نارضایتی‌ها از رینگ پتروشیمی ادامه دار شد

عکس: نگار متین نیا

گروه بورس کالا - کتایون دارابی: سودکاستیک روز چهارشنبه پس از مدت‌ها غیبت و بی‌نظمی در عرضه از سوی بازرگانی پتروشیمی به روی تابلو آمد، اما ناظر تالار به دلیل ثبت اشتباه سودکاستیک وارداتی با نام دیگر، این کالا را از تابلو حذف کرد.

سودکاستیک هندی در این روز با نام سود سابیک عربستان ثبت شده بود که ناظر تالار وعده داد با اصلاح این اشتباه سودکاستیک هندی روز یکشنبه هفته آتی در بورس کالا عرضه شود.

به گفته آگاهان بازار عدم‌عرضه سودکاستیک در روز چهارشنبه سبب خواهد شد تا بازار این کالا بیش از پیش آشفته شود و قیمت سودکاستیک در روزهای آینده افزایش یابد.

در این روز همچنین قیمت اکثر محصولات شیمیایی با افزایش ۸ تا ۲۵‌درصدی مواجه شد و آرگون نیز عرضه نشد. اکثر معاملات محصولات شیمیایی در این روز سلف بود.

فروش جوش شیرین به پروانه‌داران

در معاملات این روز جوش شیرین چینی و داخلی عرضه شد، اما جوش شیرین چینی تنها توسط کارگزار عرضه‌کننده خریداری شد.

در این روز جوش شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۵۳۲ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که ۱۴۰ تن از آن خریداری شد، این معامله سلف بود.

همچنین جوش شیرین چینی نیز با نرخ ۳۴۰ تومان و به صورت نقدی عرضه شد که کارگزار عرضه‌کننده این کالا، ۳۲ تن از آن را خریداری کرد.یکی از فعالان اقتصادی درباره عرضه جوش‌شیرین به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: به‌رغم وضعیت نابسامان و ضعیف بازار جوش شیرین، در این روز این کالا تنها به خریدارانی که دارای پروانه فعالیت هستند، فروخته شد.

به گفته وی این موضوع سبب شده است تا طی دو هفته گذشته افرادی که دارای پروانه فعالیت هستند، سود فراوانی از کرایه دادن پروانه‌های فعالیت به دست بیاورند؛ چرا که آنها پروانه خود را در ازای هر کیلو ۱۰‌تومان اجاره می‌دهند و به این ترتیب مصرف‌کنندگان بسیاری مجبور می‌شوند این رقم را در ازای خرید کالای مورد نیاز خود پرداخت کنند.

عرضه سلف کربنات سدیم سبک و سنگین در بورس کالا

در معاملات این روز متانول پتروشیمی شیراز با نرخ ۱۹۳ تومان و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۱۰ تومان خریداری شد.در این روز همچنین کربنات سدیم سبک و سنگین پتروشیمی شیراز با نرخ ۱۶۶ تومان عرضه شد که در رقابت رشد داشت و به ترتیب با نرخ ۱۹۱ و ۲۲۲ تومان خریداری شد.

با وجود اینکه خریداران بسیاری از عدم‌تحویل کربنات سدیم سبک و سنگین طی هفته‌های گذشته گله‌‌مند بودند، در این روز بار دیگر این دو کالا به صورت سلف عرضه شد.

در معاملات این روز همچنین الکیل بنزن خطی پتروشیمی بیستون با نرخ یک هزار و ۳۱۶ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۳۵۰ تومان خریداری شد.