مرکز خدمات فولاد ایران - ضعف دونگ (پول ویتنام) در برابر‌دلار آمریکا باعث شده که بانک‌های ویتنام تامین اعتبار برای واردات فولاد را محدود کنند.

این امر باعث شده تا وارد‌کننده‌های ویتنامی در حد این اعتبارات خرید کنند. وارد‌کننده‌های کوچک با مشکل تامین اعتبار روبه‌رو هستند و این مساله به کاهش عرضه بیلت، قراضه و ورق گرم کویل منجر خواهد شد.

وارد‌کننده‌هایی که تمایل به خرید دارند باید به بازار غیررسمی با نرخ بالاتر ارز مراجعه کنند. نرخ ارز رسمی در برابر هر ‌دلار ۱۷۷.۸۷ دونگ است، ولی در بازار غیررسمی هر ۱۹.۰۰۰ دونگ یک‌دلار است. بانک‌ها سپرده اولیه گشایش اعتبار را افزایش داده‌اند و آنرا به ۵۰‌درصد رسانده‌اند. از سوی دیگر آنها تمایلی به تمدید اعتبار وارد‌کننده‌های فولاد ندارند. این مسائل باعث افزایش هزینه وام‌ها شده است.

بانک‌ها ممکن است نگران افزایش موجودی فولاد به خصوص ورق گرم در بازار باشند. این موجودی‌ها با ارز بیشتری خریداری شده‌اند در نتیجه تجار موجودی خود را حفظ کرده‌اند و دوباره خرید نموده‌اند.

با کاهش نرخ ارز آنها چون اعتبارات را به ‌دلار گرفته‌اند نه پول محلی، زیان سنگینی خواهند داشت. بانک‌ها در حالی که بازار با مشکل نقدینگی روبه‌رو است برای وصول اعتبارات خود فشار می‌آورند.