فروش سهمیه‌ای  7 قلم کالای پتروشیمی‌در 4 ماه آینده

عکس: منیژه حیاتی

نرخ‌های کشف شده در رینگ کیش جایگزین نشریات بین‌المللی می‌شود

گروه بورس کالا- کتایون دارابی، منیژه حیاتی:به دنبال تشدید بحران محدودیت عرضه محصولات پتروشیمی ‌در بورس کالا روز چهارشنبه جلسه مشترکی با حضورمعاون وزیر صنایع، بورس کالا و کمیته‌ای از مدیران پتروشیمی‌ تشکیل شد و راهکارهایی برای حل این معضل به تصویب رسید.

محمود غفاری، مدیر تالارهای بورس کالا در خصوص مفاد این جلسه که اساسا در جهت اجرایی شدن ابلاغیه شورای عالی اقتصاد که در آن بر اجرایی شدن مصوبات کارگروه تخصصی پتروشیمی‌ تاکید شده است برگزار شد، گفت: در این جلسه مقرر شد تا وزارت صنایع برای از بین بردن تقاضای بالای بازار پتروشیمی‌ها و ایجاد عرضه‌های مناسب در بورس کالا، اقدام به واردات کالاهای مورد نیاز بازار کند.

وی در ادامه افزود: همچنین در این جلسه تصمیم گرفته شد تا زمانی که وزارت صنایع ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای پتروشیمی‌را تامین کند، بورس کالا موظف باشد تا ۷ قلم از کالاهای پتروشیمی ‌را به خریدارانی که پروانه فعالیت دارند، به فروش برساند.

به گفته غفاری، این مصوبه حداکثر تا چهار ماه دیگر قابل اجرا است و پس از آن اجرایی شدن آن نیازمند موافقت وزارت صنایع، وزارت نفت و شورای عالی بورس است.

با این حال مدیر تالارهای بورس کالا همچنان با فروش محصولات پتروشیمی‌ به خریداران دارای پروانه فعالیت مخالف است و می‌گوید: تنها راه چاره برای از بین بردن بازار متشنج کالاهایی چون سود کاستیک، جوش‌شیرین و پی‌وی‌سی افزایش عرضه‌ها است و ایجاد محدودیت در بورس کالا تنها التهاب را در بازار افزایش خواهد داد.

علاوه بر این در مورد قانون فوب منهای ۵‌درصد نیز قرار بر این شد تا معاملات رینگ پتروشیمی ‌کیش مبنای قیمت داخلی قرار گیرد و در مورد کالاهایی که در این رینگ کشف نرخ نمی‌شوند نیز شرکت بورس کالا، شورای عالی بورس و بازرگانی پتروشیمی‌ تعیین‌کننده نرخ پایه آنها باشند.

مغایرت‌ها با قوانین بازار سرمایه

طرح‌های مذکور در حالی از سوی بورس در طی ۴ ماه آینده اجرا خواهد شد که هفته گذشته شورای عالی بورس طی نامه‌ای به شورای اقتصاد سهمیه‌بندی در بورس کالا و همچنین تعیین قیمت بر مبنای فوب منهای ۵‌درصد را مغایر با قانون بازار سرمایه عنوان کرده بود.

در تاریخ ۲۷‌/‌۴‌/۸۸ شورای اقتصاد با ارسال ابلاغیه‌ای به شورای عالی بورس با برشمردن مفاد مصوبات کارگروه تخصصی رینگ پتروشیمی ‌خواستار اجرایی شدن آنها شده بود که یکی از ‌بندهای آن اجرایی شدن سیستم سهمیه‌بندی در مورد برخی محصولات بود؛ اما شورای عالی بورس اخیرا در یکی از جلسات خود این مصوبات را مغایر با قانون بازار سرمایه دانست و برای تعامل بیشتر با کارگروه مذکور پیشنهاد‌هایی ارائه شد که از جمله این پیشنهادها این بود که مصوبات این کارگروه تخصصی با هماهنگی بورس و قوانین موجود در آن تهیه و تنظیم شود؛ اما به نظر می‌رسد با جلسه‌ای که در بورس برگزار شد عملا این نظر شورای بورس فعلا بایگانی شود؛ خصوصا اینکه از زمان ارسال ابلاغیه شورای عالی اقتصاد مدت زمان زیادی می‌گذرد.

اما نکته قابل توجه‌تر در این است که پیش از این بورس کالا با مکاتباتی که با سازمان بورس اوراق بهادار داشت نه تنها مخالفت خود را با مفاد مصوبات کارگروه تخصصی اعلام کرده بلکه ماهیت این کارگروه را نیز قبول نکرده بود و در مقابل سازمان بورس نیز این نظر بورس کالا را تایید کرد. در مورد قانون فوب منهای ۵‌درصد هم بسیاری مدیران بورس کالا به‌رغم اجرای این قانون در بورس و در نظر گرفتن آن به عنوان قیمت پایه در این مدت موافق نبوده و این طرح را نادرست می‌دانستند. در همین راستا، بسیاری از کارشناسان امیدوارند با قوت گرفتن معاملات رینگ بین‌المللی و کشف نرخ در این رینگ عملا مشکل این قانون فوب منهای ۵‌درصد نیز حل شود.

بر این اساس کارشناسان بورس معتقدند که اگر قیمت محصولات در رینگ بین‌المللی کیش تعیین شود یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که در مورد فوب منهای ۵درصد وجود دارد نیز حذف خواهد شد و می‌توان به جای استفاده از نرخ نشریات بین‌المللی که بعضا نادرست است، نرخ‌های کشف شده در این رینگ را در بازار داخلی مبنا قرار داد.