گروه بورس کالا- قیمت بیلت در هفته مورد بررسی، در بازارهای عمده جهانی از روند متفاوتی برخوردار بوده است. قیمت بیلت صادراتی برخی از کشورها از جمله CIS از کاهش جزئی برخوردار بوده است، درحالی‌که قیمت بیلت صادراتی ترکیه تقریبا ثابت بوده است.

از طرفی، قیمت بیلت صادراتی چین رشد داشته است. لکن در مجموع قیمت بیلت به دلیل تداوم کاهش قیمت آهن قراضه، نبود تقاضای کافی برای بیلت در بازار و پایین بودن قیمت محصولات نهایی فولاد در اغلب بازارها، تحت فشار است.
ثبات قیمت بیلت ترک
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و همچنین قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، به‌رغم کاهش قیمت آهن قراضه و ضعف تقاضای محصولات فولادی، از ثبات برخوردار بوده است. در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طور متوسط در حدود ۴۰۵-۴۰۰ دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام گردید، که در مقایسه با هفته گذشته، تغییری نداشته است. در بخش صادرات هم آخرین قیمت صادراتی بیلت معادل ۴۲۰-۴۱۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که درمقایسه با هفته گذشته ثابت بوده است.از طرف دیگر اعلام شد که ترکیه در حال واردات بیلت از کشورهای CIS به قیمت ۴۰۵-۴۰۰ دلار/تن،سی اف آر است. فعالان بازار بر این عقیده‌اند که جهت تغییرات آتی قیمت بیلت ترکیه تا حدود زیادی به شرایط بازار محصولات نهایی فولاد بستگی خواهد داشت.
تقاضای ترکیه نرخ بیلت CIS را بالا برد.


در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS،ا390-380 دلار/تن، فوب دریای سیاه رسید، درحالی‌که قیمت در هفته گذشته،400-380 دلار/تن، فوب بوده است. هر چند به دنبال افزایش تقاضای خرید بیلت توسط ترکیه از کشورهای CIS، گفته می‌شود که قیمت بیلت صادراتی این کشورها در حال رشد است. تعدادی از فعالان بازار پیش بینی می‌کنند که قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS در سطح 390-380 دلار/تن، فوب تثبیت شده و سپس رو به افزایش بگذارد. قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به مقصد ویتنام، 450 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است.
بیلت صادراتی به ایران تنی ۴۳۰تا ۴۶۰ دلار
قیمت بیلت صادراتی تولیدکنندگان CIS به مقصد ایران، 440-430 دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی برای تحویل در ماه ژانویه سال 2010 اعلام شده است، در حالی‌که قیمت در هفته گذشته، 460-430 دلار/تن بوده است. در حال حاضر قیمت حمل از بندر آستاراخان به بندر انزلی حدود 25-20 دلار/تن است. لکن انتظار می‌رود با شروع فصل زمستان، نرخ کرایه حمل رشد یابد. در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنایسی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس، 450-440 دلار/تن، سی اف آر، اعلام شد که نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است. واردات بیلت کشورهای خاورمیانه در حداقل است و با توجه به بازار ضعیف محصولات فولادی طویل و موجودی کافی بیلت، کارخانه های نوردی منطقه تمایل چندانی به واردات بیلت ندارد و به همین دلیل اغلب صادرکنندگان بیلت روسیه و اکراین از بازار منطقه خارج هستند. در حالی‌که بازار کشورهای منطقه خاورمیانه همواره یکی از بازارهای اصلی صادراتی کشورهای CIS بوده است.


رشد قیمت بیلت پیشنهادی چین
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید ۲۰mnsi، ا۳۲۷۳ یوآن/تن (۴۷۹ دلار/تن)و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵، ا۳۱۸۳ یوآن/تن (۴۶۶ دلار/تن) است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۸۰ یوآن/تن افزایش داشته است. در بخش صادرات هم، قیمت‌های پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف از ۵۴۰-۵۳۰ دلار/تن، فوب در هفته قبل به سطح ۵۵۰-۵۴۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش یافته است. تقویت نسبی بازار داخلی فولاد چین عامل اصلی افزایش قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی می‌باشد.
نوسان قیمت میلگرد
قیمت صادراتی میلگرد، در هفته مورد بررسی در بازارهای عمده جهانی، از نوسان برخوردار بوده است. قیمت صادراتی میلگرد در برخی از کشورها از جمله کشورهای CIS نزولی و در برخی دیگر از آنها از قبیل ترکیه ثابت بوده است. به علاوه اینکه قیمت میلگرد صادراتی چین از افزایش برخوردار بوده است.


میلگرد ترکیه هم بدون تغییر
از بازار ترکیه خبر می‌رسد، در هفته مورد بررسی، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور و نیز قیمت میلگرد صادراتی آن از روند باثباتی برخوردار بوده است، ولیکن تقاضای میلگرد در بازارهای داخلی و صادراتی سرد و ضعیف است. با این وجود تولیدکنندگان میلگرد ترکیه به دلیل اینکه قیمت آهن قراضه و بیلت بالاتر از سطح مورد انتظار آنها است از کاهش قیمت میلگرد خود خودداری می‌کنند. قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه در هفته مورد بررسی در حدود 460-450 دلار/تن، تحویل درب کارخانه بوده است که در مقایسه با هفته قبل، تعییری نداشته است. در بخش صادرات هم قیمت صادراتی میلگرد ترکیه، همانند هفته قبل، 460-450 دلار/تن، فوب گزارش شده است.
بازار ضعیف میلگرد اروپا
در اروپا، بازار میلگرد همچنان ضعیف و تقاضای خرید در بازار پایین است و قیمت میلگرد در بازار داخلی کشورهای اروپایی در حال کاهش است. قیمت میلگرد در بازار داخلی ایتالیا، 330 یورو/تن (488 دلار/تن) اعلام شده است و قیمت میلگرد صادراتی این کشور هم 330-320 یورو/تن گزارش شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.
افزایش قیمت میلگرد چینی
در بازار داخلی چین، به دنبال کاهش سطح موجودی انبارها، قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی روند صعودی داشته است. به‌عنوان مثال، متوسط آخرین قیمت میلگرد سایز 20 میلیمتر در مناطق مختلف این کشور، 3700-3550 یوآن/تن (543-521 دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته قبل، حدود 90 یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز از 490-480 دلار/تن، فوب در هفته گذشته به 520-495 دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید که بیانگر تداوم رشد قیمت صادراتی میلگرد چین است که عمدتا ناشی از افزایش قیمت در بازار داخلی این کشور بوده است.
کاهش نرخ میلگرد CIS
قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی در سطح 440-430 دلار/تن، فوب بوده است که در مقایسه با هفته قبل، 20-10 دلار/تن، کاهش داشته است. تحلیلگران بازار، تقاضای پایین را عامل اصلی کاهش قیمت میلگرد صادراتی کشورهای CIS عنوان می‌کنند. صادرات میلگرد کشورهای CIS در حد محدودی به کشورهایی از قبیل لیبی، لبنان، سوریه، اردن و الجزایر صادر می‌گردد، ولی میزان تقاضای این کشورها کاهش قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال، میزان واردات میلگرد لیبی قبلا حدود 350هزار تن ماهانه بوده است، اما در حال حاضر به سطح 45هزار تن در ماه کاهش یافته است یا واردات الجزایر از 100هزار تن در ماه به حدود 40-30هزار تن کاهش یافته است.
تقاضای خلیج‌فارس همچنان پایین
آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس،480-470 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است، در حالی‌که قیمت در هفته گذشته،510-500 دلار/تن، سی اف آر بوده است. همانطور که قبلا پیش‌بینی شده بود، قیمت میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس کاهش یافت ولیکن با این وجود میزان تقاضا همچنان پایین است. آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی، 1870-1850 درهم/تن (509-504 دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت 3 تا 4 ماهه است که نسبت به هفته قبل کاهش جزئی داشته است. قیمت نقدی میلگرد در امارات حدود 1800 درهم/تن اعلام شده است. تولیدکنندگان میلگرد ترکیه برای صادرات میلگرد به امارات متحده عربی، قیمت 475-470 دلار/تن، سی اف آر را پیشنهاد می‌کنند ولی تجار قبول این سطح از قیمت‌ها را بعید می‌دانند.
ثبات قیمت میلگرد آمریکا
در آمریکا، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور، به‌رغم سردی تقاضا و افت قیمت مواد اولیه تولید، ثابت است. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا معادل 518-507 دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام گردیده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. لکن گفته می‌شود، در صورت تداوم کاهش قیمت آهن قراضه، احتمال کاهش بیشتر قیمت میلگرد دور از انتظار نیست.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا