ایسنا- مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: ورود محصولات ارزان قیمت فولاد از کشورهای خارجی به ایران فعالیت تمام شرکت‌های فولادساز داخلی را مختل کرده است. عبدالرضا رسولی، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط محصولات فولاد در بازار ایران عادی نیست.

وی افزود: متاسفانه در سال جاری هفت میلیون و ۷۳۹ هزار تن محصول فولادی وارد کشور شده که بخش عمده این واردات توسط وزارت و سازمان بازرگانی صورت گرفته است. رسولی با بیان این‌که هر هفته ۲۰۰ تن شمش و میلگرد با قیمت ارزان، زنگ زده و غیراستاندارد از کشور چین وارد کشور می‌شود، تصریح‌کرد: این در حالی است که هم‌اکنون ۵۰هزار تن محصول آماده فروش در کارخانه فولاد استان باقی‌مانده است.

وی با اشاره به این‌که گروه ملی صنعتی فولاد ایران از تیر ماه سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شده است، خاطرنشان‌کرد: گروه ملی صنعتی فولاد ایران تنها شرکت در زمینه کاری خود است که فعالیت‌هایش را به بخش خصوصی واگذار کرده است. با آغاز مشارکت بخش خصوصی در این گروه، تولید محصول نهایی ۱۸ درصد رشد داشته است و همچنین تولید فولاد خام نسبت به سال گذشته با ۱۰ درصد رشد همراه بوده است.

رسولی عنوان‌کرد: هم‌اکنون محصولات با قیمت روز به فروش می‌رسد و مواد اولیه نیز با قیمت روز خریداری می‌شوند و خوشبختانه موضوع فاصله میان قیمت‌ها که همواره مشکل اصلی شرکت بوده، حل شده است.

وی با بیان این‌که اجرای طرح‌های توسعه برای شرکت گروه ملی فولاد دارای اهمیت است، گفت: ظرفیت تولید سه میلیون تن محصول براساس طرح توسعه تعریف شده است. این طرح در مجموع تولید یک میلیون و۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، یک میلیون و۵۰۰ هزار تن فولاد، ۷۰۰ هزار تن تیرآهن و ۷۰۰ هزار تن میلگرد را شامل می‌شود.

رسولی افزود: این طرح به میزان ۴۶۰ میلیون دلار ارزش سرمایه‌گذاری دارد. در صورت همکاری و کمک مالی این طرح در ۳۶ ماه آینده اجرایی می‌شود. با اجرای این طرح، ظرفیت تولید محصول گروه ملی صنعتی فولاد به پنج‌ میلیون تن می‌رسد. وی با اشاره به این‌که گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سال جاری هیچ گونه بدهی جاری به فولاد خوزستان اضافه نکرده است، عنوان‌کرد: شرکت ملی صنعتی فولاد در سال جاری ۴۰۰ هزار تن شمش معادل ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از فولاد خوزستان خریداری کرده بدون این‌که ریالی بدهی برای خود ایجاد کند.

رسولی با بیان‌این که این گروه کارخانه‌ها در خصوص بازپرداخت بدهی‌های خود عملکرد خوبی داشته است، خاطرنشان‌کرد: از زمان واگذاری شرکت به بخش خصوصی تاکنون، ۶ میلیارد تومان بدهی معوقه به مالیات و دارایی و ۱۳ میلیارد تومان بیمه تامین اجتماعی پرداخت شده است. همچنین این گروه به شرکت برق یک میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان بدهکار بوده است که بخش عمده آن بازپرداخت شده است.

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران اظهارکرد: گروه ملی فولاد ایران برای تعدیل نیروی انسانی خود، نیروهای رسمی شرکت را با استفاده از قانون کارهای سخت و زیان‌آور به کمتر از ۱۴۰۰ نفر رسانده است. همچنین گروه ملی صنعتی فولاد ایران جذب نیروهای بومی را در دستور کار دارد.