تاثیر واردات بر بازار SBR

کتایون دارابی

به‌رغم بازگشت ثبات به بازار محصولات پلیمری معاملات روز گذشته در رینگ پتروشیمی بار دیگر افزایش نرخ را تجربه کردند.

در این روز ۵۶ درصد معاملات رینگ پتروشیمی مربوط به گروه پلیمری‌ها، ۲۵ درصد مربوط به گروه شیمیایی‌ها و ۸ درصد مربوط به قیرها بود. معاملات روز سه‌شنبه در حالی رخ داد که بالاترین رکورد افزایش نرخ متعلق به پلی‌استایرن معمولی۱۵۴۰ بود، این کالا با ۹۳ تومان رشد در این روز مواجه شد و با نرخ یک هزار و ۱۴۳ تومان خریداری شد.کمترین افزایش نرخ در این روز متعلق به گروه شیمیایی‌ها بود. حلال ویژه ۴۰۰در این روز یک تومان افزایش نرخ داشت و با قیمت ۵۱۰ تومان به فروش رفت.در این روز همچنین پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ نسبت به هفته گذشته ۲۵ تومان افزایش نرخ داشت و با قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شد.نماینده بازرگانی پتروشیمی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد، از واگذاری ۵۵ درصد سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی به شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان خبر داد که این امر باعث شد تا بخشی از عرضه‌های دیروز از طریق شرکت کارگزاری شهر که متعلق به این شرکت است انجام شود.

استقبال کمرنگ از SBR و پلی‌اتیلن سبک فیلم

در این روز به‌رغم تقاضای بالای بازار برای خرید گریدهای متفاوت SBR طی ماه‌های گذشته این کالا در رینگ پتروشیمی با استقبال چندانی مواجه نشد و به همین دلیل خرید SBR در این روز نیز مانند هفته‌های گذشته بدون محدودیت صورت گرفت.در این روز، همچنین گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن سبک فیلم نیز خریداری نداشتند. به گفته فعالان بازار، عدم اختلاف نرخ در بازار و بورس کالا سبب شده است تا خریداران تمایلی به خرید این محصولات از بورس نشان ندهند.البته برخی نیز می‌گویند محصولات SBR در بورس کالا گران‌تر از مشابه این کالا در بازار داخلی عرضه می‌شود و به همین دلیل کارگزاران تمایلی به خرید آن نشان نمی‌دهند.البته تعدادی از کارگزاران نیز به واردات بیش از حد این کالا طی هفته‌های جاری اشاره می‌کنند و علت عدم استقبال خریداران را به این موضوع بی‌ربط نمی‌دانند.

عرضه روغن موتور با تکنولوژی نانو در بورس کالا

ناظر تالار روز گذشته در رینگ پتروشیمی اعلام کرد که اولین عرضه روغن موتور با تکنولوژی نانو از روز چهارشنبه در بورس کالا آغاز خواهد شد.به گفته وی، این کالا مقاوم‌تر از روغن‌های معمولی است و برای اولین بار در دنیا تولید شده است و به این ترتیب برای اولین بار روز چهارشنبه در رینگ پتروشیمی عرضه خواهد شد.وی در ادامه گفت: تولید این کالا که هم‌اکنون ۵۰۰ هزار لیتر در ماه است قرار شده به یک‌ میلیون لیتر افزایش یابد.

عدم تحویل پلی‌اتیلن ترفتالات گرید ۸۲۱

در این روز، همچنین برخی از کارگزاران به عدم تحویل پلی‌اتیلن ترفتالات گرید ۸۲۱ توسط بازرگانی پتروشیمی و همچنین خرابی سیستم‌های کامپیوتری بورس اعتراض کردند. ناظر تالار به اعتراض کارگزاران بورس کالا به دلیل خرابی سیستم‌ها واکنشی نشان نداد.