در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود؛ ولی به طور کلی روندی کاملا افزایشی داشت و به رکورد باورنکردنی 1100‌دلار نیز دست یافت؛ به طوری که در هفته اخیر روند قیمتی طلا از میانگین 1057‌دلار در تاریخ 2 نوامبر، به میانگین قیمت 1095.875‌دلار در تاریخ 6‌نوامبر 2009 رسید و با افزایشی در حدود 7/3 درصد از ابتدای هفته معاملاتی گذشته مواجه شد.

به گزارش شرکت کارگزاری سی ولکس کالا مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است:
در اوایل هفته گذشته، اعلام فروش ۲۰۰‌تن از میزان ذخایر ۳/۴۰۳‌تنی که صندوق بین‌ا‌المللی پول (IMF) قرار بود به فروش برساند و خرید آن توسط دولت هند، در حالی‌که ‌این انتظار می‌رفت که تنها کشور چین، خریدار طلا باشد، موجب شد که بازار طلا تحت تاثیر جو روانی ‌این خبر مثبت قرار گیرد و با افزایشی هیجانی مواجه گردد. در همین حال افزایش قیمت نفت به دنبال امیدواری سرمایه‌گذاران به بهبود شرایط اقتصادی کشورها نیز عامل تشدید کننده افزایش قیمت طلا در اوایل هفته اخیر بود.
همچنین در هفته گذشته به نقل از سایت Reuters‌، آمار اشتغال منتشر شده توسط اداره کار آمریکا حاکی از این امر بود که طی ماه اکتبر در آمریکا، 190‌هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند، درحالی‌که قبلا این میزان 175‌هزار نفر پیش‌بینی شده بود. انتشار‌این گزارش که بسیار ضعیف‌تر از انتظارات سرمایه‌گذاران بود و همچنین ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو‌، موجب شد تا ارزش نرخ برابری‌دلار در برابر ارزهای عمده مانند یورو در هفته گذشته کاهش یابد و به دنبال آن بهای طلا در بازارهای جهانی نیز با افزایشی هیجانی همراه گشت و در مقطعی از زمان در روز جمعه به 1100‌دلار در هر اونس نیز رسید. علاوه بر‌این در اواخر هفته گذشته، به گزارش Chinapost علاوه بر متنوع سازی ذخایر بانک‌های مرکزی در کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین و تمایل به خرید طلا توسط‌این بانک‌ها، اعلام کشور سریلانکا مبنی بر تداوم خرید طلا توسط‌این کشور نیز عامل تشدید کننده دیگری برای بالا رفتن قیمت طلا در هفته گذشته بود. این اتفاقات در حالی است که در شرایط ناامن اقتصادی در جهان، برای اولین بار درتاریخ معاملات طلا،‌ این کالای سرمایه‌ای آن‌چنان مطلوب سرمایه‌گذاران قرار گرفته که آنها برای تضمین حفظ ارزش دارایی‌های خود قیمت آن را به سطح 1100‌دلار سوق داده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد که همزمانی با فصل ازدواج در کشور هند که تا ماه دسامبر ادامه خواهد داشت، نیز عامل تثبیت کننده نسبی قیمت‌ این کالای ارزشمند در بازارهای جهانی است.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلند مدت طلا صعودی ‌باشد. در هفته گذشته طلا روندی افزایشی داشت. برای هفته معاملاتی آینده ‌این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیاد، طلا در‌این هفته روندی نزولی داشته باشد که در‌این صورت قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح حمایتی خود که 1070‌دلار است، احتمالا تا سطح قیمتی 1030‌دلار نیز افت پیدا خواهد کرد و در غیر‌این‌صورت چنانچه طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاوتی 1100‌دلار است، احتمال ‌اینکه قیمت آن تا حمایت 1200‌دلار نیز افزایش پیدا کند، نیز وجود دارد. در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در ‌این هفته روندی نزولی داشته باشد؛ هرچند که ممکن است در‌این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از‌این پیش‌بینی حمایت می‌کند.