در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی روندی نزولی داشت.

این افت قیمت در حالی است که از تاریخ ۲۸ اکتبر تا تاریخ ۲ دسامبر طلا روندی صعودی داشته و به رکورد قیمتی ۱۲۲۶ دلار نیز در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۰۹ دست یافته است. در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۱۱۷۳.۸۷۵ دلار در تاریخ ۷ دسامبر، به میانگین قیمت ۱۱۹۶.۷۵۰ دلار در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۰۹ رسید و با افتی تقریبا برابر با ۳/۷ درصد همراه شد.
اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است:
در اوایل هفته گذشته، بر اساس آخرین گزارشی که یورواستات موسسه آمار اروپا منتشر کرد، نرخ بیکاری در بین کشوهای عضو اتحادیه اروپا در ماه اکتبر با رشد ۱/۰ درصدی روبه‌رو شد، به‌ نحوی‌ که این نرخ از میزان ۲/۹ درصد در ماه سپتامبر به ۳/۹ درصد در ماه اکتبر افزایش یافت. در همین حال، اقدام بانک مرکزی اروپا به ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره بانکی در حد ۱ درصد و احتمال افزایش تورم در این منطقه بر اساس این اقدام بانک مرکزی اروپا و همچنین کاهش حجم تولیدات صنعتی در دو کشور آلمان و انگلیس، ارزش نرخ برابری یورو در مقابل دلار در هفته گذشته کاهش یافت و در همین راستا بهای فلزات گرانبها مانند طلا نیز با کاهش مواجه گشت.
علاوه بر این در هفته گذشته، به نقل از سایت خبرگزاری رویترز، قیمت‌های طلا در روز جمعه 11 دسامبر 2009 به کمترین میزان خود در 4 هفته اخیر رسید که علت عمده این مساله، داده‌های امیدوار‌کننده اقتصادی آمریکا بود که ارزش دلار را در برابر 16 ارز عمده جهان مخصوصا یورو افزایش داد و همین مساله نیز سبب بازگشت جایگاه دلار به عنوان یک مکان امن برای سرمایه‌گذاری در بین معامله‌گران بین‌المللی و نهایتا موجب افت تقاضای آنها به طلا به‌عنوان یک کالای تورم‌زدا شد.
بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد که چشم‌انداز اقتصاد آمریکا رو به بهبود است و این سیاست پایین نگه‌داشت نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، گرچه سبب افزایش تورم در کوتاه‌مدت می‌شود، ولی در بلندمدت سبب تقویت زیرساخت‌های اقتصادی این کشور خواهد گردید. بر همین اساس در پی افزایش ارزش دلار همان طور که قبلا نیز پیش‌بینی کردیم، بهای طلا کاهش یافت و تا میانگین قیمتی ۱۱۳۲ دلار نیز پایین آمد.
لازم به ذکر است که این برای اولین بار است که در چند ماهه اخیر طلا افتی برابر با 3/7 درصد داشته است، همچنین در هفته گذشته، اداره آمار آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که میزان خرده‌فروشی در آمریکا در ماه نوامبر بیش از میزانی بوده است که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند و در نتیجه این موضوع، امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی در این کشور بازگشت و نتیجتا ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای عمده جهان رو به افزایش نهاد و به دنبال آن بهای فلزات گرانبها مانند طلا صعودی شد.
علاوه بر عوامل فوق، بنا به گزارش سایت بلومبرگ افزایش ارزش دلار آمریکا به میزان ۹/۰ درصد در برابر سبدی متشکل از ارزهای رایج جهان و همچنین گزارش امیدوار‌کننده شاخص اعتماد مصرف‌کننده و افزایش میزان خرده فروشی و نیز احتمال این که فدرال‌رزرو نرخ بهره بانکی را در سال آینده افزایش دهد، موجب شد تا حجم معاملات طلا کاهش یابد و بهای طلا در معاملات فیوچر نیز با افتی برابر با ۴/۱ درصد در بازار نیویورک همراه باشد.
این اتفاقات در حالی است که هفته گذشته، بر اساس اعلام آژانس دولتی در کانادا افزایش میزان صادرات فلزات گرانبها مخصوصا طلا سبب بالا رفتن بالانس تجاری در این کشور در ماه اکتبر شده است و این در شرایطی است که اقتصاد کشور کانادا پس از بحران اقتصادی آمریکا رشد چندانی نداشته است.
بنابراین گزارش صادرات فلزات رنگین و طلای این کشور با ۳۴ درصد افزایش به یک رکورد ۲/۱ میلیارد دلاری دست یافته است. افزایش میزان عرضه طلا به‌دلیل بالا بودن قیمت آن و همچنین ترس از افت قیمت این کالای سرمایه‌ای با توجه به دورنمای مثبت اقتصادی آمریکا موجب کاهش بهای طلا در هفته گذشته شد.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت صعودی طلا پایان یافته باشد و همان طور که قبلا نیز پیش‌بینی کرده بودیم، تقریبا ریزش آن نیز شروع شده است. در هفته گذشته نیز طلا روندی نزولی داشت.
برای هفته معاملاتی آینده این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد که در این صورت چنانچه طلا بخواهد صعود داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود که 1150 دلار است، احتمالا تا سطح مقاومتی 1250، نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت اگر طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح ساپورتی 1100 دلار است، احتمال اینکه قیمت آن تا حمایت مهم 1020 دلار نیز کاهش پیدا کند، نیز وجود دارد. در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی همراه گردد و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.

نوسان قیمت نقره
در هفته‌ای که گذشت، روند کلی قیمت نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی در کل دارای روندی نزولی بود. به طوری که قیمت آن از میانگین ۱۸.۰۴۰۰ دلار در تاریخ ۷ دسامبر، به میانگین قیمت ۱۷.۵۱۰۰ دلار در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۰۹ رسید.
لازم به توضیح است، عواملی که در تحلیل طلا ذکر شده است، در تغییرات قیمت نقره در هفته گذشته نیز موثر بوده‌اند. در هفته گذشته افزایش ارزش دلار آمریکا و دلار کانادا در برابر سایر ارزهای عمده جهان مانند یورو و ین ژاپن و همچنین کاهش بهای نفت به زیر قیمت 69 دلار در بازارهای جهانی از عوامل تاثیرگذار بر روی کاهش قیمت فلزات رنگین مانند طلا در بازارهای جهانی بوده اند.
تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، با توجه به اینکه نقطه خط روند بلندمدت خود را شکسته است، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت قیمتی نقره نزولی باشد. همان طور که پیش‌بینی کردیم، در هفته گذشته روند قیمتی نقره نزولی بود و برای هفته آتی نیز به نظر می‌رسد که روند آن اندکی صعودی باشد. در این صورت چنانچه نقره بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، نزدیک‌ترین خط مقاومتی آن 17.5000 دلار است که در صورت عبور از آن تا قیمت 18.0000دلار نیز صعود خواهد داشت و در غیر این صورت، اگر نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت شکاندن نزدیک‌ترین سطح حمایتی خود یعنی 17.0000 دلار، احتمالا تا سطح قیمتی 16.5000 دلار نیز افت خواهد داشت. در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در این هفته با روندی صعودی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه گردد. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.

منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا