فروش 23هزار تن فولاد در بورس کالا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با توجه به پایین بودن تقاضا دربازار آهن دیروز نیز معاملات بورس کالا در رینگ فلزات به فروش تنها ۳ کالای ذوب‌آهن اصفهان محدود شد. در این روز میلگرد فولاد آذربایجان نیز به‌رغم اینکه قیمت محصول خود را در یک هفته اخیر ۱۰ تومان کاهش داده، موفق به فروش نشد.

گفته می‌شود قیمت‌های تیرآهن در بازار با نرخ‌های پایین‌تری نسبت به هفته گذشته پیشنهاد می‌شود از این رو خریداران با احتیاط بیشتری وارد معامله می‌شوند؛ خصوصا در مورد معاملات بورس که اغلب به صورت سلف عرضه می‌شود و ریسک خرید و نوسان قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.

اگرچه فروش به صورت نقدی در بورس به جای سلف برای ترغیب بیشتر خریداران پیشنهاد می‌شود، اما از سوی دیگر این امر برای تیرآهن که تولید محدود دارد قابل اجرا نیست.

این شرایط نه تنها در مورد بازار میلگرد و تیرآهن بلکه حتی شامل حال بیلت، نبشی، ناودانی نیز می‌شود. از اینرو شاهدیم که معامله تیرآهن نیز دیروز در بورس به آرامی و به دور از رقابت برگزار شد.

یکی از فعالان بازار با اشاره به خرید ۱۳ هزارو ۲۰۰ تن تیرآهن ۱۴ تا ۲۷ ذوب‌آهن در بورس معتقد است، اغلب خریداران با توجه به نرخ‌های دیروز تیرآهن در بازار آزاد، با نرخ ۶۳۰ تومان موافق نبودند. مجموع تقاضاهای موجود در بازار برای این کالا ۱۳۶هزارو تن بود که تنها ۱۳هزار تن از آن قیمت را پذیرفتند.

یکی از تجار بازار آهن میانگین قیمت تیرآهن در بازار گفت: آخرین قیمت‌های ثبت شده نشان می‌دهد تیرآهن ۱۴ دیروز در بازار ۶۵۷ تومان و تیرآهن ۲۷، ۷۹۰ تومان پیشنهاد می‌‌شد که با توجه به این مساله قیمت‌های تیرآهن در بورس برای خریداران چندان قابل توجه نبوده و انگیزه خرید را به‌وجود نمی‌آورد.

در همین حال به نظر می‌رسد برنامه‌ها و طرح‌های اعلامی در بخش مسکن نیز به لحاظ روانی تاثیری در بازار ندارد. این مساله حتی شامل حال طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز می‌شود، به طوری‌که به گفته فعالان بازار، به‌رغم اینکه اغلب کارشناسان از آثار تورمی و رشد قیمت محصولات فولادی در پی اجرای این طرح خبر داده‌اند که قاعدتا این مساله باید بازار و تجار را ترغیب به خریدهای عمده کند، اما به نظر می‌رسد از آنجا که زمان و چگونگی اجرای آن برای بازار مشخص نیست، نتوانسته در عملکرد تجار تاثیر بگذارد.

یکی از فعالان بازار در این خصوص می‌گوید: در ایران چه طرح‌هایی که در جهت بازار و چه طرح‌هایی که برخلاف بازار است معمولا با تاخیر اجرا شده یا به مرحله اجرایی نمی‌رسند، از اینرو بازار نسبت به اخبار عکس‌العمل نشان نمی دهد.

از اینرو تنها زمانی شاهد ورود تقاضای موثر و انبوه به بازار آهن خواهیم بود که پروژه‌های اعلام شده در بخش مسکن به طور عملی اجرا شده و فعالان بازار نسبت به آن واکنش نشان دهند.

میلگرد آذربایجان ۵۰۰ تومان

در معاملات روز گذشته در بورس کالا سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۷ ذوب‌آهن اصفهان با قیمت ۶۳۰ تومان ۱۳هزارو ۲۰۰ تن عرضه شد که برای آن ۱۳۶هزار تن تقاضا وارد شد، اما از آنجا که همه خریداران قیمت را قبول نکردند ۱۳ هزارو ۲۰۰ تن فروش رفت. در این روز همچنین سبد میلگرد A- ۳ ،۸ تا ۲۰ ذوب‌آهن اصفهان با قیمت ۵۳۵ تومان عرضه شد که ۲۵۰ تن از آن معامله شد. در این روز همچنین سبد میلگرد A- ۳، ۱۰ تا ۳۲ نیز با قیمت ۵۱۰ تومان عرضه شد که ۱۰هزار و ۳۵۰ تن از آن فروش رفت. در این روز میلگرد فولاد آذربایجان با قیمت ۵۰۰ تومان پیشنهاد شد که خریداری برای آن وارد تابلو نشد. در نتیجه دیروز در بورس کالا مجموعا ۲۳ هزارو ۸۰۰ تن کالا معامله شد.