بورس کالا از عرضه «سود» داخلی ممانعت کرد

گروه بورس کالا- ناظر تالار روز گذشته اجازه عرضه سودکاستیک داخلی را به بازرگانی پتروشیمی نداد.

به گفته کارگزاران، بازرگانی پتروشیمی تاکنون ۲۰ هزار تن سودکاستیک داخلی را به خریداران تحویل نداده است، به همین دلیل بورس کالا از عرضه سودکاستیک داخلی در رینگ پتروشیمی جلوگیری کرد. در این روز، اکثر محصولات گروه شیمیایی با نرخ پایه خریداری شدند و تنها قیمت تعداد محدودی از کالاها در رینگ پتروشیمی در رقابت رشد داشت.

عرضه محصولات آف گرید در این روز با وجود اینکه نرخ این محصولات در بازار در حال افت است، با رقابت کارگزاران مواجه شد. به گفته آگاهان بازار، پیش‌بینی می‌شود محصولات پتروشیمی هفته آینده با افزایش قیمت روبه‌رو شود، به همین دلیل خریداران ترجیح می‌دهند محصولات آف گرید را خریداری کرده و از آنها به جای محصولات ON استفاده کنند. در معاملات این روز، سودکاستیک وارداتی با نرخ ۴۰۰ تومان و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که ۵۵۰ تن از آن خریداری شد.

عدم استقبال خریداران از جوش‌شیرین داخلی

جوش‌شیرین پتروشیمی شیراز در این روز خریداری نداشت. با وجود اینکه بازار جوش‌شیرین در ماه‌های گذشته بسیار ملتهب بود، اما هفته‌های گذشته افزایش عرضه این کالا در بورس سبب شد تا جوش‌شیرین با نرخ پایه معامله شود. به گفته آگاهان بازار، افزایش واردات جوش‌شیرین به داخل کشور سبب شده است تا بازار از این کالا اشباع شود. یکی از فعالان اقتصادی در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: نرخ جوش‌شیرین در بازار در حال کاهش است؛ چراکه واردات این کالا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و هم‌اکنون نیز خریداران باز هم انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند.

رقابت کارگزاران برای خرید کربنات سدیم سبک و سنگین

در این روز کربنات سدیم سبک و سنگین مانند هفته‌های گذشته با رقابت کارگزاران مواجه شد. کربنات سدیم سبک پتروشیمی شیراز با نرخ ۱۶۶۹ ریال و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۰۱۹ ریال خریداری شد. این کالا هفته گذشته در رقابت با نرخ ۲۱۰ تومان معامله شد.

کربنات سدیم سنگین نیز در این روز با نرخ ۱۶۶۹ ریال و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۰۸۸ ریال خریداری شد. این کالا هفته گذشته با نرخ ۲۰۶۸ ریال معامله شد.

در این روز همچنین الکیل بنزن خطی پتروشیمی بیستون با نرخ یک هزار و ۳۷۵ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۴۱۷ تومان خریداری شد.

ارتوزایلین پتروشیمی برزویه و بوعلی سینا نیز در این روز با رقابت کارگزاران مواجه شدند.

ارتوزایلین پتروشیمی برزویه با نرخ ۹۱۳ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با نرخ ۹۶۸ تومان خریداری شد. ارتوزایلین پتروشیمی بوعلی سینا نیز در این روز با نرخ ۹۱۳ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۹۶۲ تومان خریداری شد.