هراس بازار از کاهش قیمت‌ آهن آلات در بورس کالا

تلاش برای خرید میلگرد ۴۹۵ تومانی در رینگ فلزی ناکام ماند

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بورس کالا دیروز شاهد چانه‌زنی خریداران و ذوب‌آهن برای فروش میلگرد مخلوط این شرکت با قیمت ۴۹۵ تومان بود. این کالا که با نرخ ۴۹۵ تومان عرضه شده بود توسط مشتری و با توجه به توافق قبلی با عرضه‌کننده به ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

بعد از این معامله یک خریدار دیگر خواستار خرید همین کالا با قیمت ۴۹۵ تومان شد؛ به طوری که پس از اتمام معاملات تالار اصلی و فروش ۱۰ هزار تن میلگرد سنگین ذوب‌آهن با قیمت ۵۰۰ تومان اعلام شد که در صورت توافق بر سر ۴۹۵ تومان این معامله بعد‌ازظهر انجام می‌شود. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد در نهایت به دلیل عدم موافقت عرضه‌کننده کالای مذکور با همان نرخ ۵۰۰ تومان معامله شد که باعث شد حجم نهایی فروش این سبد ذوب‌آهن به ۲ هزار تن برسد. این کالا نیز همانند هفته گذشته به خریداران به صورت LC دیداری عرضه شده بود و از آنجا که جزو میلگردهای سنگین محسوب می‌شود در مقایسه با نرخ سبد مخلوط دیگر ذوب‌آهن که دیروز عرضه شد

۱۰ تومان ارزان تر بود. این سبد ۵۱۰ تومانی دیروز تنها ۲۲۰ تن برای ۳۰ / ۹/ ۸۸ به صورت پروژه‌ای فروش رفت؛ اما گفته می‌شود هفته آینده همین کالا با نرخ ۵۰۰ و سلف ۳۰ /۱۰/۸۸ که زمان تحویل آن به نسبت سبد معامله شده دیروز یک ماه عقب‌تر است، عرضه خواهد شد.

یکی از کارگزاران بورس کالا در خصوص تقاضای بازار برای میلگردهای ذوب‌آهن می‌گوید: دیروز نرخ خرید نقدی برای میلگرد ذوب‌آهن ۴۸۰ تومان بود و همه کارگزاران و عوامل بازار شاهد آن بودند که نرخ‌های پیشنهادی بازار حول و حوش همین نرخ‌ها بود؛ اما با توجه به اثرگذاری منفی بازار از کاهش قیمت‌های بورس بعید است که ذوب‌آهن با این نرخ‌ها در هفته آینده موافقت کند.

به عقیده این فعال بازار، اگرچه در یکی دو ماه اخیر قیمت‌های بازار معمولا از نرخ‌های بورس پایین‌تر بوده، اما این تضمین وجود ندارد که با کاهش نرخ در بورس، بازار غیررسمی‌تاثیر نپذیرد از این رو بیشتر فعالان بازار هم بر عدم کاهش قیمت‌ها اصرار دارند.

این انتظار خصوصا به این دلیل از سوی برخی فعالان بازار مطرح می‌شود که نشانه‌های مقطعی بهبود در شاخص‌های اقتصادی جهان، امیدواری را در میان تجار ایرانی افزایش داده است؛ اما برخی در این میان معتقدند اگر بهبود نسبی قیمت‌ها در بازار‌های فولادی که اخیرا به دلیل رشد قیمت مواد اولیه رخ داده پایدار هم باشد این موج به این زودی‌ها به بازار ایران نمی‌رسد. یکی از کارگزاران بورس کالا در این خصوص معتقد است همان طور که موج رکود در بازار‌های جهانی دیرتر به ایران رسید، قطعا نشانه‌های بهبود نیز دیرتر خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به کاهش قیمت میلگرد در بورس و فروش اعتباری ذوب‌آهن در ۲ هفته اخیر می‌گوید: در حال حاضر بحث این نیست که فروش به صورت اعتباری برای بازار خوب است یا خیر، بلکه با توجه به عدم تزریق بودجه پروژه‌های دولتی و فصل سرما عرضه‌کننده می‌داند که تنها راه افزایش نقدینگی و پرداخت هزینه‌های جاری مستلزم فروش به این صورت یا کاهش قیمت است. وی معتقد است حتی اگر قیمت‌های ذوب‌آهن در بازار آزاد تاثیر هم داشته باشد این مساله نباید مانعی برای پاسخگویی به خواست بازار و مشتریان بورسی جهت کاهش قیمت‌ها باشد.

اما در هر صورت پیش‌بینی از آینده بازار آهن همچنان برای فعالان بازار سخت است؛ اگرچه برخی با استناد به اینکه در ماه‌های پایانی سال طبق سنت همه ساله وبا گرم شدن هوا تقاضا بهبود پیدا می‌کند، امیدوار به ابلاغ پروژه‌های عمرانی و پیوستن معاملات عمده به خرید و فروش‌های جزئی بازار هستند.

تیرآهن ۵۰۵ تومانی چینی در بورس کالا

معاملات رینگ فلزی روز گذشته شاهد عرضه ۲ سبد ذوب‌آهن اصفهان و یک سبد تیرآهن چینی بود.

نرخ یکی از این دو سبد ۴۹۵ تومان پیشنهاد شد که در نهایت به ۵۰۰ تومان رسید و ۱۰ هزار تن از آن فروش رفت و همان طور که گفته شد ۱۰ هزار تن دیگر نیز در زمان مچینگ فروخته شد.

در این روز سبد دیگر ذوب‌آهن با نرخ ۵۱۰ تومان عرضه شد که با همین قیمت ۲۲۰ تن فروش رفت. دیروز تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ چینی نیز در بورس کالا ۶۶۰ تن، ۵۰۵ تومان معامله شد.