سودکاستیک با نرخ هفته‌های گذشته عرضه شد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: سودکاستیک وارداتی پس از چندماه کش و قوس‌های فراوان در بورس کالا و عدم عرضه در هفته‌های متوالی، روز چهارشنبه با نرخ ۲۳۰‌تومان عرضه شد.

در این روز سودکاستیک سابیک عربستان با حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۴۵۰‌تومان خریداری شد.

عرضه وارداتی این کالا بار دیگر در بورس کالا سلف بود، اگر چه هفته گذشته سودکاستیک عرضه نشد و طی ماه‌های گذشته نیز بازار این کالا مشکلات فراوانی را برای مصرف‌کنندگان به همراه آورد، اما عدم تحویل حواله‌های سود از سوی بازرگانی پتروشیمی به خریداران التهاب را در بازار سودکاستیک بیش از پیش نمایان کرد.

به گفته فعالان اقتصادی، بازرگانی پتروشیمی همچنان از تحویل تعداد زیادی از حواله‌های سودکاستیک به خریداران امتناع می‌کند.

یکی از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: حواله سودکاستیک، جوش‌شیرین و کربنات سدیم سبک و سنگین با تاخیر به خریداران تحویل داده می‌شود، اما در این خصوص بازرگانی پتروشیمی به بورس کالا جوابگو نیست.

وی در ادامه افزود: عدم برنامه ریزی بازرگانی پتروشیمی در خصوص عرضه‌ها و همچنین در نظر نگرفتن تقاضای بازار سبب شده است تا خریداران در بورس کالا با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند، به عنوان مثال؛ عدم عرضه آرگون طی ماه گذشته نیز سبب شده است تا تقاضا برای این کالا در بازار افزایش یابد.

عرضه جوش شیرین داخلی پس از دو هفته

در معاملات این روز جوش شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۵۳۲‌تومان و حجم ۲۰۰۰‌تن عرضه شد که ۶۲۰‌تن از آن خریداری شد.

دو هفته پیش جوش شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۲۷۰‌تومان از سوی بازرگانی پتروشیمی عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۵۷۲‌تومان خریداری شد.

در این روز اگرچه جوش شیرین پتروشیمی شیراز با میانگین فروش این کالا در هفته‌های گذشته عرضه شد، اما درخصوص سودکاستیک این اتفاق نیفتاد و همچنان سود با نرخ fob-۵ عرضه شد، این در حالی است که طی معاملات دو هفته گذشته رینگ پتروشیمی ناظر تالار نرخ بسیاری از کالاها را تغییر داد و نرخ fob-۵ را نپذیرفت.به گفته فعالان اقتصادی، بورس کالا قدرت اجرایی لازم را در این خصوص ندارد و نمی‌تواند بازرگانی پتروشیمی را مجاب به پذیرفتن میانگین نرخ معامله شده کالاهای پتروشیمی در بورس کالا کند.

یکی دیگر از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: بورس کالا برای نپذیرفتن نرخ fob-۵ بازرگانی پتروشیمی، تحت فشار بسیار زیادی است و به همین دلیل نمی‌تواند در خصوص کلیه کالاهای پتروشیمی میانگین نرخ معامله شده را در هفته‌های گذشته اعمال کند.

عدم‌تحویل حواله کربنات سدیم سبک و سنگین به خریداران

در معاملات این روز به‌رغم عدم تحویل حواله کربنات سدیم سبک و سنگین طی ماه گذشته، بار دیگر این دو کالا به صورت سلف عرضه شد. کربنات سدیم سبک پتروشیمی شیراز در این روز با نرخ ۱۶۶‌تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۰۵‌تومان خریداری شد. این کالا هفته گذشته با نرخ ۲۰۰‌تومان عرضه شده بود که در رقابت توسط کارگزاران ۲۱۵‌تومان خریداری شد.

همچنین در معاملات این روز کربنات سدیم سنگین پتروشیمی شیراز با نرخ ۱۶۶‌تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۱۲‌تومان خریداری شد.