بررسی وضعیت فلزات پایه در سال 2010

در سال ۲۰۱۰ قیمت فلزات پایه با نوسان روبه‌رو خواهد بود. در واقع پس از بهبود ثابتی که تا پایان سال داشتند احتمالا در سه ماه اول سال جدید قیمت‌ها با افت همراه خواهد بود. البته این امکان هم وجود دارد که قیمت فلزاتی چون مس و روی در سال ۲۰۱۰ به اوج خود برسند.

به نقل از پراوین سینک، تحلیل‌گر شرکت کارگزاری شاراخان کامودیتیز، موجودی کالای زیاد (ناشی از تقاضای ضعیف از سوی چین) موجب می‌شود افزایش قیمت فلزات پایه در آینده بعید به نظر برسد. کشور چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات پایه در جهان، سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی (به عنوان بخش عمده مصرف‌کننده فلزات پایه) را کاهش داده است.حجم موجودی مس در انبارهای ثبت شده در LME، در پی افزایش شدید به ۴۹۵۰۰۰ تن رسیده که نسبت به سطح بالای موجودی کالا در دوره رکود گذشته فقط ۴۰۰۰۰ تن کمتر است. موجودی آلومینیوم و نیکل روند صعودی داشته و سرب و روی تا حدی به کمتر از اوج خود در گذشته رسیده‌اند. سینک اظهار امیدواری کرده و بیان داشته که این مساله دلالت بر این دارد که در آینده شاهد تغییر قریب‌الوقوعی (حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد) در وضعیت فلزات پایه خواهیم بود.از آنجا که احتمالا رشد بهبود اقتصاد دنیا با سرعتی کمتر از آنچه که اقتصاددان‌ها برآورد کرده‌اند پیش خواهد رفت، انتظار می‌رود تقاضا برای فلزات پایه همچنان تحت فشار باقی بماند.

بنا به گزارش شرکت کارگزاری رلیگر کامودیتیز، بازار فلزات پایه در سال ۲۰۱۰ نیز در وضعیت مازاد به سر خواهد برد.

گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG) برآورد کرده است سطح مازاد مس به حدود ۵۴۰ هزار تن خواهد رسید که انتظار می‌رود موجب کاهش تقاضا برای فلز قرمز شود. در خصوص فلز سرب، مازاد در بازار جهانی فلزات پالایش شده از ۸۰ هزار تن در سال ۲۰۰۹ به ۱۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۰ خواهد رسید. ضمنا سطح مازاد در بازار جهانی فلز روی پالایش شده نیز با افزایش سطح تقاضا از ۳۸۰ هزار تن در سال ۲۰۰۹ به ۲۲۷ هزار تن در سال ۲۰۱۰ خواهد رسید.به علاوه، بحران اقتصادی موجب بروز عدم اطمینان زیادی در بازار جهانی شده است. ‌بهبود مورد انتظار در اقتصاد دنیا در سال ۲۰۱۰، همچنان مبهم بوده و نمی‌توان به طور روشن مشخص کرد که این بحران چه تاثیری بر عرضه و تقاضای فلزات پایه گذاشته است. به نظر رلیگر، بهتر است فعالان در بازار فلزات پایه محتاطانه عمل کنند. این شرکت کارگزاری پیش‌بینی می‌کند هر تن مس در سال ۲۰۱۰ در دامنه قیمتی ۵۸۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار و هر تن فلز روی بین ۱۷۵۰ تا ۲۸۰۰ دلار معامله خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود هر تن سرب در سال ۲۰۱۰ بین ۱۷۰۰ تا ۲۷۳۰ دلار معامله شود.شرکت کارگزاری کوتاک کامودیتیز به دلیل وجود سطح بالایی از موجودی کالا در انبارها و کاهش تقاضا از سوی چین، درصد بالایی از ریسک را برای سه ماه اول و دوم سال ۲۰۱۰ پیش‌بینی می‌کند. در سال گذشته با اینکه سطح موجودی کالا در انبارهای LME روند صعودی خود را طی می‌کرد، اما قیمت در طول دو سه ماه قبلی به رشد خود ادامه داد.

مجموعه فلزات پایه در حال حاضر تحت تاثیر بهبود تقاضا در جهان صنعتی قرار دارد؛ بخصوص کشور آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان که علائمی از خروج از بحران را بروز داده است.

در مقابل، شرکت کارگزاری انجل کامودیتیز انتظار دارد در سال ۲۰۱۰، کاهش ارزش دلار موجب جذاب شدن کالاها (به ارزش دلار) برای معامله‌گرانی که دارنده سایر ارزها هستند خواهد شد. به علاوه تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای توقف اعطای بسته‌های حمایتی و افزایش نرخ بهره (از سطح نزدیک به صفر) بر بازار بی‌تاثیر نخواهد بود. بهبود اقتصاد دنیا در سال پیش رو مرکز توجه خواهد بود، چرا که بازارهای مالی در طی پیشرفت‌ها و نگرانی‌های ناشی از تورم همچنان محتاطانه عمل خواهند کرد.

این شرکت کارگزاری مستقر در بمبئی انتظار دارد در نتیجه رشد ثابت در بخش صنعتی و تقاضا برای سرمایه‌گذاری از سوی کشور چین،‌قیمت فلزات پایه در سال ۲۰۱۰ به روند صعودی خود ادامه دهد.انتظار می‌رود تقاضا از سوی کشور چین برای فلزات پایه به رشد خود در سال ۲۰۱۰ ادامه دهد. البته تقاضا از سوی غرب نیز با سرعت کمتر به آرامی افزایش خواهد یافت.