رشد غیرطبیعی نرخ پتروشیمی‌ها در بورس کالا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: قیمت محصولات پلیمری روز گذشته در رینگ پتروشیمی با توجه به افزایش ناگهانی قیمت‌ها طی هفته جاری در بازار داخلی، رشد کرد. به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی، قیمت محصولات پتروشیمی در این روز واقعی نبود و بیشتر محصولات عرضه شده در بورس کالا با قیمتی بالاتر از بازار داخلی معامله شدند. در این روز، اکثر محصولات پلیمری در رقابت نسبت به هفته گذشته با رشد چشمگیری مواجه شدند. اکثر فعالان بازار دلیل افزایش نرخ را، رشد قیمت جهانی کالاهای پتروشیمی به تبع آن افزایش نرخ در بازار داخلی ایران عنوان می‌کنند، اما برخی از تاجران نیز این قیمت‌ها را واقعی نمی‌دانند و معتقدند نقش پررنگ واسطه‌ها در رینگ پتروشیمی سبب شده است تا قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته رشد زیادی داشته باشد. به گفته آگاهان بازار، افزایش نرخ پتروشیمی‌ها در این روز کاذب است.

افزایش نرخ پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵

به گفته آنها، خریداران بورس کالا مصرف‌کنندگان واقعی نیستند؛ چراکه قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی بسیار کمتر از نرخ معامله شده در بورس کالا است.

یکی از فعالان اقتصادی، در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: کارگزاران در معاملات رینگ پتروشیمی کالای ۰۰۳۵ را با بالاترین نرخ یعنی یک هزار و ۲۷۵ تومان خریداری کردند، پایین‌ترین نرخ خرید برای این کالا یک هزار و ۲۳۷ تومان بود، اما در بازار داخلی کالای ۰۰۳۵ را می‌توان ارزان‌تر از یک هزار و ۲۳۷ تومان خریداری کرد. این کالا روز گذشته با نرخ یک هزار و ۱۲۰ تومان عرضه شده بود. به گفته وی، خریداران بورس کالا واسطه هستند که با وجود رانت‌های اطلاعاتی دست به خرید می‌زنند.

گلایه خریداران از عدم تحویل پلی‌استایرن

در معاملات این روز پلی‌استایرن معمولی و مقاوم به ترتیب با نرخ یک هزار و ۵۸۸ و یک هزار و ۵۹۵ تومان خریداری شد که نسبت به معاملات هفته گذشته با افزایش روبه‌رو شد.

به گفته فعالان اقتصادی تحویل این دو کالا از سوی بازرگانی پتروشیمی با مشکلاتی مواجه شده است و خریداران با توجه به اینکه حواله‌ها را دریافت کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند کالای خود را تحویل بگیرند.

در این روز همچنین برای اولین بار روغن موتور با تکنولوژی نانو در رینگ پتروشیمی عرضه شد. این کالا با نرخ ۲ هزار و ۳۰۸ تومان و حجم ۱۰ هزار لیتر عرضه و معامله شد.

کاهش عرضه پلی‌اتیلن سبک فیلم LF۰۲۰۰

در این روز پلی‌اتیلن سبک فیلم LF۰۲۰۰ پتروشیمی بندرامام با نرخ یک هزار و ۲۵۵ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ یک هزار و ۳۳۹ تومان خریداری شد. این کالا هفته گذشته با حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شده بود. به گفته فعالان اقتصادی کاهش تناژ این کالا در معاملات این روز در افزایش نرخ آن بی‌تاثیر نبوده است.

با این وجود نماینده بازرگانی پتروشیمی علت کاهش یافتن عرضه این کالا را تنها معامله نشدن این کالا طی هفته‌های گذشته می‌داند و می‌گوید: حجم اندکی از این کالا در هفته گذشته خریداری شد به همین دلیل حجم این کالا کاهش یافته است.

به گفته وی، هنگامی که کالایی با تناژ اندک و قیمت بالاتر عرضه می‌شود کارگزاران توجه بیشتری به آن نشان می‌دهند و سعی می‌کنند آن کالا را با هر قیمتی خریداری کنند.