رقابت داغ پلیمری‌ها در بورس

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: قیمت محصولات پلیمری در معاملات روز گذشته بورس کالا در رقابت رشد داشت.اگرچه نرخ پایه محصولات پتروشیمی‌توسط بازرگانی پتروشیمی‌نسبت به روزهای گذشته افزایش نداشت، اما ... برخی از محصولات پلیمری در رینگ این هفته پتروشیمی در رقابت با ‌رشد قیمت همراه شدند. در معاملات این روز پلی‌اتیلن سبک فیلم۰۰۷۵، پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری۸۲۱، پلی‌پروپیلن V۳۰S، پلی‌پروپیلن رافیا C۳۰S و پلی‌اتیلن سنگین ۶۰۷۰ نسبت به هفته گذشته بین ۳۰ تا ۸۰ تومان افزایش نرخ را در رقابت تجربه کردند.در این روز ۹۴‌درصد معاملات به گروه پلیمرها و کمتر از ۳‌درصد به گروه شیمیایی‌ها اختصاص داشت.

رشد ۱۰۰ تومانی پلی‌استایرن مقاوم و معمولی در بورس کالا

در این روز کارگزاران برای خرید پلی‌استایرن مقاوم و معمولی رقابت کردند. به گفته فعالان اقتصادی بازار سازی برای این محصول سبب شد تا در رقابت این کالا ۱۰۰ تومان گران از روزهای گذشته معامله شود.یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: برخی از تاجران در بازار یک روز قبل از معاملات در بورس کالا اقدام به قیمت سازی برای کالاها می‌کنند و سپس در رینگ پتروشیمی ‌کالاهای عرضه شده را جمع‌آوری کرده و قیمت آنها را بالا و پایین می‌کنند.به گفته وی این عمل تاجران سبب می‌شود تا نرخ محصولات پتروشیمی‌همواره در انحصار گروه خاصی باشد.در این روز نیز پلی‌استایرن مقاومS۷۲۴۰ پتروشیمی‌تبریز با نرخ ۱۱۸۷۰ ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۵۴۲۲ ریال خریداری شد. همچنین پلی‌استایرن معمولی PS۱۵۴۰ پتروشیمی‌ تبریز با نرخ ۱۰۹۸۹ ریال و حجم ۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۵۱۲۱ ریال خریداری شد.

عدم عرضه پلی‌اتیلن سنگین BL۳

در معاملات این روز به‌رغم تقاضای بالای بازار برای خرید پلی‌اتیلن سنگین BL۳، این کالا در بورس عرضه نشد.به گفته آگاهان بازار کمبود این کالا در بازار و همچنین تعمیرات خط تولید پتروشیمی‌ اراک سبب شده است تا BL۳ در این روز عرضه نشود.

کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ پلی‌استایرن انبساطی

در معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی ‌پلی‌استایرن انبساطی ۲۰۰ و استایرن بوتادین رابر ۱۷۱۲ نیز با کاهش ۱۰۰ تومانی مواجه شد.

به گفته فعالان اقتصادی نرخ واقعی پلی‌استایرن انبساطی در بازار پتروشیمی‌ها ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان است و قیمت این محصولات در رینگ پتروشیمی‌گران است، اما عرضه اندک این محصولات در بورس کالا سبب می‌شود تا نرخ پلی‌استایرن انبساطی افزایش یابد.