تقاضای آهن در ایران همچنان پایین است

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رکود حاکم در رینگ محصولات فلزی در آخرین روز مبادلات هفته به حدی بود که باعث سقوط سهم بازار فولاد از کل مبادلات دیروز شد. در این روز سهم محصولات فولادی از معاملات بورس کالا تنها دو هزار و ۵۰ تن بود.

بر اساس این گزارش در این روز ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا تنها دو سبد مخلوط عرضه کرد که هر دو سبد با نرخ‌های پیشنهادی عرضه‌کننده معامله شدند.

بر این اساس در این روز سبد تیرآهن ۱۶تا۱۴ و میلگرد ۲۰ A۳-ذوب‌آهن اصفهان با قیمت ۵۹۵ تومان عرضه شد که در نهایت با همین قیمت معامله شد. از این کالا یک هزار و ۵۱۰ تن فروش رفت.

سبد تیرآهن ۱۸ و میلگرد ۲۵ این شرکت نیز با نرخ ۵۹۰ تومان عرضه شد که ۵۴۰ تن از آن با همین قیمت فروش رفت.

میلگرد سبد میلگرد ۱۴-A۳ تا ۲۵ فولاد آذربایجان (میانه) نیز همانند هفته‌های اخیر با نرخ ۵۰۰ تومان عرضه شد که ۴۵۵ تومان بالاترین نرخ پیشنهادی برای آن بود، این در حالی است که محصولات این کارخانه در بازار با نرخ‌های ۵۲۰ تا ۵۴۰ تومان به فروش می‌رسد. البته گفته می‌شود تولید این شرکت در هفته‌های اخیر با مشکل حادی روبه‌رو شده و به همین دلیل است که قیمت میلگرد آن رشد محدودی را چند روز قبل تجربه کرده است.

یکی از تجار با بیان اینکه کمبود شمش و کاهش تولید این شرکت باعث شد تا قیمت کالای آن در بازار اندکی رشد کند، گفت: متاسفانه در چند ماه اخیر این شرکت در شرایط نامساعدی قرار گرفته که با گسترش موج رکود در بازار آهن بر شدت آن افزوده شده، تا حدی که در بازار شایعاتی مبنی‌بر عدم فعالیت خطوط این شرکت مطرح شد. از این رو انتظار می‌رود مسوولان به این شرکت و دیگر شرکت‌های فولادی که به واسطه کاهش فروش در شرایط مشابهی قرار گرفته اند توجه ویژه ای داشته باشند. خصوصا اینکه هنوز تقاضا در بازار پایین است و حتی شرکت‌های بزرگ‌تری همچون ذوب‌آهن نیز با مشکل فروش کالاهای خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

گفته می‌شود به دلیل اینکه هنوز زوایای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها برای فعالان اقتصادی مشخص نشده تجار زیادی از بازار کناره‌گیری کرده و فعلا خرید نمی‌کنند و معاملات بازار آهن بیشتر بر محور معاملات موردی و محدود شکل می‌گیرد.

یکی از تجار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر موجودی انبار کارخانه‌های کشور بیشتر است تا در انبارهای تجار، می‌گوید: از آنجا که این امکان وجود دارد که دولت در جریان اجرای طرح یارانه‌ها از سیاست‌های کنترلی برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها و تاثیرات احتمالی تورم استفاده کند برای تجار اینکه قیمت‌ها در آینده به واسطه این طرح تغییر می‌کند مسجل نیست بنابراین فعلا برای خرید و بالابردن موجودی انبارهای خود اقدامی نمی‌کنند.

یکی از کارگزاران بورس در خصوص تغییرات قیمتی شمش فولاد در بازار ایران در مقایسه با هفته گذشته خاطرنشان کرد: قیمت شمش در بازار تا حدودی رشد داشته، اما این رشد بر روی نرخ محصول نهایی تاثیری نداشته است.

وی با بیان اینکه بازار در حال حاضر کشش قیمت‌های بالا را ندارد، گفت: به دلیل اینکه تاثیر زیادی در تقاضای مقاطع ایجاد نشده، بالا رفتن قیمت شمش تاثیر زیادی در قیمت‌ها نداشته و به نظر نمی‌رسد که تا بالارفتن تقاضای مقاطع حتی با وجود رشد قیمت شمش در بازارهای جهانی، در ایران قیمت شمش نوسان زیادی پیدا کند.