بازگشت تشنج به بازار شیمیایی‌ها

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: عدم عرضه سودکاستیک و جوش شیرین بار دیگر در معاملات بورس کالا بازار شیمیایی‌ها را در کما فرو برد.

اگر چه سودکاستیک پتروشیمی بندرامام در معاملات هفته گذشته پس از گذشت یک ماه به همراه سود وارداتی شرکت سابیک عربستان توسط بازرگانی پتروشیمی عرضه شد، اما هنوز خبری از تحویل حواله این محصولات به خریداران نیست.

به گفته فعالان اقتصادی، با وجود اینکه بازرگانی پتروشیمی سود و جوش شیرین را با سلف ۱۵ روزه عرضه می‌کند، اما تاکنون حواله‌های سود، جوش شیرین و کربنات سدیم سبک و سنگین را به خریداران تحویل نداده است. یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: بازرگانی پتروشیمی تاکنون حاضر به پرداخت جریمه دیر کرد به خریداران نشده است که باید دید مسوولان بورس کالا در راستای حمایت از خریداران بورس کالا تصمیمی در این خصوص خواهند گرفت یا نه؟

کربنات سدیم سبک ۳۴ تومان گران‌تر شد

با وجود اینکه در معاملات این روز قیمت اکثر محصولات شیمیایی نسبت به هفته گذشته ثابت ماند، اما کربنات سدیم سبک پتروشیمی شیراز گران شد. در معاملات این روز با وجود اینکه بسیاری از خریداران از عدم تحویل حواله‌های کربنات سدیم سنگین و سبک گله‌مند هستند، کربنات سدیم سبک عرضه شد، اما خبری از عرضه کربنات سدیم سنگین نبود.

در این روز همچنین کربنات سدیم سبک پتروشیمی شیراز با نرخ ۲۰۰۵ و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۱۵۰ ریال خریداری شد. این معامله در حالی رخ داد که هفته گذشته این کالا ۳۴ تومان ارزان‌تر از روز گذشته عرضه شده بود.

عرضه آرگون پس از غیبتی طولانی

در معاملات این روز آرگون پس از غیبتی طولانی در رینگ پتروشیمی عرضه شد.

آرگون در این روز با نرخ ۶۵۰۰ ریال و حجم ۲۴۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۵۲۰ ریال خریداری شد.

اگر چه بازرگانی پتروشیمی علت عدم عرضه برخی از محصولات شیمیایی را پایان یافتن موجودی انبار مجتمع‌های پتروشیمی عنوان می‌کند، اما فعالان اقتصادی معتقدند عدم برنامه‌ریزی نظام‌مند از سوی بازرگانی پتروشیمی سبب می‌شود تا بازار محصولات پتروشیمی همواره با مشکل عرضه نامنظم و کمبود کالا مواجه باشد.

مشکلات عرضه اسید سولفوریک و اسید نیتریک در بورس کالا

در این روز همچنین در گروه اسیدها، اسید سولفوریک شرکت ملی مس و پتروشیمی رازی و اسید نیتریک پتروشیمی شیراز عرضه شد.

در معاملات روز چهارشنبه اسید سولفوریک شرکت ملی مس با استقبال خریداران مواجه نشد، اما اسید سولفوریک پتروشیمی رازی با نرخ ۵۹۲ ریال و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که ۵۲۰ تن از آن خریداری شد.

همچنین اسید نیتریک پتروشیمی شیراز نیز با نرخ ۲۱۴۰ ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۱۶۴ تن از آن خریداری شد.

برخی از تاجران بازار به وجود واسطه‌های بسیار در بورس کالا اشاره می‌کنند و می‌گویند: برخی از واسطه‌هایی که اقدام به خرید اسید از بورس کالا می‌کنند، این محصولات را تا حد زیادی رقیق کرده و سپس به فروش می‌رسانند.