خبرگزاری فارس - دولت آمریکا اعلام کرد، تصمیم این کشور برای افزایش ۱۵درصدی تعرفه واردات لوله‌های فولادی از چین نهایی شده است.

وزارت بازرگانی آمریکا در این باره اعلام کرد: دولت چین یارانه‌های غیرقانونی به تولید کنندگان لوله‌های فولادی پرداخت می‌کند و واشنگتن تصمیم گرفته تا تعرفه واردات این لوله‌ها از چین را بیش از ۳۶/۱۰ تا ۷۸/۱۵درصد افزایش دهد. از این لوله‌های فولادی برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا طی ماه ژانویه خواستار افزایش تعرفه واردات لوله‌های فولادی از چین شده بود. بر اساس این گزارش میزان واردات لوله‌های فولادی آمریکا از چین طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ بیش از ۲۰۳‌درصد افزایش داشته است. این رقم سال گذشته به بیش از ۶/۲میلیارد دلار رسیده است.

دولت آمریکا طی ماه‌های گذشته تحقیقات وسیعی را در خصوص این مساله انجام داده است. اتحادیه‌های کارگری آمریکا نیز نسبت به این اقدام دولت چین به شدت معترض بوده است. دولت چین نیز ضمن رد ادعاهای دولت آمریکا اعلام کرد: دولت چین به هیچ وجه به سوی سیاست‌های حمایتی حرکت نکرده و به دنبال تامین منافع شرکت‌های داخلی است.

اعمال تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا ناعادلانه و تبعیض‌آمیز است و این مساله زیان زیادی به صادرات محصولات فولادی چین وارد خواهد کرد.

اتحادیه کارگران صنعت فولاد آمریکا نیز اعلام کرد، پرداخت یارانه غیر قانونی و ناعادلانه از سوی دولت چین به شرکت‌های فولادی تاکنون هزاران نفر را در آمریکا بیکار کرده است.

دولت چین نیز تهدید کرد از این اقدام غیر قانونی آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد. طی ماه‌های اخیر و پس از به قدرت رسیدن اوباما در آمریکا تنش‌های تجاری در روابط دو کشور به شدت افزایش یافته است.