در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی روندی صعودی داشت.

به گزارش کارگزاری سی‌و‌لکس کالا، این افزایش قیمت در حالی است که در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۱۱۱۷.۲۵دلار در تاریخ ۴ ژانویه، به میانگین قیمت ۱۱۲۴.۲۵ دلار در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۱۰ رسید.
اتفاقات مهمی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی افتاده و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، از این قرار هستند:
در اوایل هفته گذشته، تداوم سیاست فدرال رزرو آمریکا که از تاریخ دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی، نرخ بهره بانکی در این کشور را در حد نزدیک به صفر نگهداشته است، موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار در برابر یورو کاهش یابد و به دنبال آن بهای طلا در بازارهای جهانی نیز افزایش یابد. همچنین در هفته گذشته، شرکت‌های معدنی در جهان اعلام کردند که تولید جهانی طلا در سال‌های اخیر روندی کاهشی داشته است و این گونه به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، تولید این فلز گران قیمت به صفر نیز برسد. انتشار این گزارش در وضعیتی است که به‌رغم افزایش نسبی تولید طلا در سال ۲۰۰۹ میلادی، شرکت‌های معدنی جهان خوش‌بینی چندانی نسبت به آینده تولید جهانی طلا ندارند. بر اساس این گزارش، آفریقای جنوبی که زمانی بزرگترین تولید‌کننده طلا در جهان بوده است، هم‌اکنون با کاهش تولید مواجه شده‌ است و این در حالی است کهBarrick Gold (بزرگترین شرکت معدنی طلای خالص در جهان) نیز به تازگی اعلام کرده است که به احتمال زیاد، هیچ افزایش تولیدی در سال جدید نخواهد داشت.
در همین حال، در سال 2009 میلادی، اکتشاف معدن جدیدی که ذخایر چشمگیری از طلا داشته باشد، نیز گزارش نشده است. در همین راستا، توقف ترقی دلار و ادامه جاذبه سرمایه‌گذاری در طلا برای بانک‌های مرکزی منجر به افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی در هفته گذشته شد. علاوه بر این به نقل از خبرگزاری بلومبرگ Bloomberg، تولید طلا در آفریقای جنوبی به دلیل ارتعاشات زمین در معادن این منطقه تقریبا متوقف شده‌است و این مساله نیز افزایش تقاضا برای این کالای سرمایه‌ای و افزایش قیمت آن را به دنبال داشت. در همین حال در هفته گذشته، انتشار داده‌های ناامیدکننده اشتغال در آمریکا، توسط اداره کار آمریکا نیز موجب شد تا ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای رایج در جهان افت پیدا کند و به دنبال آن بهای طلا نیز با افزایش همراه گشت، اما اواخر هفته گذشته، اندکی بهای طلا کاهش یافت که علت عمده این مساله، بنا به گزارش Newsweek نیوزویک کسری بودجه کشورهای اسپانیا، ایرلند و انگلیس است، که این 3 کشور تقریبا با کسری بودجه‌ای معادل 12 درصد تولید ناخالص داخلی‌شان مواجه شده‌اند. افزایش بدهی‌های دولتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز همچنان رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2014 به 100 درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها برسد.
این اتفاقات در حالی است که اقدام به خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان، احتمال باقی ماندن نرخ‌های بهره کلیدی آمریکا در سطح پایین فعلی برای مدتی نسبتا طولانی، افت ارزش دلار و کمرنگ شدن نقش آن به عنوان ارز ذخیره شونده در بانک‌های مرکزی و همچنین ترس از افزایش فشارهای تورمی در سال جاری با توجه به تداوم تزریق نقدینگی به بازارهای مالی و همچنین افزایش بهای نفت از جمله عوامل مهمی هستند که سبب بالارفتن این فلز گرانبها در بازارهای جهانی می‌شوند.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، سیکل استراحتی طلا همچنان پایان نیافته‌است. در هفته گذشته طلا روندی صعودی داشت و با توجه به تلاقی با حمایت ۲/۳۸ درصد فیبوناچی، این پیش‌بینی وجود دارد که روندی نزولی داشته باشد. در این صورت چنانچه طلا بخواهد نزول پیدا کند، قیمت آن با عبور از نزدیکترین سطح حمایتی خود که ۱۱۱۰ دلار است، احتمالا تا سطح حمایتی مهم ۱۰۷۰ نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در غیر این صورت اگر بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، در صورت شکستن سطح مقاومتی و مهم ۱۱۵۰ دلار که خط حمایتی ۵۰ درصد فیبوناچی نیز هست، حداقل قیمت آن تا حمایت مهم ۱۱۷۰ دلار یا شاید بالاتر تا ۱۲۲۰ دلار نیز صعود پیدا کند.
در همین حال، با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
نقره و افزایش نرخ
در هفته‌ای که گذشت روند کلی قیمت نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی در کل دارای روندی صعودی بود. به طوری که قیمت آن از میانگین 17.1700 دلار در تاریخ 4 ژانویه، به میانگین قیمت 18.1200 دلار در تاریخ 8 ژانویه 2010 رسید.
لازم به توضیح است عواملی که در تحلیل طلا ذکر شده است، در تغییرات قیمت نقره در هفته گذشته نیز موثر بوده‌اند.
تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که نقره نیز وارد فاز استراحتی پس از صعود اخیر خود شده است. در هفته گذشته روند قیمتی نقره صعودی بود و قیمت آن تا ساپورت مهم ۱۸.۱۲۰۰ دلار نیز افزایش پیدا کرد. برای هفته آتی نیز به نظر می‌رسد که روند آن کاهشی باشد. در این صورت چنانچه نقره خط ساپورتی ۱۸.۰۰۰۰ دلار را بشکند، تا قیمت ۱۷.۵۰۰۰ دلار افت خواهد داشت. و در غیر این صورت، اگر نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت عبور نمودن از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود یعنی ۱۹.۵۰۰۰ دلار، احتمالا تا سطح قیمتی ۲۱.۰۰۰۰ دلار رشد خواهد داشت.
در همین حال، با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در این هفته با روندی نزولی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی همراه شود. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.