خریداری یک معدن مس در قزاقستان

مدیرعامل شرکت مس یوننان کاپر، سومین تولید‌کننده بزرگ مس چین، یانگ چائو در مصاحبه‌ای اختصاصی با چینا دیلی گفت که این شرکت در صدد خرید یک معدن مس در قزاقستان در سال آینده است. یانگ بدون هرگونه توضیحی گفت: «شرکت ما در حال بررسی خرید مقدار قابل توجهی از سهام یک شرکت مس محلی است.»

او گفت که یوننان کاپر همچنین قصد دارد در کشورهای جنوب شرقی و جنوب آسیا شامل لائوس و اندونزی سرمایه‌گذاری کند. علاوه بر سرمایه‌گذاری در بازار

ماوراء بحار، شرکت مزبور همچنین در پی دستیابی به منابع مس بیشتری در مغولستان چین و مناطق خودمختار تبت است. این شرکت گفت: ذخایر مس شرکت تا سال ۲۰۱۲ به ۹ میلیون تن خواهد رسید.

یانگ پیش‌بینی کرد که قیمت هر تن مس در سال ۲۰۱۰ از ۷۰۰۰۰ یوآن هم بگذرد، گرچه انتظاراتی برای تداوم نوسان قیمت این فلز در سال آینده وجود دارد. یانگ گفت، «تقاضای مس در سال آینده افزایش خواهد یافت.» او گفت: مس کاربرد گسترده‌ای در لوازم خانگی، سیم‌سازی و کابل‌سازی دارد. همچنین در لوله‌های آب به کار می‌رود و این باعث می‌شود که نیاز به این فلز در آینده بیشتر شود. بسته حمایتی چین برای زیرساخت‌ها نیز نیاز به مواد خامی نظیر مس را افزایش می‌دهد.

قیمت‌های مس در سال گذشته پر از افت و خیز بود. بحران مالی جهانی باعث شد قیمت‌های داخلی این فلز از ۵۰۰۰۰ یوآن در اکتبر ۲۰۰۸ به ۲۲۰۰۰ یوآن برای هر تن در پایان آن سال سقوط کند، اما این قیمت‌ها در ماه آوریل سال جاری به ۴۰۰۰۰ یوآن برای هر تن رسید و اینک حدود ۵۰۰۰۰ یوآن است. ضعف دلار نیز کمک کرد که قیمت مس در هفته گذشته به بالاترین حد خود در ۱۴ ماه گذشته در سطح جهانی صعود کند. سودهای شرکت مس یوننان کاپر در خلال سه فصل نخست سال جاری به خاطر فروش پایین‌تر و نوسان قیمت‌ها ۷۱/۷۸ درصد تنزل یافت و شرکت جیانگ زی کاپر هم که بزرگترین تولید‌کننده این فلز در چین است، گزارش داد که طی سه فصل مورد اشاره ۵۳ درصد افت سود داشته است.

یانگ گفت که سود شرکت یوننان برای کل سال جاری ممکن است به ۶۰۰ میلیون یوآن برسد. تحلیل‌گران فرست کاپیتال سکیوریتیز، با پیش‌بینی افزایش قیمت‌های مس و تغییر مدیریت در این شرکت گفتند که انتظار دارند سود شرکت یوننان کاپر در سال آینده دو برابر شود. جو گواکزیان، از تحلیل‌گران مس در فرست کاپیتال سکیوریتیز، گفت: «عملکرد جاری یوننان کاپر نشانگر ضعف بهره‌وری این شرکت است، چون گروه مدیریتی آن نتوانستند در زمان ته کشیدن برخی از موجودی شان روی فرصت‌های پیش آمده سرمایه‌گذاری کنند. آنها همچنین در زمانی که قیمت‌های مس مطلوب بود نتوانستند قراردادهای بلند مدت را منعقد نمایند.» گروه منابع بانک دویچه قیمت‌های ضعیف‌تری را برای مس در نیمه نخست سال ۲۰۱۰، عمدتا به علت انتظاراتی که برای کاهش ۳۰ درصدی واردات خالص چین وجود دارد، پیش‌بینی می‌کنند. با این وجود، آنها معتقدند که چشم‌انداز بلند مدت قیمت این فلز بسیار امیدبخش است.