گروه بورس کالا- کتایون دارابی: عرضه محصولات آف‌گرید پتروشیمی‌پس از التهاب‌های مکرری که در بورس کالا ایجاد کرده بود، روز گذشته به گفته ناظر تالار و مدیر تالارهای بورس کالا به روز چهارشنبه انتقال یافت. محمود غفاری، مدیر تالارهای بورس کالا روز گذشته اعلام کرد که طبق نامه‌ای که از شورای اقتصاد به بورس کالا ارسال شده است، ۲۳ قلم از کالاهای پتروشیمی‌با قیمت‌های بالایی در بورس کالا معامله می‌شوند که ۱۸ قلم از این کالاها، محصولات آف‌گرید پتروشیمی ‌هستند.

وی افزود: به همین دلیل از این پس تصمیم گرفته شده است تا محصولات آف‌گرید در روز چهارشنبه عرضه شود.

با این حال در روز گذشته چهار کالای آف‌گرید، پلی‌اتیلن ترفتالات - OFF۲ پتروشیمی‌ تندگویان، پلی‌استایرن OFF- درجه ۳ پتروشیمی‌ تبریز، پلی‌کربنات - OFF درجه ۳ و پلی‌کربنات -OFF

درجه ۳ پتروشیمی‌ خوزستان عرضه و معامله نشد.به گفته فعالان، کارگزاران تمایلی به خرید گریدهای متفاوت پلی‌کربنات در بورس کالا نشان نمی‌دهند؛ چرا که آنها در خصوص مصارف این کالا، اطلاعات چندانی ندارند.

در این روز همچنین پلی‌اتیلن سبک خطی- LL۰۲۲۰AA پتروشیمی‌ تبریز با نرخ ۸۹۰۶ ریال و حجم ۴۴۷ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۲۱۱ ریال خریداری شد که نسبت به معاملات هفته گذشته افزایش نرخ نداشت.پلی‌اتیلن سنگین گرید PEWAX پتروشیمی‌ جم نیز با نرخ ۳۱۶۰ و حجم ۲۶۰ تن عرضه و معامله نشد.

عرضه محصولات ضایعاتی پتروشیمی‌ در بورس کالا

طی دو هفته گذشته رینگ پتروشیمی‌ روز سه‌شنبه پیش از عرضه محصولات ON شاهد عرضه آف‌گریدها بود که به گفته فعالان بازار، سبب افزایش نرخ محصولات ON می‌شد.

اما ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر اینکه فروش این محصولات در رینگ پتروشیمی ‌سبب افزایش نرخ محموله‌های ON می‌شود، سلامتی بسیاری از شهروندان به ویژه کودکان را به خطر می‌اندازد، نکته‌ای که به گفته فعالان بازار از دید موسسه استاندارد و وزارت بهداشت به دور مانده است.

استفاده از گریدهای آف پلی‌اتیلن در ساخت جلد دفترهای دانش‌آموزان و اسباب بازی‌های کودکان و هزاران محصول دیگری که مصارف مختلف دارد، به گفته فعالان اقتصادی، در آینده نه چندان دور مشکلات عدیده‌ای برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد کرد.

با این حال یکی از تاجران بازار در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: فروش محصولات ضایعاتی و دست چندم پتروشیمی‌باید براساس شرط رویت و با اطلاع رسانی توسط بازرگانی پتروشیمی‌ و بورس کالا انجام شود، اما متاسفانه هم‌اکنون در بورس کالا این محصولات بدون شرط رویت به فروش می‌رسد، این در حالی است که در ماه‌های گذشته محصولات آف‌گرید در مزایده و با شرط رویت به فروش می‌رسید.