نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا طی هفته گذشته از سوی شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا جمع‌آوری شده که در پی می‌خوانید:

نفتا: قیمت نفتا در بازار آسیا به موازات افزایش قیمت نفت تقویت گردید و با حدود ۳۵ دلار/تن افزایش در هفته مورد بررسی، در تاریخ

۲۶ /۱۰/ ۲۰۰۹، قیمت نفتا به بالاتر از۶۸۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر ژاپن رسید. همچنین قیمت این محصول برای تحویل در نیمه دوم ماه نوامبر به ۶۸۵ دلار/تن، سی اف آر ژاپن افزایش یافته است.

اتیلن: به علت بهبود جو خوش بینی در بازار مشتقات، رشد قیمت نفت خام و نفتا قیمت اتیلن هم در بازار آسیا با ۱۰۰ دلار/تن افزایش، به سطح ۹۲۵ دلار/تن، فوب کره جنوبی رسید؛ علاوه بر این، ترس از محدودیت عرضه اتیلن در آینده نزدیک، موجب گردیده است قیمت پیشنهادی فروشندگان برای فروش اتیلن به سطح ۱۰۰۰ دلار/تن افزایش یابد.

پروپیلن: به دلیل رشد تقاضای صنایع پایین دستی و نیز محدودیت دسترسی به پروپیلن در بازار، قیمت این محصول به سطح ۱۰۰۰ دلار/تن، فوب کره جنوبی افزایش یافته است.

استایرن منومر: چشم انداز منفی نسبت به روند آتی بازار استایرن منومر در آسیا موجب افت قیمت این محصول در هفته مورد بررسی گردید؛ در حالی‌که قیمت نفت خام و بنزن روند صعودی داشته است. آخرین قیمت استایرن منومر کمتر از ۹۸۵ دلار/تن، فوب کره جنوبی اعلام گردیده است. برخلاف استایرن منومر، قیمت بنزن در هفته مورد بررسی به سطح ۷۹۵ دلار/تن، فوب کره جنوبی افزایش یافته است.

پلی اتیلن سنگین و سبک: قیمت پلی اتیلن سنگین در تاریخ ۲۶/۱۰/۲۰۰۹ افزایش یافت و به ۱۲۰۰ دلار/تن، سی اف آر چین رسید. قیمت پیشنهادی برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم بر مبنای سی اف آر چین از تایوان، ۱۲۱۵ دلار/تن گزارش شده است؛ هر چند حجم معاملات پایین می‌باشد و قیمت مورد نظر خریداران ۲۵-۱۵ دلار/تن کمتر از قیمت پیشنهادی است. قیمت پلی اتیلن سبک هم در بازار آسیا به دلیل بهبود تقاضا در چین به سطح ۱۲۴۵ دلار/تن، افزایش یافته است.

پلی پروپیلن: با افزایش قیمت مواد اولیه تولید، قیمت پلی پروپیلن هم در بازار آسیا در هفته مورد بررسی از روند صعودی برخوردار بوده است. قیمت پلی پروپیلن در تاریخ ۲۶/۱۰/۲۰۰۹، ۱۱۲۵ دلار/تن، سی اف آر چین گزارش شده است.

ABS: قیمت این محصول در آسیا در تاریخ ۲۶/۱۰/۲۰۰۹، به علت تقویت تقاضای چین و افزایش جو مثبت نسبت به چشم‌انداز آتی بازار و نیز رشد قیمت داده‌های تولید، افزایش یافت و به سطح ۱۴۴۵ دلار/تن رسید. پیشنهاد قیمت فروشندگان کره‌جنوبی برای حمل در ماه نوامبر، ۱۴۵۰ دلار/تن، سی اف آر چین اعلام شده است. قیمت پیشنهادی فروشندگان تایوانی حدود ۲۵ دلار/تن کمتر از قیمت کره‌ای‌ها است.

آخرین تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در بازار چین

گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد که در ابتدای هفته مورد بررسی (۲۳/۱۰/۲۰۰۹) قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی چین به شرح ذیل بوده است:

پلی اتیلن دانسیتی بالا، گرید ۶۰۹۸، ۱۰۳۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۲۳/۱۰/۲۰۰۹، ۱۰۱۵۰ یوآن/تن).

پلی اتیلن دانسیتی پایین، گرید ۷۰۴۲، ۱۰۵۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۲۳/۱۰/۲۰۰۹، ۱۰۲۰۰ یوآن/تن).

پلی پروپیلن، گرید اس پی ۱۷۹، ۹۹۰۰ یوآن/تن (قیمت در ۲۳/۱۰/۲۰۰۹، ۹۸۰۰یوآن/تن).

پی وی سی، گرید اس ۱۰۰۰، ۶۵۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۲۳/۱۰/۲۰۰۹، ۶۵۵۰ یوآن/تن).

اضافه می‌نماید، در بازار داخلی چین، قیمت محصولات پتروشیمی در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل در اغلب موارد دارای روند افزایشی بوده است.