قیمت بیلت در هفته گذشته، در اغلب بازارهای عمده جهانی، از روند باثباتی برخوردار بوده است. به گزارش متال بولتن تولیدکنندگان بیلت، به دنبال افزایش قیمت آهن قراضه و به‌رغم نبود تقاضای کافی در بازار، طی هفته‌های گذشته تلاش کردند تا قیمت‌های فروش خود را بالا ببرند.

ولیکن در هفته مورد بررسی و در آستانه شروع تعطیلات سال نو میلادی، قیمت بیلت صادراتی کشورهای مختلف در مقایسه با هفته قبل تقریبا ثابت بوده است و حجم دادوستد نیز کاهش قابل توجهی داشته است.
بیلت ترک ثابت بود
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات از روند باثباتی برخوردار بوده است. در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به‌طور متوسط در حدود ۴۴۰-۴۳۰ دلار/تن (تحویل در کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شده که در مقایسه با هفته گذشته، تغییری نداشته است.
در بازار اعلام شد که به دنبال کاهش اخیر ارزش یورو در مقابل دلار، تمایل کارخانه های فولادی ترکیه برای خرید بیلت به‌جای آهن قراضه افزایش یافته است و آنها در صورت وجود پیشنهاد قیمت مناسب، ترجیح می‌دهند که بیلت خریداری کنند. قیمت پیشنهادی بیلت توسط تولیدکنندگان کشورهای CIS برای صادرات به ترکیه، 440-435 دلار/تن، سی‌اف‌‌آر اعلام شده است.
در بخش صادرات هم آخرین قیمت صادراتی تولیدکنندگان بیلت ترکیه معادل ۴۴۰ -۴۳۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل ثابت بوده است. هر چند گفته می‌شود که برخی از صادرکنندگان ترکیه، قیمت پیشنهادی خود را به سطح ۴۶۰-۴۵۰ دلار/تن، فوب افزایش داده‌اند. ولیکن گزارشی از انجام خرید با قیمت‌های فوق منتشر نشده است. فعالان بازار اعلام کردند که در آستانه شروع تعطیلات سال نو، خریداران تمایل چندانی به خرید مواد اولیه و بیلت در حجم زیاد ندارند و منتظر هستند تا شرایط بازار بعد از اتمام تعطیلات شفاف شود.
بازار خلیج‌فارس همچنان ضعیف
در هفته گذشته، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS،و۴۲۰-۴۱۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. اخبار منتشر شده حاکی است که در هفته مورد بررسی فعالیت خرید چندانی در بازار وجود نداشته است و خریداران بیلت کشورهای CIS از کشورهای مناطق شرق دور و نیز خاورمیانه ترجیح می‌دهند تا خریدهای بیلت خود را به تعویق بیندازند تا شرایط بازار در سال جدید شفاف ترشود. در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی‌اف‌‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس، ۴۷۰-۴۶۰ دلار/تن، سی‌اف‌‌آر، اعلام شد که در مقایسه با هفته گذشته تغییر گزارش نشده است. هر چند فعالیت وارداتی بیلت توسط کشورهای منطقه همچنان ضعیف است.
بیلت چینی گران بود
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsi،و۳۴۰۷ یوآن/تن (۴۹۹ دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵،و
3307 یوآن/تن (484 دلار/تن) است که در مقایسه با هفته قبل از افزایشی معادل 30 تا 40 یوآن/تن برخوردار نبوده است. در بخش صادرات هم، قیمت‌های پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف،610-600 دلار/تن، فوب اعلام شد که در مقایسه با هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. هر چند قیمت‌های پیشنهادی برای صادرات بیلت در مقایسه با قیمت فروش سایر کشورها رقابتی نیست و خریدی در این سطح از قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد.
تقاضای اندک مانع رشد نرخ میلگرد
قیمت صادراتی میلگرد، در هفته مورد بررسی در اغلب بازارهای عمده جهانی، از ثبات برخوردار بوده است. هر چند تولیدکنندگان میلگرد در تعدادی از کشورهای جهان به دنبال افزایش قیمت آهن قراضه و بیلت سعی کردند که قیمت میلگرد صادراتی خود را افزایش دهند، ولی تقاضای ضعیف در اغلب موارد مانع از تحقق افزایش قیمت میلگرد شد.
میلگرد ترکیه، ۴۸۰ دلار
از بازار ترکیه خبر می‌رسد، در هفته مورد بررسی، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور تا حدودی ثابت بوده است. با توجه به افزایش قیمت میلگرد در هفته گذشته توسط تولیدکنندگان میلگرد در ترکیه، تقاضای خرید میلگرد در این کشور در حداقل است و فعالان بازار در انتظار هستند تا در هفته اول ماه ژانویه 2010، شرایط بازار میلگرد شفاف‌تر شود. قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه در هفته مورد بررسی در حدود490-480 دلار/تن، تحویل در کارخانه بوده است، که نسبت به هفته قبل، تغییری گزارش نشده است. در بخش صادرات هم قیمت معاملاتی میلگرد ترکیه، همانند هفته گذشته،490-480 دلار/تن، فوب اعلام شده است. خریداران میلگرد ترکیه در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه ساکت بوده و فعالیت خرید آنها ضعیف است.
بازار اروپا بدون تغییر
در اروپا، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشورها همچنان از روند باثباتی برخوردار است. قیمت میلگرد در کشورهای اروپایی معادل360-350 یورو/تن گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است.
در بازار داخلی چین، قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی به‌رغم افزایش موجودی انبارها از روند ثابتی برخوردار بوده است.
به‌عنوان مثال، متوسط آخرین قیمت میلگرد سایز20 میلیمتر در مناطق مختلف این کشور،3890-3730 یوآن/تن (570-547 دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته قبل، تغییر چندانی نداشته است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز در سطح 545-535 دلار/تن، فوب ثابت بوده است.
میلگرد صادراتی cis،و۴۹۵ دلار
قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی در سطح 450-430 دلار/تن، فوب بوده است که در مقایسه با هفته قبل، ثابت بوده است. تقاضای خرید میلگرد توسط سایر کشورها از تولیدکنندگان کشورهای CIS سرد و ضعیف است.
تازه‌ترین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس،۵۰۰-۴۹۰ دلار/تن، سی‌اف‌‌آر اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته، تغییر چندانی گزارش نشده است. فعالیت وارداتی میلگرد در کشورهای این منطقه به دلیل کاهش تقاضا و موجودی بالای انبارها، همچنان در حالت رکود به‌سر می‌برد.
آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی، 1830 درهم/تن (498 دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت 3 تا 4 ماهه است که نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشته است. قیمت نقدی میلگرد در امارات، همانند هفته گذشته، حدود 1800 درهم/تن (490 دلار/تن) اعلام شده است. فعالیت دادوستد میلگرد در امارات رونق چندانی ندارد. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه به مقصد امارات 515-505 دلار/تن، سی‌اف‌‌آر اعلام شده است، ولی اقبال چندانی در میان خریداران برای خرید ملاحظه نمی‌شود. در آمریکا، فعالیت در بازار میلگرد به دلیل شروع تعطیلات کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا معادل 518-507 دلار/تن تحویل در کارخانه، اعلام شده است.