با اینکه از اوایل ماه سپتامبر سال‌جاری موج افزایش موجودی انبارهای توزیع‌کنندگان (برای رساندن آنها به سطحی مناسب) ادامه دارد، اما در حال حاضر تولیدکنندگان اروپایی سفارشات کمی برای خرید آهن‌آلات دریافت می‌کنند. به گزارش سایت کارگزاری بانک ملی مذاکرات بر سر معاملات سه ماهه اول ۲۰۱۰ به زودی آغاز خواهد شد، البته هنوز گزارش رسمی از طرح‌های کارخانه‌ها اعلام نشده است. مازاد عرضه نیز همچنان موجب نگرانی شده است، چرا که با وجود تقاضای ضعیف از سوی صنایع مصرف‌کننده عمده فولاد، فولادسازان تولید خود را افزایش می‌دهند. در خصوص واردات نیز قیمت‌های بالاتر پیشنهادی از سوی چین موجب تعدیل تمایل به خرید از سوی مشتریان خواهد شد.

قراردادهای بسیار کمی در آلمان منعقد شده است. به نظر می‌رسد خریداران موجودی کالای کافی تا پایان سال در اختیار دارند. هر چند که خبرهای رسمی از بهبود اوضاع اقتصادی به گوش می‌رسد، اما مراکز خدماتی با اینکه موجودی کالای آنها در سطح پایینی است، به دلیل نگرانی از وضعیت ساخت املاک و مستغلات تمایلی به بازپرسازی انبارهای خود ندارند. مشتریان انتظار دارند به دلیل تقاضای ضعیف و افزایش تولید، با کاهش بیشتر قیمت‌ها مواجه شوند.

ارزش محصولات فلت در فرانسه با وجود تاخیر در تحویل‌ها تنزل داشته است. تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا قیمت‌ها را در سطح قیمت‌های اوایل سه ماهه چهارم نگهدارند، اما قیمت‌های نقدی کاهش نشان داده است. ارقام مربوط به سه ماهه اول احتمالا کمتر از ارقام تسویه در ماه سپتامبر خواهد بود، تقاضا نسبتا کم است. فعالیت در بخش خودروسازی بهبود چشمگیری نسبت به اوایل سال داشته و فروش به سایر بخش‌های مصرفی نیز روند صعودی پیش گرفته است، اگرچه همچنان میزان فروش کمتر از حد نرمال است.

در بازار ایتالیا، شرکت ریوا در تلاش برای افزایش فروش خود بار دیگر قیمت‌های پایه خود را کاهش داده است. از ابتدای ماه سپتامبر به دلیل نبود اطمینان در بازار تقاضا کاهش یافته است. با وجود بحث زیاد در خصوص واردات، کشورهای خارج از اتحادیه اروپا فقط سفارشات بسیار اندکی برای تامین مواد مورد نیاز خود داده‌اند و موجودی کالای پورت‌ها خالی شده است. کمبود منابع تامین مالی نیز به شدت دردسر ساز شده است. معامله‌گران اعتبار اسنادی‌ای بازنکرده و استفاده‌کنندگان نهایی نیز آن را روش مناسبی برای پرداخت بدهی جهت تامین فولاد نمی‌دانند.در کشور انگلستان سطح تقاضا ضعیف است. بازسازی انبارها و کمبود عرضه طی تابستان و اوایل پاییز منجر به افزایش اخیر قیمت‌ها شده است. کارخانه‌ها به مشتریان اعلام کرده‌اند در سه ماهه اول نیز شاهد کمبود عرضه در بازار خواهند بود و هیچ موجودی کالای مازادی در بازار وجود ندارد. به دلیل کسری در بازار حاشیه سود مراکز خدماتی در سطح خوبی قرار دارد.بازار بلژیک در‌آرامش به سرمی‌برد. فولادسازان توان افزایش یا حتی حفظ قیمت‌های پایه فعلی را هم ندارند. فرآیند سفارشات مجدد جهت پرکردن انبار توسط مراکز خدماتی به پایان رسیده و تمام خریداران (از جمله مصرف‌کنندگان نهایی) فقط تا حد نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند. برخی از آنها مشکلات مالی دارند. در واقع در حال حاضر این صنعت شاهد اثرات نامطلوب و واقعی بحران مالی بر شرکت‌ها است.در اسپانیا قیمت‌های واردات نسبتا گران‌تر از یک ماه قبل است. تولیدکنندگان محلی قیمت‌های خود را تاسطح قیمت‌های وارداتی پایین آورده‌اند تا سهم بازار را از دست ندهند. موجودی کالای انبارها به طور قابل توجهی کاهش یافته و توزیع کنندگان از آنجا که نگران هستند تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان عمده فولاد همچنان ضعیف باقی بماند سطح موجودی کالا را تحت کنترل خود دارند. فولادسازان داخلی به افزایش صادرات ادامه می‌دهند.

شرکت کارگزاری بانک ملی ایران