لرزش دوباره قیمت آهن‌آلات

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی هفته گذشته بازار آهن شاهد شیب کند کاهش قیمت‌ها بود، به گونه‌ای که در این مدت میلگرد افت جزئی ۴تومان در هر کیلو و تیر آهن نیز نوسان نرخ را تجربه کرد. شیب کاهش قیمت آهن در بازارهای جهانی و به تبع آن بازار داخلی همچنان با کاهش قیمت انواع محصولات فولادی روبه‌رو است و بر اساس شواهد موجود این کاهش قیمت از مواد اولیه تا محصولات نهایی را شامل می‌شود.

هرچند که در هفته گذشته بازار شمش فولاد در بورس فلزات لندن رشد ۱۰ تا ۲۰‌دلاری را تجربه کرد، اما به نظر نمی‌رسد که در هفته آتی شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

فعالان صنعت فولاد کشور معتقدند: تا زمانی که تصمیمی ‌در زمینه بهبود بازار گرفته و اجرایی نشود، بازار آهن بهبود را تجربه نخواهد کرد.

طی هفته گذشته در مبادلات بازار آهن میلگرد تولید داخل تقریبا ثابت بود و از افت کمی ‌و به طور متوسط معادل ۴ تومان در هر کیلو در بازار تهران برخوردار بود. در هفته یاد شده، بازار نبشی نیز نوسان اندکی داشت، به گونه‌ای که شاهد روند کاهشی بسیار جزئی در هر کیلو بود.

در این مدت، تیرآهن در ابتدای هفته گذشته در برابر کاهش قیمت‌ها سرخم فرود آورد، اما در روزهای پایانی مدت یاد شده با وجود شرایط نامساعد میلگرد در رینگ فولادی بورس کالا و بازار غیررسمی ‌رشد قیمت را تجربه کرد.

شمش فولاد طی هفته گذشته در بازار داخل ساکت بود که فعالان بازار علت این امر را رکود مقاطع به خصوص میلگرد دانستند. از سویی دیگر افت قیمت در خارج موجب شد تا خریداران در بازار داخلی سیاست صبر را در پیش بگیرند.

فعالان بازار فولاد کشور معتقدند، مساله طرح هدفمند کردن یارانه‌ها موجب سردرگمی‌بازار شده است و همه منتظرند تا فرم نهایی این قانون اعلام شود از این روسکوت برای بازار بیلت برای هفته آینده نیز پیش‌بینی می‌شود.

شنبه و ثبات میلگرد و لرزش تیرآهن

طی روز شنبه هفته گذشته، تیرآهن نوسان قیمت داشت و میلگرد از ثبات قیمت برخوردار بود.

در پی نشست اضطراری فعالان بازار فولاد در سه‌شنبه دو هفته اخیر قیمت تیرآهن روند افزایشی به خود گرفته بود، اما این روند دوام نیافت، به گونه ای که در مبادلات نخستین روز از هفته گذشته رشد دسته جمعی تمام سایزهای تیرآهن متوقف شد و سبد تیرآهن ریز کاهش نرخ پیدا کرد.

در بازار غیررسمی ‌فولاد سازان خصوصی به علت رکود حاکم در بازار بر تثبیت قیمت تولیدات خود اصرار ورزیدند، به گونه‌ای که در روز شنبه نرخ میلگرد تمامی‌ شرکت‌ها ثابت بود و در این مدت همچنین شمش فولاد نیز از ثبات قیمت برخوردار بود.

آغاز آرام روند کاهشی میلگرد و افت دسته‌جمعی قیمت تیرآهن

طی مبادلات یکشنبه هفته گذشته، میلگرد اغلب شرکت‌های تولید‌کننده فولاد در بازار غیررسمی ‌از ثبات قیمت برخوردار بود.

در این مدت، میلگرد فولاد البرز و نیشابور نسبت به روز ماقبل از آن کاهش قیمت داشت در این روز همچنین میلگرد اهواز، بناب و سایز ۱۴و ۱۶آذربایجان کاهش قیمت را تجربه کردند.

در مدت یاد شده، تمامی ‌شاخه‌های تیرآهن در بازار تهران شاهد کاهش قیمت بود.

در یکشنبه هفته گذشته، محصولات فولادی نیز افت قیمت داشت، اما شمش فولاد تولید داخل همچنان از ثبات نرخ برخوردار بود.

دوشنبه و باز هم افت قیمت میلگرد در بازار

طی روز دوشنبه هفته گذشته، میلگرد عرضه شده در بازار تهران کاهش قیمت را تجربه کرد، اما در این مدت فولاد سازان خصوصی تولیدات خود را بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی‌عرضه کردند.

در این مدت، تیرآهن از ثبات قیمت نسبت به روز ماقبل از آن برخوردار بود و محصولات شمش فولاد ثبات قیمت داشتند.

موج کاهش قیمت تیرآهن در روز سه‌شنبه

در مبادلات روز سه شنبه هفته گذشته، میلگرد عرضه شده در بازار تهران و بازار غیررسمی ‌همچنان از ثبات قیمت برخوردار بود.

به‌رغم رشد قیمت تیرآهن در دو هفته اخیر، اما طی سه شنبه هفته گذشته این محصول با موج کاهش قیمت روبه‌روشد، به گونه‌ای که در این روز سبد میلگرد ریز با کاهش نرخ ۵،۳،۵ هزار ریالی در بازار تهران عرضه شد. در این مدت، محصولات شمش فولاد تولید داخل نیز نسبت به روز ماقبل از آن ثبات قیمت را تجربه کرد.

چهارشنبه و رشد قیمت تیرآهن

در مدت یاد شده، با وجود شرایط نامساعد میلگرد در رینگ فولادی بورس کالا و بازار غیررسمی، به علت افزایش تقاضا، تیرآهن با رشد قیمت روبه‌رو شد. در این مدت، به جز افت ۲۰‌هزار ریالی تیرآهن شاخه ۲۷ مابقی سایزها با افزایش قیمت در بازار تهران عرضه شد.

در روز یاد شده، میلگرد عرضه شده در بازار تهران و دیگر بازارهای غیررسمی‌ کشور شاهد ثبات قیمت بود، اما دیگر محصولات فولادی تغییر جزئی قیمت داشت.