ساماندهی، عرضه و قیمت گذاری محصولات پتروشیمی

گروه بورس کالا- وزارت صنایع و معادن به واحدهای تولیدی مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی و شرکت بازرگانی پتروشیمی بر اساس ضوابطی خاص سرمایه در گردش ارزی ارائه می‌کند.

این اقدام وزارت صنایع و معادن در راستای ساماندهی مناسب‌تر وضعیت عرضه و قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا است که این طرح طی توافقنامه بین وزارت صنایع و معادن، بورس کالا و شرکت بازرگانی پتروشیمی حاصل شده است.

البته بر اساس این توافقنامه همچنین مقرر شده است عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر مبنای قیمت ۵درصد کمتر از قیمت فوب (FOB) انجام پذیرد و قیمت فوب محصولات نیز بر اساس کشف قیمت در رینگ صادراتی بورس کالا ملاک عمل باشد.

معاونت امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن در این خصوص اعلام کرد: همچنین بنا به درخواست خریداران (واحدهای تولیدی فعال) این محصولات به صورت اعتباری حداکثر طی ۴ ماه در مقابل ضمانت‌نامه بانکی یا LC داخلی انجام می‌شود. این گزارش حاکی است، در خصوص محدوده محصولاتی که تولید و عرضه آنها کمتر از تقاضا در بورس کالا باشد نیز مقرر شد از سوی وزارت صنایع و معادن، سرمایه در گردش ارزی مورد نیاز به واحدهای تولیدی مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی و شرکت بازرگانی پتروشیمی تخصیص یافته تا از این طریق بین عرضه و تقاضا در بورس کالا تعادل ایجاد شود. بنابر این گزارش، با توجه به اینکه ورود محصولات پتروشیمی به بورس به تازگی صورت گرفته است، لذا به منظور حفظ ثبات و تعادل در عرضه و قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا و جلوگیری از نوسانات غیرعادی و شدید، مقرر شد کمیته‌ای مرکب از وزارت صنایع و معادن و بورس کالا همراه با عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی به‌طور مستمر به منظور ایجاد ثبات لازم و پایدار در بورس برای محصولات یاد شده، جلسات منظم پایش و هماهنگی برقرار کنند.