عبور میلگرد از نرخ 600 تومان

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: رونق مبادلات آهن در بازار داخل طی دو هفته گذشته و در پی رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی طی هفته گذشته نیز تداوم داشت به گونه‌ای که در این هفته میلگرد برخی از کارخانه‌های تولید داخل از مرز ۶۰۰ تومان در هر کیلو گذشت.

در هفته یاد شده، شمش فولاد نیز در بازار داخل رشد قیمت را تجربه کرد به گونه‌ای که نرخ شمش تولیدی برخی از کارخانه‌های داخلی از رشد۵۰ تومانی در هر کیلو برخوردار شد. در این مدت، تیرآهن که رشد قیمت را از هفته‌های گذشته آغاز کرده بود در پایان هفته گذشته بازگشت به عقب داشت و دوباره کاهش یافت.

شنبه و رشد ۲۷ هزار تومانی تیرآهن شاخه ۲۷

طی مبادلات روز شنبه ۱۹ دی ماه جاری به علت رشد قیمت‌های جهانی شمش فولاد تا حدود ۵۰ دلار در هر تن و رشد تقاضا برای فولاد و محصولات فولادی، قیمت آهن‌‌آلات در بازار داخل نیز روند صعودی یافته بود. در مدت یاد شده، علاوه بر رشد قیمت‌ها روند معاملات نیز تا حدود نسبی افزایش یافته و بهبودی در وضعیت بازار ایجاد شد. در این مدت، میلگرد عرضه شده در بازار تهران از رشدی حدود ۶ درصدی در هر کیلو برخوردار بود.در روز یاد شده، تیرآهن رشد قیمت بیشتری نسبت به میلگرد را در بازار تهران تجربه کرد، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۲۴و۲۷ به ترتیب با رشد ۳۰هزار و ۲۷۰ هزار ریال کمترین و بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص دادند.

در معاملات روز شنبه هفته گذشته، رشد قیمت آهن که از هفته قبل از آن آغاز شده بود، تداوم داشت و میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی رشدی بین حدود ۲ تا ۹ درصد در هر کیلو را تجربه کردند.

در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز نسبت به چهارشنبه هفته قبل از آن از رشدی بین ۵تا ۱۰ درصدی برخوردار بود و همچنین شمش فولاد البرز غرب نیز با رشد ۲ درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی عرضه شد.

صعود میلگرد از نرخ۶۰۰ تومان در روز یکشنبه

طی روز یکشنبه هفته گذشته، نرخ میلگرد از مرز ۶۰۰ تومان در هر کیلو گذشت، به گونه‌ای که میلگرد اهواز و اردبیل به ترتیب به قیمت ۶۰۵ و ۶۱۰ تومان در هر کیلو عرضه شد. در مدت یاد شده، تیرآهن نیز افزایش قیمت داشت به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با رشد قیمت ۳۰،۱۰،۳۰ هزار ریالی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت. در این مدت، تیرآهن شاخه ۲۰،۲۲،۲۴ نیز با افزایش قیمت ۵۰،۶۰،۱۷۰ هزار ریالی در بازار تهران مواجه شد.

در معاملات روز یکشنبه ۲۰ دی ماه جاری رشد نرخ میلگرد از سوی خصوصی‌ها نیز تداوم داشت به گونه‌ای که میلگرد عرضه شده از سوی برخی از فولادسازان خصوصی تا ۵ درصد رشد را در هر کیلو تجربه کرد.

نبشی فولاد اصفهان نیز با افزایش قیمت در بازار غیررسمی روبه‌رو شد، اما شمش فولاد تولید داخل نسبت به روز قبل از آن از ثبات قیمت برخوردار بود.

در روز مورد بررسی، ورق تولید داخل از سوی فولاد پارس از رشد قیمت ۴ درصدی در هر کیلو برخوردار شد و به نرخ ۵۶۵ تومان رسید.

دوشنبه و توقف رشد قیمت آهن

طی روز دوشنبه هفته گذشته، روند افزایشی نرخ آهن در بازار تهران متوقف شد؛ به گونه‌ای که در این روز میلگرد عرضه شده در این بازار نسبت به روز قبل از آن از ثبات قیمت برخوردار بود.در این مدت، تیرآهن نیز نسبت به روز قبل از آن کاهش قیمت داشت و روند رو به رشد آن متوقف شد؛ به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز افت قیمت ۴۰،۶۰،۶۰ هزار ریالی داشت و همچنین تیرآهن درشت با کاهش نرخ ۲۰،۹۰،۴۰ هزار ریالی در بازار تهران عرضه شد.

در مدت یاد شده، به‌رغم توقف قیمت‌ها در بازار تهران، اما تولیدات خصوصی‌ها همچنان با رشد همراه بود؛ به گونه‌ای که در مبادلات روز دوشنبه ۲۱ دی ماه جاری برخی از فولادسازان از جمله البرز و نطنز میلگرد خود را با افزایش قیمت عرضه کردند.

در مدت یاد شده، شمش فولاد جنوب نیز نسبت به روز قبل از آن در بازار غیررسمی از رشدی ۲ درصدی در هر کیلو برخوردار شد.

سه‌شنبه و بازگشت قیمت آهن‌‌آلات

در سه‌شنبه هفته گذشته، نرخ آهن‌‌آلات در بازار تهران کاهش حدود ۱۵ تومانی را تجربه کرد.

به پیش‌بینی فعالان بازار، به دلیل نبود تقاضا در شرایط کنونی و تعطیلی پروژه‌ها بازار آهن‌‌آلات مجددا به حالت رکود برگشته است. از این رو با توجه به وضعیت کنونی بازار شاهد افت قیمت برای میلگرد و تیرآهن خواهد شد.

همچنین این فعالان پیش‌بینی کردند که طی ماه‌های آتی باید منتظر افزایش قیمت میلگرد بر پایه ۶۰۰ تومان و تیرآهن معادل ۷۰۰تومان بود.

در حال حاضر، قیمت میلگرد بین ۵۶۰ تا ۵۸۰ تومان و نرخ تیرآهن سبک بین ۶۷۰ تا۷۰۰ تومان است.

در مبادلات روز یاد شده، قیمت شمش در بازار غیررسمی با رشد و نرخ میلگرد و نبشی با افت مواجه شد.

در مدت یاد شده، شمش ذوب‌آهن البرز غرب با رشد ۲۰ تومانی در هر کیلو روبه‌رو شده است؛ اما میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار شد.

تداوم کاهش نرخ آهن در روز چهارشنبه

طی روز چهارشنبه ۲۳ دی ماه جاری میلگرد عرضه شده در بازار تهران با کاهش ۸/۰ درصدی در هر کیلو در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

در مدت یاد شده، نرخ میلگرد دوباره به زیر ۶۰۰ تومان در هر کیلو رسید و به قیمت ۵۶۰ تا ۵۷۰ تومان عرضه شد.

در این مدت، تیرآهن نیز کاهش قیمت داشت؛ به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با افت ۷،۷،۲۷ هزار ریالی روبه‌رو شد و همچنین در این روز تیرآهن درشت از کاهش نرخ ۷،۲۷،۴۷ هزار ریالی در بازار تهران برخوردار شد.

در معاملات روز مورد بررسی، قیمت میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی از ثبات برخوردار بود و تنها میلگرد فولاد نطنز کاهش ۱۵ تومانی را در هر کیلو داشت. در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان و شمش تولید داخل نیز بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

پیش‌بینی بازار طی هفته آینده

فعالان بازار آهن با توجه به تداوم رشد قیمت فولاد در سایر بازارهای جهانی، افزایش قیمت را در بازار داخل پیش‌بینی می‌کنند. به پیش‌بینی این فعالان، نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی طی هفته آتی به ۵۲۰ دلار در هر تن خواهد رسید از این رو، رشد قیمت آهن به تبع آن در بازار داخل دور از انتظار نیست.