اعتراض  اتحادیه جهانی فولاد به ادغام غول‌های معدنی استرالیا
گروه بورس کالا- اتحادیه جهانی فولاد بار دیگر از غول‌های معدنی دنیا خواست تا قدرت رقابت را در بازار سنگ‌آهن از بین نبرده، تجارت چند قطبی سنگ‌آهن را تبدیل به تجارت دوقطبی نکنند.

اعضای اتحادیه جهانی فولاد که حدود 85 درصد تولید فولاد دنیا را در دست دارند شدیدا نیازمند سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد هستند. این اقدام مشترک دو شرکت بزرگ معدنی خطر بزرگی برای رقابت شرکت‌ها بوده، تجارت سنگ‌آهن را شدیدا محدود خواهد کرد.
رییس این اتحادیه گفت ادغام دو شرکت بزرگ معدنی به معنی تشکیل یک نهاد است که کنترل بازار جهانی سنگ‌آهن را در دست خواهد گرفت و وضعیت بازار این کالا را برای سایر تجار از آنچه که هست بدتر خواهد کرد.
وی گفت این شرکت جدید همراه با شرکت واله برزیل تقریبا 70 درصد عرضه سنگ‌آهن کل دنیا را دردست خواهند گرفت.
رییس اتحادیه جهانی فولاد اظهار کرد: این اقدامات مغایر با روند صنعت فولاد است و رقابت سالم بین عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را از بین خواهد برد. وی گفت ما معتقد به مضر بودن این اقدام برای بازار هستیم و از تمام مقامات مسوول می‌خواهیم با دقت بسیار زیاد این مساله را ارزیابی کنند.
اتحادیه فولاد و آهن ژاپن مجددا تصریح کرد که ادغام استخراج‌های شرکت‌های بی‌اچ‌پی و ریو در غرب استرالیا، رقابت‌ها را محدود می‌سازد. به عقیده آنها اگرچه این مشارکت تنها در تولید سنگ‌آهن است نه فروش آن، اما باز رقابت‌ها محدود می‌گردد.
کارخانه‌های ژاپنی قبلا در ماه ژوئن به این ادغام اعتراض کرده بودند. آنها تهدید کردند که به کمیسیون تجارت جهانی و قوانین آنتی تراست مراجعه خواهند کرد. در آن زمان اتحادیه فولاد ژاپن گفته بود که از این کمیسیون خواسته این طرح را بررسی کند که این کمیسیون از قبل بازرسی‌ها را آغاز کرده بود. شرکت‌های فولادی کشورهای دیگر نیز مخالفت خود را اعلام کرده‌اند. کارخانه‌های ژاپنی قصد دارند درخواست دیگری به اف‌تی‌سی بدهند و با تولیدکنندگان کشورهای دیگر نیز مذاکره کنند. آنها آماده‌اند که برای جلوگیری از این طرح و نجات بازار رقابتی سنگ‌آهن، با اف‌تی‌سی و مقامات کشورهای دیگر هرگونه همکاری داشته باشند.
یورو فر مخالف با ادغام دو شرکت معدنی بزرگ دنیا
خبر‌ها حاکی از آن است که یورو فرمخالفت شدید خود با ادغام دو شرکت بزرگ معدنی بیلیتون و ریو تینتو را با صراحت اعلام کرد.
مدیرکل یورو فر گفت ادغام این دو شرکت به معنای ادغام تولیدات و امکانات زیرساختی آنها است و باعث می‌شود قدرت قیمت‌گذاری یک تنه در اختیار آنها قرار بگیرد که این مغایر با شرایط رقابت در بازار است. او گفت ما معتقدیم این ادغام باید کاملا توسط شرکت‌های معدنی اروپایی تحت بررسی قرار بگیرد. یورو فر اخیرا از کمیسیون خواسته تا این ادغام مشترک را رد کند.