گروه بورس کالا - در معاملات ماه اکتبر در بورس لندن قیمت بیلت در مدیترانه کاهش یافت؛ اما نرخ بیلت خاور دور با رشد روبه‌رو شد.

بر اساس این گزارش در این ماه خرید مدیترانه 46 دلار کاهش یافت و هر تن با قیمت 348 دلار و 64 سنت فروش رفت. فروش نقدی آن 49 دلار کاهش یافت و 351 دلار و 95 سنت به ثبت رسید.
در این ماه خرید و فروش ۳ ماهه در مقایسه با ماه سپتامبر ۳۴ دلار کاهش قیمت ۳۶۹ دلار و ۵ سنت نقدی خریداری شد. فروش نقدی این کالا در هر تن ۳۷۸ دلار و ۷۳ سنت ثبت شد. در این روز خرید و فروش ۱۵ ماهه این کالا نیز در هر تن به ترتیب ۴۲۶ دلارو ۱۴ سنت و فروش آن ۴۳۶ دلارو ۵۹ سنت ثبت شد.
در این ماه خرید نقدی بیلت خاور دور به طور میانگین 13 دلار و فروش نقدی 12 دلار رشد کرد. بر این اساس خرید نقدی آن در هر تن 484 دلار و 32 سنت ثبت شد. فروش نقدی آن نیز در هر تن 495 دلار ثبت شد.
در این روز خرید و فروش ۳ ماهه با ۱۳ و ۱۱ دلار رشد به ترتیب ۴۸۴ دلار و ۳۲ سنت و ۴۹۵ دلار به ثبت رسید. خرید ۱۵ ماهه با ۱۱ دلار رشد ۴۸۴ دلار و ۳۲سنت معامله شد. فروش ۱۵ ماهه نیز با ۹ دلار رشد قیمت ۴۹۵ دلار به ثبت رسید.
کاهش خرید اسلب در شرق آسیا
واردات نقدی اسلب به دلیل نامطمئن بودن وضعیت ورق گرم در شرق آسیا، بسیار آرام است. نزدیک نبودن قیمت‌های خریداران و فروشندگان باعث شده که معاملات زیادی صورت نگیرد.
قیمت پیشنهادی نوردکاران برای اسلب کمتر از 450 دلار هر تن سی اف آر است، درحالی‌که قیمت صادراتی تولیدکنندگان روسیه و اوکراین حداقل 460 دلار هر تن سی اف آر است.
برخی تاجران می‌گویند اسلب نوردکاری اوکراین در نیمه اول اکتبر با قیمت ۴۵۰ دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا فروخته شده است. تفاوت اندکی بین قیمت وارداتی اسلب نوردکاری و اسلب ساخت ورق وجود دارد.
پیشنهادهای فروش نقدی زیادی در بازار وجود ندارد. معاملات نقدی زیادی در دو هفته گذشته شنیده نشده است. معاملات اول اکتبر 460 تا 470 دلار هر تن سی اف آر بوده است.
تولیدکنندگان برزیلی در این ناحیه فعال نیستند. یک دلیل آن می‌تواند قدرت پول برزیل درمقابل دلار باشد. سقوط قیمت‌های ورق گرم در تایوان به ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار هر تن فوب رسیده و این کاهش، علاقه به خرید اسلب را محدود کرده است.
هزینه نورد حدود 60 دلار هر تن است و قیمت درخواستی برای اسلب نوردکاری 460 دلار هر تن سی اف آر است. این قیمت، سود کافی برای نوردکاران ندارد. تاجر دیگری در تایوان می‌گوید، در حال حاضر بیشتر واردکننده‌ها، اسلب را با قیمت 440 دلار هر تن سی اف آر می‌خرند.