مرکز خدمات فولاد ایران - بنابر گزارشات به دست آمده چین در تلاش است تا مکانیزم قیمت‌گذاری جدیدی برای سنگ‌آهن ایجاد کند. کارخانه‌های فولاد چین درمذاکرات قیمت‌گذاری سنگ آهن سال ۲۰۰۹ به اهداف خود نرسیدند، چراکه سه شرکت معدنی بزرگ جهان با کاهش قیمت ۴۰درصدی تولیدکنندگان چینی موافقت نکردند.

بر اساس سیستم مالی جدید، دوره مالی مورد توافق بین چین و شرکت‌های معدنی از اول آوریل تا ۳۱ مارس است. اما انجمن فولاد و آهن چین پیشنهاد داده که دوره مالی از اول ژانویه شروع و به همان روز در سال بعد ختم گردد. منظور از قیمت واحد این است که یک قیمت پایه برای هر نوع سنگ آهن با هر عیاری و هر محل تحویل و هر فروشنده ای تعیین شود و پس از آن بین قیمت قرارداد بلند مدت و قرارداد قیمت نقدی فاصله‌ای نباشد. به این ترتیب تولیدکنندگان فولاد و تجار سنگ‌آهن باید از یک قیمت واحد در هر حال پیروی کنند.

نماینده انجمن آهن و فولاد چین در کنفرانس اخیر انتظار نداشت که کارخانه‌های چینی تخفیف مورد نظر چین را از شرکت‌های معدنی تعقیب کنند، اما چینی‌ها هم کورکورانه به دنبال توافق آنها با تولیدکنندگان سنگ آهن نخواهند رفت. او اظهار داشت که باید سیستمی‌ به وجود آید که تجارت سنگ‌آهن را در داخل چین تحت سازماندهی در بیاورد. به این ترتیب سوبسیدهای داه شده به بخش فولاد از طریق این آژانس قابل هدایت خواهد بود این در حالی است که تولیدکنندگان سنگ‌آهن اعلام کردند که آنها در سال ۲۰۱۰ نه تنها قیمت را پایین نمی‌آورند بلکه ۳۰ تا ۳۵درصد افزایش خواهد داد.