گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار آلومینیوم در ماه‌های اخیر دچار رخوت و سردرگمی بود، شرکت‌های بسیاری در این مدت تعطیل شدند. برخی از تاجران، رکود در بازار را در این ماه‌ها وابسته به بحران‌های اقتصادی و کاهش تولید آلومینیوم در جهان می‌دانند.

اگرچه به گفته فعالان اقتصادی، در ماه اخیر قیمت آلومینیوم افزایش یافته و بازار این کالا دچار تحرک اندکی شده است، اما با این حال تاجران آلومینیوم همچنان از ضعیف بودن خرید و فروش در بازار گله‌مند هستند و در انتظار روزهای خوش برای آلومینیوم به سر می‌برند.

ثقفی، مدیرعامل المهدی در خصوص وضعیت بازار طی ماه‌های گذشته به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: در تیر ماه ۸۷ قیمت آلومینیوم به سقف خودش یعنی ۳ هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن رسید، اما پس از این ماه شاهد کاهش قیمت آلومینیوم و کالاهای صنایع بزرگ و پتروشیمی‌ها بودیم. این کاهش قیمت ادامه دار شد و قیمت هر تن آلومینیوم از ۳ هزار و ۲۰۰ دلار به هزار و ۲۰۰ دلار رسید. اگر چه در این مدت حمایت‌های مالی دولتی وجود داشت، اما در مدت یاد شده شرکت‌های بسیاری تعطیل شدند و ۱۰ میلیون تن از ظرفیت ۳۵ میلیون تن تولید سال ۸۷ از دست رفت.

وی در ادامه افزود: تولید سالانه مجتمع المهدی یک‌هزار و ۱۰ تن است و هم‌اکنون نیز مجتمع المهدی با تمام ظرفیت در حال تولید آلومینیوم است؛ چرا که قیمت آلومینیوم در ماه گذشته بهبود یافت و به ۲ هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن رسید. به این ترتیب ۶۰ درصد ریزش قیمت‌ها بازگشت خورده و هم‌اکنون نیز با شیب ملایمی در حال افزایش است.

به گفته مدیرعامل مجتمع المهدی، کمک به صنایع خودروسازی سبب شده است تا وضعیت صنعت آلومینیوم در ماه اخیر اندکی بهتر شود؛ چرا که تقاضا برای خرید این کالا و همچنین ساخت‌و‌ساز افزایش یافته است.

ثقفی با اشاره به هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: مجتمع المهدی آمادگی افزایش نرخ حامل‌های انرژی را ندارد و اگر هدفمند کردن یارانه‌ها اتفاق بیفتد، این مجتمع تعطیل خواهد شد، البته هم‌اکنون پیشنهادی از سوی مجتمع المهدی به وزارت نیرو و صنایع و معادن داده شده است، متن این پیشنهاد که قرار است در کمیسیون‌های تخصصی مطرح شود، به این شرح است؛ قیمت برق در مصوبه مجلس افزایش یابد، اما در مورد صنعت با قیمت جهانی آلومینیوم شناور باشد؛ چرا که ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه تولید آلومینیوم مربوط به برق است و اگر قیمت پله‌ای داشته باشیم جایی برای پرداخت بیشتر نداریم و به این ترتیب قیمت‌ها توسط دولت واقعی خواهد شد.