سهم 48 درصدی گمرک گیلان از کل آهن‌آلات وارداتی کشور

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در حال حاضر بیش از ۴۸ درصد از واردات آهن‌آلات کشور از طریق گمرکات استان گیلان انجام می‌شود.

غلامحسین نوحی، رییس حوزه نظارت گمرکات استان گیلان در حاشیه دیدار خبرنگاران از گمرکات استان گیلان در جمع آنها اظهارداشت: در مجموع طی نه ماهه سال جاری ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کالا از این گمرک ترخیص شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد داشته است.

نوحی گفت: گمرک بندر انزلی مکانیزه‌ترین گمرک کشور در امر صادرات و واردات بوده و صادرات کالا در این گمرک کمتر از ۳۰ دقیقه صورت می‌گیرد و در این مدت تلاش‌های بسیاری شده تا در فرآیند واردات نیز سرعت عمل بیشتری لحاظ شود.

وی درخصوص شرایط نگهداری فولاد وارداتی در بنادر این استان و ترخیص کالاهای فولادی گفت: در حال حاضر این گمرک با استناد به قوانینی که دارد استانداردهای اعلام شده را در آهن‌آلات وارداتی بررسی می‌کند و به‌رغم اینکه همواره گمرک به عامل تعویق در ترخیص کالا متهم می‌شود، اما بیشتر مواقع و اغلب در چند ماه گذشته تجار خود اقدام به نگهداری کالاهای خود در این بنادر می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط حاکم شده بر فضای بازارها تجار را مجبور می‌کند تا کالاهای خود در بنادر را نگه دارند تا زمان مناسبی برای بازاریابی داشته باشند، گفت: در مورد شرایط نگهداری کالاهای فولادی نیز سازمان بنادر مسوول است و گمرک در این زمینه تعیین‌کننده شرایط نگهداری کالاها نیست.

وی با بیان این مطلب که در سال جاری ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال درآمد برای دولت توسط گمرک کسب شده است، آخرین آمار مربوط به صادرات گمرکات استان را تشریح کرد و گفت: در بخش محصولات معدنی و فرآورده‌های آن در نه ماهه سال جاری مجموعا ۲۹۵ هزارو ۱۲۲ تن کالا به ارزش ۶۰ میلیون دلار صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد از لحاظ وزنی و تنها یک درصد از لحاظ ارزشی کاهش داشته است.

وی گفت: در بخش محصولات صنایع شیمیایی نیز مجموعا ۲۶ هزارو ۹۰۰ تن کالا صادرات شد که ارزش آن ۱۲ میلیون و ۳۷ هزار و ۹۱۹ دلار بوده است که در این بخش از نظر وزنی ۱۹ درصد و از نظر ارزشی ۱۰ درصد افزایش داشت.

وی در ادامه رتبه مواد پلاستیکی را در بخش صادرات در این گمرک ششم ذکر کرد که ۵ هزار و ۴۸۳ تن بود که ۱۱ میلیون و ۸۲۳ هزارو ۳۵۲ دلار ارزش داشت که از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از نظر ارزشی ۶۸ درصد داشته است.

وی در پایان اختصاصی کردن گمرکات، تجهیز گمرکات به امکانات پیشرفته و اجرای سیستم پنجره واحد را از اهداف مهم گمرک گیلان نام برد.