گروه بورس کالا- سودکاستیک پتروشیمی بندرامام روز چهارشنبه پس از هفته‌ها غیبت در بورس کالا و به‌رغم کش و قوس‌های فراوان در معاملات رینگ پتروشیمی عرضه شد البته این عرضه به صورت سلف انجام شد و این امر رقابت خریداران در رینگ را تشدید کرد.

در این روز علاوه بر عرضه سودکاستیک بندرامام، سود شرکت SABIC عربستان نیز توسط بازرگانی پتروشیمی عرضه شد.

این در حالی است که در ماه گذشته عدم عرضه سودکاستیک داخلی و همچنین عرضه‌های نامنظم سود وارداتی، بازار این کالا را دچار تشنج کرده بود، اما در این مدت هیچ گاه شاهد برنامه‌ای نظام‌مند برای عرضه محصولات پتروشیمی از سوی بازرگانی پتروشیمی و بورس کالا نبودیم. این موضوع هر بار سبب شد تا تاجران بازار و فعالان اقتصادی و بعضا کارگزاران بورس به عرضه‌های نامنظم کالاهای پتروشیمی و همچنین عدم اطلاع‌رسانی در خصوص تناژ عرضه‌ها گله‌مند باشند.

بسیاری از فعالان اقتصادی عدم برنامه‌ریزی بازرگانی پتروشیمی برای عرضه محموله‌های متفاوت را دلیل افزایش نرخ و تقاضا در بازار می‌دانند و در کنار آن از بورس کالا نیز به سبب عدم نظارت بر این اوضاع آشفته انتقاداتی را مطرح می‌کردند. فعالان بورس کالا به خصوص خریدارن معتقدند عرضه‌های نامنظم سودکاستیک، جوش شیرین و آرگون در بورس کالا مشکلات بسیاری برای خریداران ایجاد می‌کند، اما با این حال نظارتی از سوی بورس کالا در خصوص عرضه‌ها وجود ندارد.

از این‌رو روز چهارشنبه نیز نرخ جوش شیرین و سود کاستیک به همراه قیمت محصولات دیگری همچون الکیل بنزن خطی، برش سنگین نفتالین دار و برش سنگین - کوئینچ با رقابت کارگزاران مواجه شدند؛ البته قیمت دیگر کالاهای عرضه شده در این روز ثابت ماند.

سودکاستیک وارداتی ۱۲ تومان گران‌تر شد

سودکاستیک داخلی پس از گذشت یک ماه از عدم عرضه این کالا، در رینگ پتروشیمی بار دیگر به صورت سلف عرضه شد.

در معاملات این روز سودکاستیک پتروشیمی بندرامام با نرخ ۱۸۲۷‌ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۴۴۴۵‌ریال خریداری شد.

سودکاستیک شرکت SABIC عربستان نیز با نرخ ۲۳۰۰‌ریال و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۴۵۷۲‌ریال خریداری شد. این معامله در حالی رخ داد که هفته گذشته در بورس کالا سودکاستیک وارداتی در رقابت، ۱۲ تومان ارزان‌تر معامله شده بود.

عرضه سود داخلی و وارداتی در این هفته مانند معاملات پیشین بورس کالا سلف بود. به گفته فعالان اقتصادی با وجود اینکه اکثر محصولات پتروشیمی به صورت سلف ۱۵ روزه عرضه می‌شود، اما بازرگانی پتروشیمی حواله‌های سودکاستیک شرکت سابیک عربستان را هنوز به خریداران تحویل نداده است.

افزایش نرخ جوش شیرین داخلی در رقابت

جوش شیرین داخلی در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا به‌رغم عدم عرضه این کالا طی هفته‌های گذشته، با حجم ۵۰۰ تن و نرخ ۲۷۰۰‌ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۵۷۲۳‌ریال خریداری شد.

اگر چه تقاضا برای خرید این کالا در رینگ پتروشیمی بسیار زیاد بود، اما عرضه اندک جوش شیرین داخلی سبب شد تا نرخ آن در رقابت نسبت به روزهای گذشته رشد داشته باشد.

با وجود اینکه در معاملات هفته‌های گذشته جوش شیرین وارداتی با نرخ ۴۰۰۰‌ریال عرضه شده بود، اما کارگزاران تمایلی به خرید این کالا نشان ندادند.علت اصلی عدم استقبال خریداران از جوش شیرین وارداتی، چینی بودن این کالا عنوان شده است، با این حال تاجران در این باره می‌گویند: خریداران به جوش شیرین داخلی اطمینان بیشتری دارند و ترجیح می‌دهند کالایی خریداری کنند که از خدمات پس از فروش آن استفاده کنند.

تحویل با تاخیر کربنات سدیم سبک و سنگین

در این روز کربنات سدیم سنگین و سبک به‌رغم گله بسیاری از خریداران مبنی بر عدم تحویل حواله‌های قبلی از سوی بازرگانی پتروشیمی، بار دیگر این کالا به صورت سلف عرضه شد.

در معاملات روز چهارشنبه، کربنات سدیم سبک پتروشیمی شیراز با نرخ ۱۶۶۸‌ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۲۰۱‌ریال خریداری شد. همچنین کربنات سدیم سنگین پتروشیمی شیراز نیز با نرخ ۱۶۶۸‌ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۶۶۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

به گفته تاجران بازار، عدم عرضه کربنات سدیم وسنگین از سوی بازرگانی پتروشیمی سبب شده است تا خریداران بسیاری در انتظار تحویل کالاها باقی بمانند، با این حال بازرگانی پتروشیمی هیچ‌گونه جریمه دیرکردی به خریداران تحویل نمی‌دهد و حتی فعالیت خریداران بدون پروانه را مجاز نمی‌داند و می‌کوشد آنها را از معامله در بورس کالا منصرف کند.

اگر چه مدیر تالارهای بورس کالا بارها عنوان کرده است که خرید SBR تنها در معاملات رینگ پتروشیمی نیاز به پروانه فعالیت ندارد، اما خریداران برای تحویل محموله‌های پتروشیمی همچنان دچار مشکل هستند.