گروه بورس کالا- کتایون دارابی: هفته گذشته محصولات آف گرید در بورس کالا عرضه شد و در پی آن روز سه‌شنبه بازار شاهد عرضه محصولات ON و در نهایت شیمیایی بود، به‌‌رغم هشدار آگاهان بازار مبنی بر عرضه آف‌گریدها قبل از عرضه محصولات ON باردیگر امروز شاهد عرضه محصولات آف گرید در بورس کالا هستیم.

به گفته فعالان اقتصادی عرضه محصولات آف‌گرید پیش از محصولات ON در بورس کالا به دلیل جلوگیری از کاهش قیمت محموله‌های آف‌گرید توسط بازرگانی پتروشیمی‌ رخ می‌دهد.

یکی از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: بازرگانی پتروشیمی ‌محصولات آف‌گرید را با تناژ پایین و قبل از فروش محصولات ON عرضه می‌کند و به این ترتیب سبب می‌شود تا نرخ این محصولات در رقابت افزایش یابد.

وی در ادامه می‌افزاید: عرضه محصولات آف قبل از ON سبب می‌شود تا محصولات ON با افزایش ۵۰ تا ۶۰ تومانی قیمت مواجه شوند، البته نمی‌توان این موضوع را فراموش کرد که در روزهای اخیر به دلیل کاهش نرخ محصولات پتروشیمی‌ در بازار، بازرگانی پتروشیمی‌ می‌کوشد تا با هر ترفندی که شده از کاهش نرخ محموله‌های پتروشیمی‌جلوگیری کند.

این در حالی است که بازرگانی پتروشیمی‌اوایل محصولات آف‌گرید را به مزایده می‌گذاشت و حتی شرط رویت مشتری را نیز لحاظ می‌کرد، اما متاسفانه هم اکنون محصولات ضایعاتی پتروشیمی‌ بدون این شرط و در بورس کالا پیش از عرضه محصولات ON، عرضه می‌شود.

یکی دیگر از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: نهادهای نظارتی باید عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی‌را به دقت بررسی کنند، اما متاسفانه هم‌اکنون سازمان بورس هیچ گونه نظارتی بر عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی‌ ندارد و بورس کالا نیز نمی‌تواند در این رابطه واکنشی نشان بدهد؛ چرا که نحوه چیدمان عرضه‌ها از اختیارات بورس کالا خارج است.

با این حال محمود غفاری، مدیر تالارهای بورس کالا که با نظر آگاهان بازار کاملا مخالف است، در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: دلیل افزایش نرخ محصولات آف‌گرید در بورس کالا تنها نزدیک بودن گرید این کالاها به محصولات ON است و حتی این موضوع سبب شده است تا در برخی موارد خریداران در بازار اقدام به فروش محصولات آف به عنوان ON کنند.

وی همچنین در خصوص عرضه محصولات آف‌گرید پیش از محموله‌های ON می‌گوید: تعداد زیاد محصولات پتروشیمی‌سبب شده است تا مجبور باشیم محصولات آف‌گرید را در روز دوشنبه عرضه کنیم.