بازار محصولات پتروشیمی ‌آسیا که از سوی کارگزاری سی‌ودکس کالا بررسی شده، روند بازار طی روز ۱۶/۱۱/۲۰۰۹ بشرح ذیل بوده است. - نفتا: قیمت نفتا در بازار آسیا، در هفته مورد بررسی با وجود نوسانات قیمت نفت خام، با افزایش همراه بوده است. در تاریخ ۱۶/۱۱/۲۰۰۹، قیمت نفتا به سطح ۶۹۵‌دلار/تن، سی اف آر ژاپن رسید. در اواسط هفته قیمت نفتا در آسیا از مرز ۷۰۰‌دلار/تن عبور کرد که بالاترین سطح قیمت طی یکسال اخیر بوده است. باید اضافه کرد که بازار نفتا در شرایطی در حال بهبودی است که بطور سنتی بازار پتروشیمی‌ در این فصل معمولا با کاهش تقاضا مواجه می‌شده است.

- اتیلن: محدودیت عرضه اتیلن به همراه تقویت چشم‌انداز آتی بازار محصولات و مشتقات اتیلن، موجب گردید که قیمت اتیلن در بازار آسیا به سطح ۱۰۲۵‌دلار/تن، فوب کره جنوبی افزایش یابد. قیمت مورد نظر خریداران جنوب آسیا، ۱۰۵۰‌دلار/تن، سی اف آر می‌باشد و با توجه به قیمت بالای پیشنهادی فروشندگان، خریداران فعلا در حالت انتظار بسر می‌برند. عرضه اتیلن از خاورمیانه به دلیل توقف تولید کارخانه Yansab عربستان برای تعمیرات و نگهداری بیشتر محدود گردیده است.

- پروپیلن: افزایش قیمت نفتا و نگرانی از کاهش عرضه مواد اولیه تولید، موجب گردید که قیمت پروپیلن در بازار آسیا به سطح ۱۰۳۰‌دلار/تن، فوب کره‌جنوبی افزایش یابد. تقاضای صنایع پایین دستی نیز مطلوب گزارش گردیده است. فروشندگان قیمت پیشنهادی را به سطح ۱۰۵۰‌دلار/تن، فوب کره جنوبی افزایش داده اند.

- استایرن منومر: قیمت این محصول در هفته مورد بررسی در بازار آسیا در سطح ۱۰۴۰‌دلار/تن، فوب کره جنوبی تقریبا ثابت بوده است و در بازار اعلام گردید که معاملات محدودی با قیمت ۱۰۵۰‌دلار/تن، فوب کره‌جنوبی انجام گردیده است، لکن به دلیل پایین بودن میزان تقاضا این سطح قیمت چندان دوام نیاورد. قیمت بنزن در تاریخ ۱۶/۱۱/۲۰۰۹ معادل ۸۵۰‌دلار/تن، فوب کره جنوبی اعلام گردیده است.

- پلی اتیلن سنگین و سبک: قیمت پلی اتیلن سنگین در تاریخ

۱۶/ ۱۱/ ۲۰۰۹ به سطح ۱۲۳۵‌دلار/تن، سی اف آر چین افزایش یافت. قیمت جدید پیشنهادی فروشندگان کره‌جنوبی ۱۲۶۰-۱۲۵۵‌دلار/تن، سی اف آر برای تحویل در نیمه اول ماه دسامبر ۲۰۰۹ اعلام گردیده است، ولی قیمت مورد نظر خریداران حدود ۲۵-۲۰‌دلار/تن کمتر می‌باشد. عرضه پلی اتیلن سنگین درحال حاضر محدود می‌باشد، ولی انتظار می‌رود که تا پایان ماه نوامبرتولید و عرضه پلی اتیلن سنگین بهبود یابد. قیمت پلی اتیلن سبک هم در بازار آسیا به دلیل محدودیت عرضه از یک طرف و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی چین افزایش یافت و به سطح ۱۳۴۵‌دلار/تن رسید.

- پلی پروپیلن: قیمت این محصول در آسیا در تاریخ ۱۶/۱۱/۲۰۰۹، ۱۱۴۵‌دلار/تن گزارش گردیده است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است و فعالیت دادوستد محدود است. حتی انجام برخی معاملات با قیمت پایین‌تر در بازار گزارش شده است.

- ABS: به‌رغم افت تقاضا در منطقه، به ویژه چین، رشد قیمت مواد اولیه تولید باعث شد که قیمت این محصول درآسیا درتاریخ ۱۶/۱۱/۲۰۰۹به سطح ۱۴۵۵‌دلار/تن، سی اف آرچین افزایش یابد.

تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی‌در بازار چین

گزارشات منتشره نشان می‌دهد که در ابتدای هفته مورد بررسی (۱۳/۱۱/۲۰۰۹) قیمت محصولات پتروشیمی‌ در بازار داخلی چین بشرح ذیل بوده است:

- پلی اتیلن دانسیتی بالا، گرید ۶۰۹۸، ۱۰۷۰۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۳/۱۱/۲۰۰۹، ۱۰۴۵۰ یوآن/تن).

- پلی اتیلن دانسیتی پایین، گرید ۷۰۴۲، ۱۱۲۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۳/۱۱/۲۰۰۹، ۱۰۷۵۰ یوآن/تن).

- پلی پروپیلن، گرید اس پی ۱۷۹، ۱۰۳۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۳/۱۱/۲۰۰۹، ۱۰۱۰۰یوآن/تن).

- پی وی سی، گرید اس ۱۰۰۰، ۶۸۰۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۳/۱۱/۲۰۰۹، ۶۶۵۰ یوآن/تن).

در بازار داخلی چین، قیمت محصولات پتروشیمی‌در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل در اغلب موارد دارای روند افزایشی بوده است.