گروه بورس کالا- رییس مجمع خبرگان بخش کشاورزی با اشاره به محوریت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور بر توسعه معاملات در بورس کالا تاکید کرد.

دکتر شادلو در نخستین همایش «نقش بورس کالا در اصلاح ساختار اقتصادی بخش کشاورزی» با بیان اینکه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از سوی رهبر معظم انقلاب همه دستگاه‌ها اجرایی کردن این سیاست‌ها را آغاز کردند، گفت: آنچه که در این ابلاغ اهمیت می‌یابد، ضرورت رشد اقتصادی پرشتاب همراه با عدالت و حرکت در چارچوب سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور است.

وی افزود: همان طور که امام راحل تاکید کرده‌‌اند، کشاورزی باید محور توسعه کشور باشد که البته این مساله در برنامه پنجم نیز دیده شده است. در این میان، آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، ضرورت ساماندهی بازار محصولات کشاورزی است و طبعا در این راه برنامه‌های کوتاه مدت و میان‌مدت جوابگو نیست.

شادلو با اشاره به تجربه جهانی کشورهای پیشرفته در توسعه بورس کالایی به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی گفت: اگر می‌خواهیم در برنامه ریزی برای توسعه کشاورزی و محور قرار دادن این بخش موفق شویم، باید به سمت توسعه بورس کالای کشاورزی حرکت کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴، شش راهکار را که در همین راستا می‌تواند به توسعه بخش کشاورزی منجر شود، ارائه کرد که نخستین آنها در واقع همان تغییر نقش دولت از امور اجرایی به سیاستگذاری، هدایت و نظارت است. رییس مجمع خبرگان بخش کشاورزی توانمندسازی بخش خصوصی را دیگر راهکاری که از مسیر بورس کالا قابل تحقق است، دانست و افزود: در این زمینه می‌توان تفاهم‌نامه‌هایی را با بورس‌های خارجی به‌ویژه برای عرضه محصولاتی همچون پسته و زعفران به امضا رساند.

شادلو در ادامه با تاکید بر ضرورت آماده‌سازی بنگاه‌های داخلی برای مواجهه با قواعد تجارت جهانی افزود: بدیهی است که این مهم به واسطه بورس کالا و حضور فعالان کشاورزی در این نهاد تاثیرگذار قابل تحقق است؛ چرا که در بورس کالا می‌توان نسبت به شفافیت قیمت‌ها، استاندارد بودن محصولات و ثبات بازار اطمینان حاصل کرد.

وی توسعه سرمایه انسانی دانش پایه را دیگر راهکار توسعه بخش کشاورزی در بورس برشمرد و گفت: بورس، بازاری مدرن با حضور افرادی خبره و متخصص است و طبعا توسعه بورس در کلیه مناطق و شهرهای کشور، زمینه‌ساز توسعه سرمایه انسانی دانش پایه در کشور خواهد بود.

ارتقای استانداردها و افزایش کارآیی و رقابت پذیری نیز از دیگر راهکارهایی بود که رییس مجمع خبرگان بخش کشاورزی برای توسعه بخش کشاورزی از طریق بورس برشمرد.