در هفته ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی همانطور که قبلا نیز گفته شد به طور کلی روندی نزولی داشت. به طوری که در هفته اخیر روند قیمتی طلا از میانگین ۱۰۵۴.۵۰‌دلار در تاریخ ۲۶ اکتبر، به میانگین قیمت ۱۰۴۲.۲۵۰‌دلار در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۰۹ رسید. مهمترین اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل می باشد:

در اوایل هفته گذشته، موسسه آمار اروپا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ بیکاری در کشورهای اتحادیه اروپا افزایش یافته است. بر اساس این گزارش نرخ بیکاری اروپا طی ماه ژانویه به ۷/۹‌درصد رسیده است که این بالاترین نرخ در ۱۰‌سال گذشته است. بیکاری و تورم از مشکلات حاد این منطقه به شمار می‌روند. با انتشار این گزارش، نرخ برابری ارزش‌دلار در مقابل ارزهای عمده جهان مانند یورو افزایش یافت و به دنبال آن بهای طلا نیز در بازارهای جهانی کاهش یافت. همچنین در هفته گذشته، آمارهای رسمی که توسط دولت آمریکا منتشر شدند، بیانگر رو به رشد بودن وضعیت اقتصادی در این کشور طی سه ماهه سوم سال ۲۰۰۹ و افزایش تولید ناخالص داخلی طی این مدت بودند. به نظر می‌رسد که بسته محرک اقتصادی ۷۸۷‌میلیارد‌دلاری که توسط دولت آمریکا برای تقویت ساختارهای پولی و مالی این کشور اجرا شد و سبب افزایش شاخص اعتماد تجاری در این کشور شده است، به طوری‌که ارزش نرخ برابری یورو در برابر‌دلار در هفته گذشته کاهش یافت و متعاقبا بهای فلزات گرانبها مانند طلا نیز در بازارهای جهانی با افت مواجه شد. در همین حال در هفته گذشته به نقل از سایت Reuters‌، آمار منتشر شده توسط موسسه مدیریت عرضه شیکاگوی آمریکا حاکی از افزایش میزان اشتغال در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و همچنین افزایش رشد اقتصادی آمریکا طی این مدت، به میزان ۹/۰‌درصد نسبت به سه ماهه دوم امسال بود. در نتیجه این موضوع، ارزش نرخ برابری ‌دلار در برابر ارزهای عمده مانند یورو در هفته گذشته افزایش یافت و به دنبال آن بهای طلا در بازارهای جهانی نیز با کاهش همراه شد.

علاوه بر این در اواخر هفته گذشته، اداره کار آلمان در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ بیکاری در این کشور کاهش داشته است و شرایط اشتغال در این کشور نیز نسبت به نیمه اول سال ۲۰۰۹ بهبود یافته است. این مساله چشم‌انداز خروج از رکود اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو را بهبود بخشید و بر همین اساس ارزش یورو نسبت به‌دلار تقویت شد و به دنبال آن بهای طلا نیز در پایان هفته با صعود همراه شد. این اتفاقات در حالی است که در شرایط نامساعد اقتصادی بازار طلا به عنوان حصار امن برای سرمایه‌گذاری، پتانسیل این فلز برای افزایش قیمت به دلیل کاهش ارزش‌دلار در هفته های اخیر را افزایش داده است. این در حالی است که کارشناسان بازار طلا بر این اعتقاد هستند که خاصیت ذخیره شوندگی طلا به عنوان دومین یا سومین کالای استراتژیک در دنیا، عامل مهمی است که در بالا رفتن قیمت این فلز در بازارهای جهانی تاثیر گذاشته است. همچنین همزمانی با فصل ازدواج در کشور هند که تا ماه دسامبر ادامه خواهد داشت نیز عامل تثبیت کننده نسبی قیمت این کالای ارزشمند در بازارهای جهانی است.

تحلیل تکنیکال طلا

با توجه به اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلند مدت طلا صعودی ‌باشد. در هفته گذشته طلا روندی نزولی داشت. برای هفته معاملاتی آینده این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته نیز روندی نزولی داشته باشد، که در این صورت قیمت آن با عبور از نزدیکترین سطح حمایتی خود که ۱۰۳۰‌دلار است، احتمالا تا سطح قیمتی ۱۰۰۰‌دلار نیز افت پیدا خواهد کرد و در غیر اینصورت چنانچه طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی ۱۰۴۰‌دلار است، احتمال اینکه قیمت آن تا حمایت ۱۰۷۰‌دلار نیز افزایش پیدا کند، نیز وجود دارد.

در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، پیش بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش بینی حمایت می‌کند.

منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا