا با این نظریه مخالف است، اما در تمام این مدت نشان داده است که مبنای نرخ‌گذاری بازرگانی پتروشیمی را پذیرفته است.

به گفته فعالان اقتصادی، این افزایش نرخ سبب شد تا خریدارانی که هفته گذشته اقدام به خرید محصولات شیمیایی کرده بودند، در این روز با سودی معادل ۵۰ تا ۶۰ تومان روبه‌رو شوند.

کاهش ۵ درصدی نرخ پایه جوش‌شیرین

در معاملات این روز نرخ پایه جوش‌شیرین نسبت به هفته گذشته ۵ درصد کاهش داشت، اما با این حال کارگزاران از این کاهش نرخ استقبال نکردند و تنها ۲۰۰ تن از ۱۰۰۰ تن جوش‌شیرین عرضه شده را خریداری کردند.

جوش‌شیرین پتروشیمی در این روز با نرخ ۴۵۶ تومان خریداری شد. به گفته آگاهان بازار، کاهش مصرف جوش‌شیرین در بازار، همچنین افزایش واردات این کالا و در نهایت ارزان‌تر بودن جوش‌شیرین در بازار داخلی نسبت به بورس کالا، سبب شده است تا خریداران کالای مورد نظر خود را از بازار تهیه کنند و تمایلی به خرید از بورس کالا نشان ندهند؛ چرا که می‌توان از بازار داخلی جوش‌شیرین را به صورت اعتباری خریداری کرد.

عدم تحویل ۱۸ هزار تن سودکاستیک داخلی به خریداران

در معاملات روز چهارشنبه رینگ پتروشیمی سودکاستیک داخلی عرضه نشد. به گفته فعالان اقتصادی، عدم تحویل ۱۸ هزار تن سود فروخته شده به خریداران سبب شد تا بازرگانی پتروشیمی این کالا را عرضه نکند.

با این حال سود وارداتی در این روز با نرخ ۴۰۰ تومان و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که تنها ۲۶۰ تن از آن خریداری شد.

یکی از آگاهان بازار در این باره گفت: نرخ سودکاستیک نیز در بازار داخلی بدون احتساب ۳ درصد با نرخ ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد و به همین دلیل خریداران ترجیح می‌دهند این کالا را از بازار داخلی تهیه کنند.

وی در ادامه افزود: به دلیل کاهش مصرف در بازار کشور و همچنین رکود بازار طی ماه‌های اخیر با کاهش مصرف مواد اولیه، مخصوصا محصولات پلیمری مواجه هستیم و این موضوع سبب شده است تا قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی ارزان‌تر از بورس کالا معامله شود. با این حال، به گفته وی، بسیاری از خریداران محصولات پلیمری به دلیل پیش‌بینی افزایش نرخ این کالاها در سال آینده و همچنین موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها تلاش می‌کنند تا خریدهای خود را از بورس کالا افزایش داده و با انبار کردن محموله‌های موجود، سود بیشتری به جیب بزنند.

خرید ۱۴۵ تن آرگون توسط کارگزاران

در معاملات این روز آرگون پتروشیمی فجر و شیراز به ترتیب با نرخ یک هزار و ۲۲۹ و یک هزار و ۲۵۴ تومان عرضه شد.

به گفته آگاهان بازار، نرخ این کالا طی هفته‌های گذشته افزایش چشمگیری یافته است؛ چرا که پیش از اینها این کالا با نرخ ۵۰۰ یا ۶۰۰ تومان عرضه می‌شد و در رقابت با نرخ عادلانه‌ای خریداری می‌شد، اما هم‌اکنون این کالا با نرخ پایه یک هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شود.

اما در این روز خریداران تنها ۱۴۵ تن از ۶۰۰ تن عرضه آرگون را خریداری کردند.

گفته می‌شود مشکلات حمل این کالا سبب شده است تا خریداران تمایلی به خرید نشان ندهند؛ چرا که انبار کارخانه‌های آنها از آرگون انباشته است و آنها سعی می‌کنند با خرید بیشتر این کالا در ماه‌های آینده با کمبود آرگون مواجه نشوند. با اینکه بازرگانی پتروشیمی روزانه ۳ درصد جریمه به خریداران تحمیل می‌کند، اما خریداران به دلیل نداشتن مخازن خالی حاضر به حمل آرگون خریداری شده نیستند.