امید به بازار آهن برمی‌گردد؟

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: دیروز در بورس کالا ۳ کالای ذوب‌آهن اصفهان عرضه شد که یکی از سبدهای مخلوط آن بدون خریدار ماند.

این سبد که شامل میلگرد ۳۲تا۸-A۳ و تیرآهن ۲۷تا۱۴ بود با نرخ ۵۸۰ تومان عرضه شد، اما بالاترین نرخ پیشنهادی از سوی خریداران ۵۷۰ تومان بود، در نتیجه به دلیل عدم توافق خریداران با قیمت پیشنهادی این کالا فروش نرفت.

به گفته فعالان بازار نوع ترکیب میلگردهای این سبد که شامل میلگردهای سایز بالا و کم تقاضای بازار است باعث شد تا در بورس فروش نرود.

دیروز سبد تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ این شرکت با قیمت۵۴۰ تومان ۱۰ هزار تن فروش رفت که نرخ آن در مقایسه با آخرین قیمت‌های ثبت شده ثابت بود.

تنها کالای نوسان دار این شرکت میلگرد A۳-۱۶,۲۰، تحویل ۳۰/۱۰/۸۸ بود که با قیمت ۵۰۰ تومان عرضه و یک هزار تن از آن معامله شد. این کالا هفته گذشته در بورس و سلف یک ماه جلوتر ۵۱۰ تومان معامله شده بود.

دیروز برخلاف هفته‌های قبل ذوب‌آهن فروش اعتباری نداشت. گفته می‌شود تعهدات مالی این شرکت و نیاز به تبدیل سریع کالا به نقدینگی عامل این تصمیم از سوی این شرکت بود است.

این درحالی است که به عقیده برخی از فعالان بازار در شرایط فعلی فروش اعتباری یکی از اصلی‌ترین عوامل جلب توجه خریداران است.

امید بازار به دو ماه آخر سال

کاهش نرخ یکی از میلگردهای ذوب‌آهن در بورس و در معاملات دیروز در حالی رخ داد که بازار آزاد در چند روز اخیر به واسطه خبر دادگاه فولاد خوزستان با جو روانی بهتری روبه‌رو شده است، به طوری که گفته می‌شود برای مثال میلگردی که هفته گذشته با قیمت ۵۱۰ در بورس فروش رفته بود به دلیل بهبود جو روانی تا ۵۳۰ تومان هم به صورت تک‌فروشی معامله می‌شود.

به گفته یکی از فعالان بازار، با توجه به بازگشت سرمایه خریدار بلوک فولاد آذربایجان بازار آهن امیدوار شده که سرمایه وی در بازار آهن مجددا به گردش در آمده و این خبر خوبی برای فعالان بود.

البته برخی دیگر از فعالان بازار نیز امیدوارند با رسیدن به بهمن ماه علاوه بر گذر از سیکل زمانی بد بازار که همه‌ساله در آبان و آذر به اوج می‌رسد، با خریدهای سلف برای سال آینده روبه‌رو شوند.

غیبت فولاد آذربایجان در بورس کالا

اما نکته مهم دیگری که در معاملات دیروز بورس به چشم می‌خورد، غیبت دوباره فولاد آذربایجان بود. این شرکت در ۲ هفته اخیر به دنبال تشدید مشکلات مالی، فروش خود را در بورس متوقف کرده بود و اخباری نیز از توقف فعالیت تولید آن در بازار مطرح شد که بعدا تکذیب شد، اما گفته می‌شود هنوز این شرکت در شرایط نامساعدی قرار دارد تا جایی که توان پاسخگویی به برخی از تعهدات خود را ندارد.

البته با توجه به نرخ‌های فعلی که در کف قرار دارد برخی معتقدند عرضه با این قیمت‌ها برای شرکتی که در شرایط مالی خوبی قرار ندارد، به هیچ وجه صرفه ندارد. یکی از کارگزاران در این خصوص گفت: زمانی که ذوب‌آهن نرخ میلگرد خود را ۴۹۵ تومان در بورس عرضه می‌کند شرکتی همانند فولاد آذربایجان قطعا باید با نرخ پایین‌تری عرضه کند که در این شرایط به‌صرفه نیست.

وی با بیان اینکه با احتساب شمش ۴۲۰ تومانی هزینه تولید فولاد ۵۱۰ تومان است، این مساله را نیز علاوه بر تعهدات فولاد آذربایجان عامل عدم عرضه کالای این شرکت در بورس دانست.

عدم عرضه میلگرد میتال برای دومین باردیروز بورس همانند چهارشنبه هفته قبل از عرضه میلگرد میتال به دلیل تکمیل نبودن مدارک لازم جلوگیری کرد. این کالا میلگرد آجدارA۵۰۰s , ۴۶۰ بود که با قیمت ۵۳۰ تومان پیشنهاد شده بود.