10 پیش‌بینی از آینده بازارجهانی طلا

عکس: AFP پیش‌بینی تحلیل‌گران برتر دنیا از بازار طلا

به گزارش رویترز قیمت هر اونس طلا در روز سه‌شنبه گذشته رکورد ۱/۱۲۲۶ را به ثبت رساند که قیمت آن در نتیجه سفته‌بازی (بیشتر بانک‌های مرکزی دنیا ذخیره ارز خارجی خود را به شمش تغییر دادند) و کاهش ارزش دلار افزایش یافت. به علاوه به عقیده تحلیل‌گران، ترس از افزایش تورم در سال آینده نیز در صعود آن بی‌تاثیر نبوده است.

ارزش فلزاتی چون نقره، پلاتینیوم و پالادیوم و فلزاتی با ارزش کمتر همچون رادیوم و روتنیوم با افزایش قیمت طلا بالا رفته است. احتمالا لازم است بهبودی در تولید صنعتی به وقوع بپیوندد تا شاهد سودآوری قابل توجه در فلزات گرانبهای صنعتی باشیم.

در ادامه به بررسی تحلیل‌های انجام شده از آینده بازار فلزات گرانبها توسط موسسات معتبر دنیا در ۶ هفته گذشته می‌پردازیم.

موسسه مالی بارکلی کاپیتالBARCLAYS CAPITAL (ا۴دسامبر)

به عقیده این موسسه میانگین بهای هر اونس طلا در سه ماهه چهارم ۲۰۰۹ به ۱۰۳۵ دلار، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۰ به ۱۰۷۰ دلار و در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۰ به ۱۱۴۰ دلار خواهد رسید. این موسسه انتظار دارد میانگین بهای نقره در سه ماهه جاری ۸۰/۱۶ دلار بوده و در سه ماهه اول سال ۲۰۱۰ تا ۵۰/۱۶ دلار کاهش یابد. در همین دوره‌ها پیش‌بینی می‌شود میانگین بهای هر اونس پلاتینیوم به ترتیب ۱۳۲۵ و ۱۳۴۰ دلار و پالادیوم به ترتیب ۳۲۰ و ۳۲۵ دلار باشد.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچس GOLDMAN SACHS (ا۳دسامبر)

به عقیده این بانک میانگین بهای هر اونس طلا در سال ۲۰۱۰ به ۱۲۶۵ و در سال ۲۰۱۱ به ۱۴۲۵ دلار خواهد رسید. همچنین این بانک انتظار دارد قیمت هر اونس طلا در ۳، ۶ و ۱۲ ماه آینده به ترتیب تا ۱۲۰۰، ۱۲۶۰ و ۱۳۵۰ دلار افزایش یابد. با اینکه فدرال رزرو آمریکا انتظار دارد نرخ بهره اسمی آن تا سال ۲۰۱۱ نزدیک صفر باقی بماند اما پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره واقعی آمریکا در افزایش بهای طلا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تاثیرگذار باشد. اگرچه انتظار می‌رود تورم آمریکا همچنان مهار شود اما بنابر پیش‌بینی این بانک زمانی که وضعیت اقتصادی آمریکا بهبود بیشتری یافته و فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره نماید بر قیمت طلا فشار رو به پایین قابل توجهی وارد شود.

بانک کاناکورد آدامز CANACCORD ADAMS (ا۳دسامبر)

این موسسه چشم‌انداز مثبتی را برای طلا پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد در کوتاه‌مدت اوج قیمت هر اونس طلا از ۱۱۰۰ دلار گذشته و به ۱۳۰۰ دلار برسد. به اعتقاد این بانک وضعیت اقتصاد کلان پشتیبان طلا بوده و حاصل تلاش‌های ابزارهای محرک مالی دنیا، کاهش شدید ارزش پول و تورم خواهد بود. به علاوه در نتیجه این اقدامات از طلا به‌عنوان دارایی سرمایه‌ای و اندوخته، بیشتر استفاده خواهد شد.

بانک ناتیگسیز NATIXIS (ا۲۵انوامبر)

* به عقیده این موسسه قیمت هر اونس طلا در ماه پایانی سال ۲۰۰۹ به ۱۱۵۰ دلار رسیده و در سال ۲۰۱۰ تا ۹۵۰ دلار کاهش خواهد یافت.

* چندان متعجب نخواهیم شد اگر قیمت طلا با کاهش تورم تنزل یابد، به خصوص اگر در سال بعد اقتصاد دنیا تا حدی به وضعیت قبلی خود برگردد که در آن صورت عرضه و تقاضا بار دیگر وضعیت بهتری خواهند داشت.

موسسه استاندارد چارترد STANDARD CHARTERED (ا۲۳ نوامبر)

* این موسسه انتظار دارد میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماه چهارم سال‌جاری به ۱۱۰۰ دلار و میانگین بهای آن در سال ۲۰۰۹ به ۹۷۳ دلار و در سال بعدی به ۱۱۵۰ برسد.

* همچنین تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری قوی باقی خواهد ماند که اطلاعات کمیسیون معاملات سلف آمریکا گواه این مساله است.

* این بانک پیش‌بینی می‌کند قیمت هر اونس نقره در سه ماه چهارم سال برابر ۱۸ دلار، پلاتینیوم ۱۴۲۰ دلار و پالادیوم ۳۶۰ دلار شود. برای کل سال ۲۰۰۹ میانگین قیمت فلزات نقره، پلاتینیوم و پالادیوم به ترتیب ۸/۱۴، ۱۲۱۴ و ۲۶۷ دلار خواهد بود.

بانک آمریکا مریل لینچ AMERICA MERRILLLYNCH (ا۲۰ نوامبر)

* بنا بر پیش‌بینی این بانک، میانگین بهای هر اونس طلا در سال ۲۰۰۹ برابر ۹۶۰ دلار خواهد بود که در سال ۲۰۱۰ به ۱۱۱۰ دلار خواهد رسید. قیمت هر اونس نقره نیز در سال‌جاری برابر ۷۰/۱۳ دلار خواهد بود که در سال بعدی تا ۱۵/۱۶ دلار افزایش خواهد یافت.

* کاهش ارزش دلار موجب بالا رفتن ارزش طلا به آمریکا خواهد شد؛ به علاوه افزایش عرضه پول در جهان نیز منجر به افزایش ارزش طلا در هر کدام از مناطق (به هر ارزی) خواهد شد.

* این بانک انتظار دارد میانگین بهای هر اونس پلاتینیوم و پالادیوم در سال ۲۰۰۹ به ترتیب برابر ۱۱۴۰ و ۲۴۰ دلار و در سال ۲۰۱۰ به ترتیب برابر ۱۳۵۰ و ۳۰۰ دلار شود.

گلدمن ساچس GOLDMAN SACHS (ا۹ نوامبر)

* این موسسه انتظار دارد بهای هر اونس طلا بر مبنای دوره ۳، ۶ و ۱۲ ماهه به ۹۶۰ دلار برسد؛ همچنین بهای هر اونس نقره در ۱۲ ماه آینده نیز بنا بر پیش‌بینی این موسسه به ۱۶ دلار خواهد رسید.

* تداوم روند فزاینده بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در تبدیل‌شدن از فروشنده خالص طلا به خریدار خالص (در شرایطی که قیمت مسکن کاهش یافته) به بالا رفتن قیمت طلا کمک می‌کند.

* علاوه بر موارد فوق ادامه ضعف نرخ بهره واقعی نیز در افزایش قیمت طلا در میان‌مدت تاثیرگذار خواهد بود.

کامرز بانک COMMERZBANK (ا۹ نوامبر)

* این بانک پیش‌بینی می‌کند میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماه چهارم ۲۰۰۹ به ۱۰۵۰ دلار رسیده و در سه ماه اول ۲۰۱۰ تا ۱۱۰۰ دلار افزایش یابد، در سه ماه دوم سال بعد نیز قیمت آن تا ۱۰۰۰ دلار کاهش یابد.

* این موسسه انتظار دارد میانگین قیمت هر اونس نقره در سه ماه چهارم ۲۰۰۹، سه ماهه اول و دوم سال بعد به ترتیب به ۵/۱۷، ۱۸ و ۱۶ دلار برسد. بهای هر اونس پلاتینیوم نیز در دوره مشابه برابر ۱۳۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ دلار خواهد بود.

* افزایش خرید طلا از سوی بانک مرکزی هند (به خصوص برای استفاده در تغییر ذخایر ارزی خود) وجود روند جدید رشد اقتصادی را تایید می‌کند. به نظر این موسسه از صعود سطح فعلی قیمت طلا به خوبی حمایت شده و از این رو قیمت هر اونس طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۰ به ۱۱۰۰ دلار خواهد رسید. از آنجا که انتظار می‌رود ارزش دلار بهبود یابد، احتمال افزایش قابل توجهی در قیمت آن نسبت به سطح فعلی وجود ندارد.

دویچه بانک DEUTSCHE BANK (ا۲۳ اکتبر)

این بانک انتظار دارد میانگین بهای هر اونس طلا در سه ماه چهارم سال جاری به ۱۰۵۰ دلار (۱۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی) و در سه ماه اول سال ۲۰۱۰ به ۱۱۲۵ دلار برسد.

بنا بر پیش‌بینی این بانک قیمت طلا رکوردهای بیشتری هم ثبت خواهد نمود؛ چرا که احتمالا ارزش دلار در چهار هفته پایانی سال ضعیف‌تر خواهد شد. در خصوص نقره، این بانک انتظار دارد قیمت هر اونس آن در سه ماه چهارم سال جاری با صعود بیش از ۱۰ درصدی در ارزش خود به ۷۰/۱۷ دلار و در سه ماه اول سال ۲۰۱۰ با صعود بیش از ۲۰ درصدی به ۹۰/۱۸ دلار برسد. این بانک پیش‌بینی خود در خصوص قیمت طلا در سال ۲۰۱۰ را با ۳۰ درصد افزایش به ۱۱۵۰ دلار رساند. همچنین به نقل از این بانک قیمت هر اونس نقره در سال بعد به ۰۳/۲۰ دلار، پلاتینیوم به ۱۳۹۴ و پالادیوم به ۳۲۱ دلار خواهد رسید.

بانک نوا اسکوتیا NOVA SCOTIA (ا۲۲ اکتبر)

بخش تحلیل فلزات گرانبهای این بانک پیش‌بینی کرده است دامنه قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۰ برای طلا و نقره به ترتیب بین ۱۴۰۰-۸۵۰ دلار و ۲۵/۱۳ دلار خواهد بود.در حقیقت قیمت طلا در حد بالای این دامنه قرار گرفته و این هشدار را می‌دهد که جو بازار در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو برای بازارهای مالی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. اگر این مشکلات در قالب بحران W شکل بروز کند، بحران در ارزش دلار یا اوراق قرضه، تورم همراه با رکود، تورم یا رکود خواهیم بود.این بانک انتظار دارد ارزش هر اونس پلاتینیوم و پالادیوم در سال آینده به ترتیب در دامنه قیمت ۱۹۰۰-۱۱۰۰ دلار و ۴۵۰-۲۵۰ دلار قرار بگیرد.

منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی ایران