به دلیل اقتصاد ضعیف جهانی، شرکت‌های شیمیایی در سه ماه سوم ۲۰۰۹ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل در نتایج عملیاتی خود فروش و درآمد پایینی را گزارش دادند، البته از آنجا که شاهد بهبود در اقتصاد هستیم، نتایج این دوره نسبت به سه ماه قبلی بهتر بوده است، برنامه‌های کاهش هزینه به ثمر نشسته و تقاضا از سوی مشتریان رو به افزایش است.

شرکت مومنتیو

این شرکت در سه ماه سوم ۲۰۰۹ زیان خالصی معادل ۹/۲۵میلیون دلار گزارش داد که نسبت به زیان خالص ۹/۳۴میلیون دلاری دوره مشابه سال قبل بهتر بوده است. فروش با کاهش ۱۹درصدی به ۴/۵۶۸میلیون دلار رسید؛ این کاهش در فروش ناشی از ۱۷درصد کاهش در حجم، کاهش قیمت فروش و نرخ‌های نامساعد تبدیل ارزها می‌باشد. حجم فروش سیلیکون نیز به دلیل تقاضای ضعیف در بخش‌های خودرو، ساخت، اثاثیه و منسوجات ۱۵درصد تنزل یافت.به نقل از جاناتان ریچ، رییس و مدیرعامل این شرکت، پیشرفت و بهبودی که در سه ماه سوم به‌طور مستمر شاهد آن بودیم، موجب دلگرمی ما شده است. تمام محصولات و مناطق به خصوص چین و آسیای جنوب‌شرقی در مقایسه با سه ماه دوم پیشرفت‌هایی را تجربه کرده‌اند.در چشم‌انداز آتی، این شرکت انتظار دارد در سه ماه چهارم میزان فروش خود را به دلیل افزایش فصلی در تقاضا و تداوم بهبود نسبی در فعالیت‌های اقتصادی (البته با نرخ رشدی کمتر از سه ماهه سوم) همچنان افزایش دهد. همچنین عملکرد شرکت در مقایسه با سه ماه چهارم سال ۲۰۰۸ (که شرکت به طرز قابل توجهی متاثر از بحران بود) نیز بهتر خواهد بود. ما همچنان بر تولید محصولات خاص با ارزش بالا برای مشتریانمان تمرکز کرده و کمتر به تولید کالاهای اصلی یا کالاهایی که حاشیه سود پایین دارند، خواهیم پرداخت. تاثیر بحران بر محصولات خاص کمتر از تاثیر آن بر کالاهای اصلی بوده است. این شرکت انتظار دارد در سه ماهه چهارم سال روند بهبود محصولات خاص به دلیل افزایش تقاضا سریع‌تر از محصولات خاص باشد.

شرکت آرکما

با کاهش ۲۴درصدی فروش و رسیدن به ۱/۱بیلیون یورو، شرکت آرکما در سه ماه سوم سال جاری زیان خالصی معادل ۳میلیون یورو (۵/۴میلیون دلار) گزارش داده است. سود عملیاتی تکرار شونده نیز با ۵۰درصد کاهش به ۳۶میلیون یورو و Ebitda نیز با ۲۵درصد کاهش به ۱۰۱میلیون یورو رسید. کاهش در فروش و سود این شرکت در سه بخش اتفاق افتاد: محصولات وینیل، محصولات شیمیایی صنعتی و محصولات عملکردی (به دلیل وضعیت ضعیف اقتصادی).

با این حال عملکرد شرکت به طور پیوسته در مسیر بهبود قرار گرفته است. Ebitda محصولات عملکردی ۳۳میلیون یورو گزارش شده که نسبت به سه ماه دوم ۴۳درصد رشد نشان داده است. حجم فروش به دلیل تامین مجدد موجودی کالا در بازارهای خودرو و ساخت در آسیا بهتر شده است. ابتکارات در بهره‌وری در بخش‌های پلیمرهای تکنیکی و افزاینده‌های کاربردی (همچون بهبود تکنیکی در بخش‌های بازیافت انرژی و پلیمرهایی با عملکرد بالا) نیز به بالا رفتن سود کمک کرده است.

Ebitda بخش محصولات شیمیایی صنعتی نیز به دلیل کارآیی قوی در بخش‌های فلوروچمیکالز، تیوکمیکالز و کوتکس با ۸درصد افزایش به ۸۱میلیون یورو رسیده است (بخش‌های هیدروژن پروکسید و فلوروچمیکالز موجب رشد در آسیا شده‌اند). متاکرایلیت نیز از بهبود بهره‌وری در آمریکای شمالی و اروپا سود برده است. Ebitda محصولات وینیل زیانی معادل ۸میلیون یورو گزارش داده است، البته شایان ذکر است در مقایسه با سه ماهه قبلی وضعیت بازار باثبات بوده است.

به نقل از تییری لی هناف، رییس و مدیرعامل این شرکت، از آنجا که چالش‌ها در اقتصاد کمی فروکش کرده و در اکثر بازارهای محصولات نهایی فرآیند خالی کردن انبارها به اتمام رسیده و شاهد افزایش تقاضا در آسیا می‌باشیم، عملکرد مالی شرکت آرکما در سه ماه سوم بسیار خوب بوده و نسبت به سه ماه قبلی ۴۰درصد رشد داشته است، همچنین جریان نقدی این شرکت در سه ماهه سوم بیش از ۷۰میلیون یورو بوده است.

سانوکو

این شرکت در سه ماه سوم سال‌جاری یک‌میلیون دلار زیان متحمل شده، در حالی که در سه ماه مشابه سال پیشین ۱۹میلیون دلار سود کسب کرده بود. این شرکت در این دوره حاشیه سود و حجم فروش پایینی داشت که تا حدی با کاهش هزینه‌ها جبران شد. لین السنانس، رییس و مدیرعامل شرکت سانوکو، انتظار دارد بازار نفت و محصولات شیمیایی به دلیل تداوم ضعف در اقتصاد و مازاد عرضه با چالش‌هایی روبه‌رو باشد. در سه ماهه سوم سال‌جاری حجم فروش اسیدفنیک و محصولات مرتبط با ۲۰درصد کاهش به ۴۸۳میلیون Ibs رسید.