کاهش اندک قیمت طلا
در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی روندی نزولی داشت. این کاهش قیمت در حالی است که در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین 1105دلار در تاریخ 29 دسامبر، به میانگین قیمت 1105 دلار در تاریخ 31 دسامبر 2009 رسید.

لازم به ذکر است که به دلیل شروع سال نو میلادی، در تاریخ اول ژانویه بازارهای جهانی تعطیل بوده است‌.
مهمترین اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است: در اوایل هفته گذشته، بنا به گزارش بیزنس ویک businessweek افزایش امیدواری‌ها در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی در مورد به پایان رسیدن بحران اقتصادی در آمریکا با توجه به افزایش 500 واحدی شاخص s&p مسکن در ماه اکتبر در آمریکا و همچنین گزارشاتی مبنی بر افزایش بهای مسکن در آمریکا، موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار در برابر یورو افزایش یابد و به دنبال آن بهای طلا در بازارهای جهانی نیز کاهش یابد. همچنین در هفته گذشته، اداره آمار انگلیس در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که تعداد افراد بیکار در انگلیس در حال حاضر برابر با 2490 هزار نفر است که این رقم در حدود 9/7 درصد از جمعیت این کشور است و این پیش‌بینی برای تابستان سال آینده وجود دارد که تعداد بیکاران این کشور به حدود 2800 هزار نفر نیز برسد. بحران بیکاری و افزایش تورم از مهمترین دغدغه‌های دولت انگلیس است. در همین راستا ارزش نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت و به دنبال آن بهای طلا نیز در بازارهای جهانی نزول پیدا کرد. در همین حال خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که رشد اقتصادی فرانسه در سه ماهه سوم سال میلادی 2009 نسبت به سه ماهه دوم این سال 3/0 درصد افزایش داشته است. انتشار اخباری از این دست در هفته گذشته، امیدواری‌هایی را نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی در بازارهای مالی در پی داشت که در نتیجه آن و همچنین شروع تعطیلات سال جدید میلادی سهامداران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی اقدام به فروش طلا در بازارهای جهانی کردند. علاوه بر این، بر اساس آخرین گزارشی که خبرگزاری رویترز Reuters منتشر کرد، در سال 2009 میلادی، خاصیت طلا به عنوان کالایی سرمایه‌ای و تورم‌زدا در شرایط اقتصادی نامطمئن، همزمانی با فصول ازدواج در هند و چین از عواملی بودند که سبب رویکرد سرمایه‌گذاران به طلا شدند و در نتیجه با به وجود آمدن چشم‌اندازی مثبت مبنی بر خروج از بحران و به دلیل شروع تعطیلات ژانویه عرضه این فلز قیمتی در بازار زیاد شد، در نتیجه بهای آن نیز در هفته گذشته با کاهش همراه شد.
این اتفاقات در حالی است که قیمت طلا به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر بازارهای جهانی است و همان طور که در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز ملاحظه شد، اقدام بانک‌های مرکزی دنیا به خرید طلا از صندوق بین‌المللی پول (IMF) و مخصوصا انتشار خرید طلا توسط دولت هند، توام با بحران مالی و اقتصادی در کشورهای جهان عواملی بودند که سرمایه‌گذاران را به خرید این کالای سرمایه‌ای تشویق کردند که در نتیجه این امر، بهای طلا که در ابتدای سال ۲۰۰۹ با میانگین قیمتی ۸۷۱.۵۶ دلار معامله شده بود، با قیمت ۱۰۹۶.۲۰ دلار در پایان سال ۲۰۰۹ بسته شد که به طور متوسط سودی برابر با ۲۲۵ دلار برابر با ۲۵ درصد را عاید سرمایه‌گذاران خود کرد.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، همانطور که قبلا نیز پیش‌بینی کرده بودیم طلا وارد یک فاز استراحتی شده و تقریبا ریزش آن نیز شروع شده است. در هفته گذشته نیز طلا روندی نسبتا نزولی داشت. برای هفته معاملاتی آینده با توجه به شروع سال جدید میلادی، این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، که در این صورت چنانچه طلا بخواهد نزول پیدا کند، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح حمایتی خود که ۱۰۸۰ دلار است، احتمالا تا سطح حمایتی مهم ۱۰۵۰، نیز کاهش پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، در صورت شکستن سطح مقاومتی ۱۱۲۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا حمایت مهم ۱۱۵۰ دلار صعود پیدا کند، نیز وجود دارد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
قیمت نقره نزولی بود
در هفته‌ای که گذشت روند کلی قیمت نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی درکل دارای روندی نزولی بود. به طوری که قیمت آن از میانگین 17.4200 دلار در تاریخ 29 دسامبر، به میانگین قیمت 16.9900 دلار در تاریخ 24 دسامبر 2009 رسید.
لازم به توضیح است عواملی که در تحلیل طلا ذکر شده است، در تغییرات قیمت نقره در هفته گذشته نیز موثر بوده‌اند. نقره نیز همانند طلا سال پر باری را برای سرمایه‌گذاران در این حوزه در بر داشته است. بهای قیمت آن در ابتدای سال ۲۰۰۹ برابر با ۱۱.۰۸۰۰ دلار بوده است که در پایان همین سال به قیمت ۱۶.۹۹۰۰ دلار به ازای هر اونس رسیده است که تقریبا افزایش قیمتی برابر با ۵۳ درصد طی این سال داشته است.


تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلند مدت قیمتی نقره نزولی باشد. در هفته گذشته روند قیمتی نقره نزولی بود و قیمت آن تا ساپورت مهم 16.9900 دلار نیز افت پیدا کرد، ولی نتوانست از آن عبور کند. برای هفته آتی نیز به نظر می‌رسد که روند آن مجددا کاهشی باشد. در این صورت چنانچه نقره خط ساپورتی 16.9900 دلار را بشکند، تا قیمت 16.5000 دلار نیز افت خواهد داشت و در غیر این صورت، اگر نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت عبور نمودن از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود یعنی 17.5000 دلار، احتمالا تا سطح قیمتی 18.0000 دلار نیز رشد خواهد داشت.


در همین حال، با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در این هفته با روندی نزولی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.