تجدید نظر در نحوه پذیرش میلگردهای ضایعاتی

آزاده حسینی

پس از عرضه ۲هزار و ۴۰۰ تن محصول بی‌کیفیت چینی، اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران، پذیرش و عرضه این محصولات را که به تازگی در رینگ فولادی بورس کالا با نام محصول ضایعاتی مورد داد و ستد قرار می‌گرفت، طبق روال گذشته، ممنوع اعلام کرد.

بر اساس این تصمیم هیات‌مدیره محصولاتی که در بورس عرضه می‌شد با نام محصولات ضایعاتی بوده، اما با قیمتی بسیار بالاتر از قراضه آهنی فروخته می‌شد؛ این در صورتی است که به لحاظ کیفیتی نیز قراضه و ضایعات درجه یک محسوب می‌شود. این تصمیم هیات‌مدیره به این دلیل اخذ شده که خریداران و متقاضیان محصولات عرضه شده در بورس عمدتا تولیدکنندگان میانی و دلالان بوده و با توجه به اینکه مقاطع ساختمانی تقریبا جزو محصولات نهایی به‌شمار می‌رود؛ بنابراین مصرف‌کننده نهایی توان خرید با حجم‌های بورس را نداشته و این امکان وجود دارد که واسطه‌ها از اعتبار بورس در فروش محصولات وارداتی بی‌کیفیت چینی استفاده کرده و اقدام به فروش این محصولات کنند. در این بین مشخص نبود که با توجه به موقعیت ایران و زلزله خیز بودن موقعیت جغرافیایی آن، مصرف‌کنندگان چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؛ بنابراین به واسطه این تصمیم هیات‌مدیره مقرر شد در پذیرش کالاهای فوق مجددا تجدیدنظر شود.

پیشتر روزنامه دنیای‌اقتصاد در سلسله گزارش‌هایی به بحث ورود محصولات بی‌کیفیت چینی و مبدل شدن بورس به جایگاه عرضه این محصولات و زیر سوال رفتن اعتبار بورس در پی تداوم این عرضه‌ها ، به صورت مفصل پرداخته بود.