رقابت کارگزاران برای خرید ورق گالوانیزه

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: ورق گالوانیزه فولاد مبارکه در معاملات روز گذشته بورس کالا در رقابت با نرخ ۹۱۱ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه در این روز با نرخ ۸۷۲ تومان و حجم ۴۰۰۰ تن عرضه شد که با افزایش ۳۹ تومانی نسبت به نرخ پایه مواجه شد، لازم به ذکر است این محصولات به صورت سلف و برای تحویل در۳۱ دی ماه در نظر گرفته شده است. اگرچه برخی از فعالان اقتصادی معتقدند افزایش نرخ ورق گالوانیزه می‌تواند دلیل خوبی برای تحرک بازار باشد، اما برخی دیگر از آگاهان بازار با وجود این افزایش نرخ، بازار را سردرگم و در رخوت ارزیابی می‌کنند. یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: خرید ورق گالوانیزه در رقابت توسط کارگزاران به دلیل عرضه اندک این کالا در بورس صورت گرفته است. وی ادامه می‌دهد: ورق گالوانیزه دارای مصرف‌کننده خاص است، به همین دلیل، این کالا در معاملات روز گذشته دچار افزایش نرخ شد. به گفته این فعال بازار، اگرچه در این روز فولاد مبارکه برخی از کالاهای خود را تحویل فوری و به همراه LC عرضه کرد، اما کارگزاران تمایل زیادی برای خرید نشان ندادند، این موضوع بیانگر ضعیف بودن بازار است؛ چرا که

فولاد مبارکه نیز در معاملات این روز با انعطاف زیادی برخورد کرد. وی ادامه داد: در درجه دوم این موضوع نشان می‌دهد که تحرک در بازارهای جهانی تاثیر زیادی بر بازار داخل ندارد؛ چراکه هنوز در بازار داخلی، تقاضا ایجاد نشده است. وی می‌گوید: بازار واکنش مثبتی در معاملات این روز نشان نداد، چرا که تمایل برای خرید ورق B و C اندک بود. در معاملات این روز ورق ۸ تا ۱۲.۴۹ با حجم ۱۰۵۰۰تن و نرخ ۵۵۲ تومان عرضه شد که ۳۳۰ تن از آن خریداری شد. ورق سرد B با نرخ ۶۷۱ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۲۰۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. همچنین ورق گرم B با نرخ ۵۵۰ تومان و حجم ۴۲ هزار و ۲۰۰ تن عرضه شد که ۶۰۰۰ تن از آن خریداری شد. ورق گرم C نیز در این روز با نرخ ۵۵۰ تومان و حجم ۱۹ هزار و ۶۶۰تن عرضه شد که ۵۷۶۰ تن از آن خریداری شد. در معاملات این روز ورق قلع‌اندود با حجم ۲۶۰ تن و نرخ یک هزار و ۹۴ تومان عرضه شد که ۶۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. همچنین ورق ۵/۱۲ تا ۹۹/۱۹، ورق ۵/۱۲ تا ۹۹/۱۹ و ورق ۸ تا ۴۹/۱۲ خریداری نداشتند. در این روز ۸۵۳۲۰ تن ورق توسط فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه شد که ۱۶۳۵۰تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.