کارگزاران نرخ پتروشیمی‌ها را افزایش دادند

گروه بورس کالا- قیمت ۴۰‌درصد محصولات پلیمری در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا،۲ تا ۳‌درصد افزایش نرخ داشت.

اگر چه در این روز ناظر تالار بار دیگر طی دو هفته گذشته نرخ پایه بسیاری از محصولات پتروشیمی‌ را نپذیرفت، اما کارگزاران نیز با‌ پذیرفتن نرخ پایه در زمان زرد رنگ، قیمت محصولات پتروشیمی‌را در رقابت افزایش دادند.

ناظر تالار بار دیگر عنوان کرد که از این پس بورس کالا نرخ (fob-۵) را از بازرگانی پتروشیمی‌ نمی‌پذیرد و باید محصولات پتروشیمی ‌با میانگین نرخ معامله شده هفته‌های گذشته با تلرانس ۳‌درصد عرضه شوند.

از این رو ناظر تالار نرخ اکثر محصولات پتروشیمی‌ را در معاملات روز چهارشنبه تغییر داد. در این روز همچنین ناظر تالار اعلام کرد که از این پس محصولات آف گرید در رینگ پتروشیمی‌در روز چهارشنبه عرضه خواهد شد.

نرخ محصولات پتروشیمی‌ بالاتر از بازار

در معاملات این روز بسیاری از محصولات پتروشیمی ‌بالاتر از قیمت بازار معامله شدند. به گفته فعالان اقتصادی ‌پذیرفتن نرخ محموله‌های پتروشیمی‌توسط کارگزاران در زمان زرد رنگ سبب شد تا بسیاری از کالاها در این روز بالاتر از نرخ بازار معامله شوند.

پلی‌استایرن معمولی PS۱۵۴۰ و پلی‌استایرن مقاومS۷۲۴۰ از این دست محصولات بودند که با افزایش نرخ بسیاری در بورس کالا مواجه شدند. پلی‌استایرن معمولی در این روز با نرخ ۱۳۵۰۰ ریال و حجم ۱۴۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۴۸۸۸ ریال ۷۰۰ تن از آن خریداری شد. همچنین پلی‌استایرن مقاوم نیز با نرخ ۱۵۵۶۰ ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۵۱۰ تن از آن خریداری شد.

یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: بورس کالا باید پیش از نپذیرفتن نرخ (fob-۵) اقدام به برگزاری نشستی با کارگزاران می‌کرد و آنها را از برنامه‌ریزی‌های بورس در این مورد با اطلاع می‌کرد، اما متاسفانه بورس کالا بدون برنامه‌ریزی اقدام به تغییر نرخ محصولات پتروشیمی‌ در رینگ کرد و به این ترتیب کارگزاران غافلگیر شدند، به طوری که در معاملات روز سه‌شنبه با‌پذیرفتن نرخ‌ها در زمان زرد رنگ، قیمت محصولات پتروشیمی ‌را در رقابت افزایش دادند.

عرضه حلال‌های ۴۰۲ و ۴۱۰ پس از دو ماه

در معاملات این روز بالاخره حلال‌های ۴۰۲ و ۴۱۰ پس از دو ماه عرضه شد. به گفته فعالان اقتصادی شرکت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌ در بورس کالا پیش‌تر از این وعده داده بود که از این پس حلال‌های ۴۰۲ و ۴۱۰ بدون محدودیت و با توجه به میزان تقاضا عرضه خواهد شد، اما متاسفانه طی دو ماه گذشته این دو حلال در بورس کالا عرضه نشد و به این ترتیب خط تولید برخی از کارخانه‌های لاستیک‌سازی به همین دلیل از کار افتاد.

اگر چه در این روز نماینده بازرگانی پتروشیمی‌ خواست تا این دو حلال را با نرخ پایین‌تر از میانگین هفته‌های گذشته عرضه کند و ناظر تالار نیز از کارگزاران درخواست کرد که نرخ پایه این کالاها را در زمان زرد رنگ نپذیرند، اما بار دیگر کارگزاران به دلیل عرضه‌های اندک این محصولات در رینگ پتروشیمی، نرخ را‌پذیرفته و آن را در رقابت افزایش دادند.

حلال ۴۰۲ پالایشگاه اصفهان در این روز با نرخ ۵۴۷۴ ریال و حجم ۲۹۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با نرخ ۶۵۲۳ ریال، ۱۵۰۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. همچنین حلال ۴۱۰ در معاملات روز سه‌شنبه با نرخ ۵۰۵۸ ریال و حجم ۴۵۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۶۴۵۸ ریال خریداری شد.

یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: تقاضای بازار برای خرید حلال‌های ۴۰۲ و ۴۱۰ بسیار زیاد است، اما عرضه‌های اندک این کالاها سبب می‌شود تا خریداران حاضر شوند با هر قیمتی این محصولات را خریداری کنند.

افزایش ۱۵ تومانی گریدهای پلی‌اتیلن سنگین بادی

در این روز گریدهای متفاوت بادی‌ها با افزایش نرخ ۱۰ تا ۱۵ تومانی روبه‌رو شدند. پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی‌ بندرامام با نرخ ۱۱۸۳۴ ریال و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۰۵۳ ریال خریداری شد. به گفته فعالان اقتصادی عرضه اندک و تقاضای بسیار در بازار سبب شد تا نرخ این محصول در بورس کالا افزایش یابد.

محصولات صادراتی خریدار نداشتند

در معاملات این روز رینگ صادراتی نیز ۹ محصول پتروشیمی‌عرضه شد که تنها الکیل بنزن سنگین خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی نرخ بالای محصولات صادراتی سبب شد تا این محموله‌ها در رینگ صادراتی خریدار نداشته باشد.

همچنین به گفته آگاهان بازار پیش‌بینی بازارهای جهانی مبنی بر کاهش نرخ مواد پلی‌اتیلن، نیز در این روز سبب شد تا کارگزاران تمایلی به خرید محصولات صادراتی نشان ندهند.