افزایش قیمت فلز سرخ ادامه می‌یابد؟

اواخر ماه میلادی گذشته قیمت مس در بورس فلزات لندن به ۷ هزار دلار (قیمت پایه سه ماهه) رسید که از سپتامبر ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است. قیمت‌ها در شانگهای و آمریکا نیز به سطوح ماقبل بحران رسید.

اما سوال اساسی پیش روی کارشناسان این است که آیا قیمت‌ها در همین سطح باقی خواهد ماند یا حتی افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد؟ باید گفت: چرا نه؟. ممکن است در کوتاه‌مدت قیمت‌ها بالاتر برود.

به گزارش متال‌بولتن، چین پس از بسته محرک‌های اقتصادی اولیه خود به‌طور جدی صحبت از استمرار افزایش رشد اقتصادی می‌کرد (در حالی‌که کشورهای در حال توسعه با خشم از بحران صحبت می‌کردند و بعضی نیز در حال رهایی از چنگال آن بودند).

اگر در «عمق یک بحران جهانی مخرب» قیمت بتواند به ۲ برابر برسد چرا باید بالاتر نرود؟ برای کسانی که هنوز به اصول عرضه و تقاضا ایمان دارند، باید گفت که مدت‌ها است که در معدن مس، بی‌اچ‌پی در شیلی (Spence) اعتصاب همچنان ادامه دارد.

دلار نیز به نفس‌نفس افتاده و با پایین آمدن ارزش آن قیمت‌های کالا بالا رفته است. واردات مس به چین نیز سرانجام رو به کاهش گذاشته است (اگر چه مجددا در سپتامبر افزایش یافته بود.)

در حقیقت با وجود افت واردات چین نیز قیمت‌ها همچنان بالا باقی‌مانده است که بشارت از این می‌دهد که در منطقه دیگری تقاضا بالا است. در خارج از چین شواهد حاکی از آن است که حتی در ژاپن فعالیت فیزیکی بهتر است. به‌طوری که فروش ماهانه مفتول یا سیم و کابل مسی در ماه اکتبر به بالاترین سطح آن رسید.

چین همچنان موتور اصلی حرکت خواهد بود، ولی بهبود دیگر اقتصادها نیز کمی از جنبه روانی بازار که صرفا به چین و تقاضای چین متکی است، خواهد کاست.

اگرچه دو هفته پیش واقعه دیگری به ثبت رسید. موجودی مس در انبارهای بازار سلف شانگهای به بالاترین سطح خود در چهار سال و نیم (در بیستم ماه نوامبر) رسید.

این آینده با چشم‌انداز تقاضا و مصرف در چین بود که قیمت‌ها را این‌گونه سریعا و غیرمنتظره در نیمه اول امسال بالا برد.

همان‌گونه که آمار بازار سلف شانگهای نشان می‌دهد هنوز مس زیادی در انبار وجود دارد که نهایتا باید در بازار مصرف شود یا به پول نقد تبدیل شود.

حقیقت این است که موجودی رسمی آنچنان بالا است که نشان می‌دهد مصرف آنچنان نیز که اکثرا امیدوار بودند، خوب نیست.

باید به‌خاطر داشت که این موجودی‌ها احتمالا فقط یک قسمت کوچکتری از مشکل نسبتا بزرگ است.

هر کسی می‌خواهد همواره در امر کسب و کار موفق باشد، اما به‌شرط آنکه بازار و خریدی وجود داشته باشد. شرایط بازار مطلوب نیست. شما وقتی کالایی می‌خرید ولی مشتری نداشته باشید چگونه می‌توانید از آن خلاص شوید. واقعا چقدر از این مس تقاضای واقعی در چین خواهد داشت و اگر این حباب اقتصادی از بین برود چه بلایی بر سر قیمت‌ها خواهد آمد؟

رسیدن قیمت مس به ۷ هزار دلار در هر تن بهبود قابل‌ توجهی خواهد بود که افزایشی ۱۵۰ درصدی نسبت به قیمت حداقل ۲۸۰۰ دلار در پایان سال گذشته است. یک تحلیلگر بازار می‌گوید: در ۱۸ نوامبر قیمت فقط ۸ دلار کمتر از ۷ هزار دلار در هر تن بود اما به‌ دلیل خبر ناامیدکننده تعداد ساخت و ساز مسکن در آمریکا، قیمت مجددا کاهش پیدا کرد.

دیدگاه بازار

تمرکز روی اطلاعات اقتصاد کلان با دیدگاه بازار نسبت به اطلاعات درباره موجودی بورس فلزات لندن مغایرت دارد که با توجه به تقاضای ضعیف زیربنایی افزایش بی‌رحمانه‌ای است.

در بازار فیزیکی، تقاضا بهبود واقعی از خود نشان نمی‌دهد و مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت مس دچار سردرگمی شده‌اند.

تاجری اظهار داشت که بازار نقد زمانی‌که از نظر حجمی خوب است، برای پریمیوم‌ها خوب نیست. حواله‌ها به قیمت‌های بالایی پیشنهاد می‌شوند ولی ما سعی می‌کنیم که آن را ۴۰ تا ۵۰ دلار خرید و فروش کنیم. فعالیت اندکی در بازار نقد وجود داشت، چون مشتریان تا پایان سال از موجودی انبارهای خود مصرف خواهند کرد تا به انتها برسد. یک تولیدکننده می‌گفت: اگرچه قیمت‌ها بالا می‌رود، ولی ما نمی‌بینیم که پریمیوم‌ها افزایش پیدا کند، مردم محتاطانه و با شک و تردید کار می‌کنند.

قبلا در ۱۸ نوامبر تجار پیش‌بینی می‌کردند که با راه افتادن بازار آمریکا، قیمت‌ها تا سطح زیادی به‌طور روانی افزایش خواهد داشت، اما اطلاعات ضعیف وضعیت مسکن در آمریکا مانع افزایش قیمت‌های مس شد. قیمت مس در صبح یک روز از ۶۹۹۲ دلار در هر تن به ۶۹۵۰ دلار در عصر همان روز کاهش پیدا کرده و برای بقیه هفته تحت فشار بود. از پنجم سپتامبر سال گذشته که قیمت‌ها به سطح ۷ هزار دلار رسید، دیگر این سطح قیمت تکرار نشد و یک هفته بعد از پنجم سپتامبر ۲۰۰۸ بود که بانک برادران لمان ورشکست شده و سقوط کرد.

با توجه به پایین بودن نرخ بهره، سرمایه‌گذاران، بازار فلزات را برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر می‌بینند. به همین دلیل شدیدا به موجودی انبارهای LME افزوده شده، به‌طوری که با ۱۵۴۲۵ تن افزایش به ۴۲۱۸۷۵ تن در دو هفته قبل رسیده است.

کامرزبانک و پیش‌بینی رشد قیمت مس برای سال ۲۰۱۰

در همین راستا رویترز گزارش داد که کامرزبانک پیش‌بینی خود برای متوسط قیمت مس برای سال ۲۰۱۰ را از ۵۵۵۰ دلار مربوط به سال ۲۰۰۹ به ۶۴۵۰ دلار افزایش داده است که علت آن جریان‌های ورودی سرمایه‌های وارده به بازار این فلز است.

این بانک همچنین پیش‌بینی‌های سال ۲۰۰۹ را مورد تجدید نظر قرار داد، اما بانک مزبور هشدار داد در صورتی که سرمایه‌گذاران همچنان چشم خود را بر فقدان تقاضای واقعی ببندند، ممکن است قیمت‌ها با کاهش جدی روبه‌رو شوند. تحلیلگران کامرزبانک گفتند که «در حال حاضر سرمایه‌گذاران فقدان تقاضای واقعی را جبران می‌کنند. خوش‌بینی اکنون بر بازار مس حاکم است و این می‌تواند خطر کاهش چشمگیر قیمت این فلز را در پی داشته باشد.»

در نظرسنجی‌ که رویترز در ماه اکتبر انجام داد، کامرز بانک پیش‌بینی کرد قیمت هر تن مس در سال ۲۰۱۰ به ۵۵۵۰ دلار، هر تن سرب به ۱۹۵۰ دلار، هر تن نیکل به ۱۷۸۰۰ دلار و هر تن روی به ۲۰۵۰ دلار برسد.

در همان نظرسنجی، کامرز بانک پیش‌بینی کرد که متوسط قیمت هر تن مس در سال ۲۰۰۹ برابر با ۴۹۰۰ دلار، هر تن آلومینیوم برابر با ۱۶۰۰ دلار، هر تن سرب معادل ۱۶۵۰ دلار، هر تن نیکل معادل ۱۴۵۰۰ دلار، هر تن قلع معادل ۱۳۳۰۰ دلار و هر تن روی برابر با ۱۵۵۰ دلار باشد.

پیش‌بینی شیلی در مورد بازار مس

این خبرگزاری همچنین گزارش داد که بزرگترین تولید کننده مس جهان، شیلی نیز اخیرا پیش‌بینی کرده که قیمت‌های مس در ماه‌های آینده، به‌رغم موجودی انباری بالای این فلز، به خاطر رویکرد سرمایه‌گذاران به آن روند رو به رشد خود را ادامه دهد. آقای سانتیاگو گونزالث، وزیر معادن شیلی گفت که بازارهای مالی قیمت مس را همچنان افزایش می‌دهند، چون عرضه و تقاضای جهانی اینک به عنوان یک مبنا برای حمایت از ارزش جاری این فلز، که به بالاترین حد خود در ۱۴ ماه گذشته رسیده است، عمل نمی‌کند. او گفت که به گمان آنها بخش مالی دارد همان تاثیری را بر قیمت‌های مس می‌گذارد که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ داشت. آقای گونزالث گفت: «و من این را نشانه سوداگری نمی‌بینم، بلکه این مردم هستند که دارند سرمایه‌های هنگفتی را در بازار فلزات و کالاهای دیگر وارد می‌کنند.» او گفت که اگر هم کاهشی در قیمت مس صورت گیرد به کمتر از ۸۰/۲ دلار برای هر پوند، که نزدیک به پیش‌بینی قیمت متوسط شیلی برای میان مدت است، نخواهد رسید. او انتظار دارد که متوسط قیمت این فلز در سال ۲۰۱۰ در سطح پیش‌بینی قبلی اتاق فکر دولتی مس شیلی، کوچیلکو، یعنی به ۷۰/۲ دلار برای هر پوند باقی بماند. قیمت هر تن مس برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن در نشست‌های رسمی‌از ۷۰۷۵ دلار به ۷۰۷۹ دلار افزایش یافت. این فلز که در صنایع برق و ساختمانی کاربرد دارد در اوج خود در روز دوشنبه به ۷۱۲۲ دلار ، بالاترین حد قیمت مس از اواخر سپتامبر به بعد، رسید، چون سرمایه‌گذاران پس از ترسی که هفته گذشته از مشکلات مالی دبی پیدا کرده بودند مجددا به بازار مس روی آوردند.